Hoofdmenu

...

Gestart door Remco Hiemstra, maart 11, 2011, 11:31:45 AM

Vorige topic - Volgende topic

Remco Hiemstra

...
...
Met vriendelijke groet,
Remco Hiemstra

Stijn Schreven

Het is gebruikelijk om 2 etiketten te gebruiken per beest: een vindplaatsetiket en een naametiket. Ik doe het op de volgende manier:

Vindplaatsetiket:
- locatie, evt. ook gemeente/provincie/land
- vangstdatum
- x,y-coordinaten (in Nederland vaak de Amersfoortcoordinaten (op waarneming.nl te zien bij "rds"))
- naam vanger
- evt. bijzonderheden (waardplant, biotoop, etc.) --> dit kan ook apart op een derde etiket, kan overzichtelijker zijn omdat anders de etiketten zo groot worden.

Naametiket:
- genus
- species en geslacht
- naam determinator + jaartal van determinatie.
Bijvoorbeeld een vrouwtje roodgatje geef ik dan aan als:
"Andrena
haemorrhoa
Det. S.Schreven 2010"

Bovenstaande gegevens worden over het algemeen opgenomen, maar de volgorde/notatie op het etiket kan wel verschillen. Anderen doen het vast weer net iets anders.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Joris Menten

#2
Idd, het is belangrijk de determinatie niet op hetzelfde etiket als de vindplaats/datum te zetten (omdat het eerste nogal eens kan veranderen ...). Het vindplaatsetiket zit ook boven het naam-etiket op de speld (zodat je dus het naam-etiket kan verwijderen zonder het vindplaatsetiket van de speld te moeten doen). Belangrijk is ook lichtvaste inkt ("Oost-Indische", er zijn daar handige tekenpennetjes in tegenwoordig) te gebruiken. Printen mag evt met laser of pigmentprinter, niet met inktjets. Ik heb reeksen voorgeprinte vindplaatsetiketten voor mijn courantste excursiegebieden; ik moet dan enkel nog datum invullen. Koop ook een goed gesloten doos en wat naftaline (mottenballen) om de museumkevers weg te houden. Joris

Stijn Schreven

precies, die kun je met insectenlijm (of behangplak, als het maar weer wateroplosbaar is) op een etiket plakken en aan dezelfde speld als het insect, nog boven de etiketten, bewaren. Vaak wordt bij hommels gezorgd dat het genitaal "rechtop" staat, dus met de "tangen" omhoog, en met het "afgebroken stukje" (waar het mee vastzat aan het lijf) aan het papier geplakt. Ik omschrijf het nu zo, weet niet of er een betere bewoording is (vast wel). In ieder geval kun je op die manier alle nodige kenmerken bekijken zonder dat overal lijm overheen zit.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Joris Menten

Ivm met genitaliën van vliegen (ik weet hier is het hymenopteren, maar kom je vermeldde het toch ook  ;) ), kan je vaak de (mannelijke) genitaliën wat uitpulken terwijl je ze aan de vlieg laat. Wat vast zetten en een paar daagjes laten drogen. Voor calyptrate vliegen (Calliphoridae, Sarcophagidae, Tachinidae ed) doe je dat best steeds zo. Voor sommige zweefvliegen (Spaerophoria's natuurlijk, maar ook Brachyopa ed) kan het ook nuttig zijn. Bij andere groepen is het wat kwestie van ervaring te weten of het nuttig is. Probeer dit steeds direct te doen, eens gedroogd is het nogal hopeloos.

De vindplaats etiketten van Vermandel vond ik nogal klein (tenzij die inmiddels veranderd zijn) - ik gebruik (205g) Bristol papier, waar ik dan kaders opdruk (en dus vindplaatsen en mijn naam) zodat ik ze mooi kan uitknippen.

Joris


nielsyese

Citaat van: Joris Menten op maart 14, 2011, 20:22:26 PM
Ivm met genitaliën van vliegen (ik weet hier is het hymenopteren, maar kom je vermeldde het toch ook  ;) ), kan je vaak de (mannelijke) genitaliën wat uitpulken terwijl je ze aan de vlieg laat. Wat vast zetten en een paar daagjes laten drogen. Voor calyptrate vliegen (Calliphoridae, Sarcophagidae, Tachinidae ed) doe je dat best steeds zo. Voor sommige zweefvliegen (Spaerophoria's natuurlijk, maar ook Brachyopa ed) kan het ook nuttig zijn. Bij andere groepen is het wat kwestie van ervaring te weten of het nuttig is. Probeer dit steeds direct te doen, eens gedroogd is het nogal hopeloos.

De vindplaats etiketten van Vermandel vond ik nogal klein (tenzij die inmiddels veranderd zijn) - ik gebruik (205g) Bristol papier, waar ik dan kaders opdruk (en dus vindplaatsen en mijn naam) zodat ik ze mooi kan uitknippen.

Joris
Hoe doe jij het, genitaliën uittrekken?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Stijn Schreven

Citaat van: Joris Menten op maart 14, 2011, 20:22:26 PM
Ivm met genitaliën van vliegen (ik weet hier is het hymenopteren, maar kom je vermeldde het toch ook  ;) ), kan je vaak de (mannelijke) genitaliën wat uitpulken terwijl je ze aan de vlieg laat. Wat vast zetten en een paar daagjes laten drogen.

Joris

Dit kan inderdaad ook bij veel bijen/wespen, ligt eraan hoe handig je erin bent en of ze uit blijven steken of terugschieten in het achterlijf.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.