Soortnamen Deel 3

Gestart door matthijsbroere, mei 28, 2005, 08:53:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

matthijsbroere

Deze topic is bedoeld om alle ontbrekende en/of foute/verouderde soortnamen te rapporteren, en helpen aan te vullen.

Hier en daar ontbreken Nederlandse en/of wetenschappelijke namen. De Engelse, Duitse, Friese, namen e.d. ontbreken veel vaker, maar hebben (iets) minder prioriteit. Ook zit er hier en daar wel eens een foutje. Geef door wat je weet, en help mee de soortnamen compleet te maken en/of te verbeteren!

Iedereen bij voorbaat dank voor de medewerking.
Matthijs Broere

Vincent

Hoe kan het dat sommige soorten in de downloadlijst van geleedpotigen er zo vaak in staan, bijv. de Zwarte Weidemier die staat er 7x in. Maar in de invoerlijst maar 1x?
Vincent

matthijsbroere

Merkwaardig. Maar dat gebeurt alleen bij de soorten die niet ingedeeld zijn. Ik zet het bij de bugs neer.
Matthijs Broere

Johan op den Dries

Oplodonata viridula moet gewijzigd worden in Oplodontha viridula
Het is een wapenvlieg
Johan op den Dries
Sneek

Vincent

#4
Vleeskleurige Orchis staat er 2x in.
Vincent

matthijsbroere

#5
Beiden aangepast
Matthijs Broere

mcbud

En de Bosorchis (Dactylorhiza fuchsii) ? Staat wel op SL 2003 en in Landwehr's Wilde Orchideeën van Europa met verschillende subspecies. Heb hem maar als Gevlekte orchis (D. maculata) ingevoerd.  

marc budding

matthijsbroere

Hij staat er nu in. Ik heb je waarneming ook aangepast.
Matthijs Broere

Thijs Fijen

Flamingo staat er 2 keer in...
Thijs Fijen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wim Bakker

Kan iemand de Geelbandlangsprietmot (Nemophora degeerella) toevoegen?

Voor wat betreft de ontbrekende soorten, zou het een idee zijn om de BioBase van het Natuurcompendium 2003 op te nemen?

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

hiskodevries

Gedaan, maar Wim insecten kun je zelf toevoegen via het waarnemingen invoerscherm
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HJ Eygenraam

Yponomeuta cagnagella komt 2 keer voor. Als Kardinaalsmutsmot en als Kardinaalsmutsstippelmot. Beide met enkele waarnemingen.

Wim Bakker

Hisko,

Volgens mij hoort de Geelbandlangsprietmot bij de orde der Vlinders. Ik had dus ook bij de vlinders gekeken en gezien dat ie daar niet bij stond. Kun je mij uitleggen waarom dit beestje bij de geleedpotigen moet en niet bij de vlinders?

Overigens staat de Geelbandlangsprietmot nu 2 keer in de lijst! Een keer zonder en een keer met latijnse naam.

Wim
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Vincent

#14
Dat is idd een beetje vreemd, maar dat is zo afgesproken dat dagvlinders en macro's onder de vlinders vallen en de micro's onder insecten, i.v.m. export naar de Vlinderstichting omdat zij eigenlijk geen waarnemingen van micro's verzamelen. Maar ik zou ze ook liever onder de groep vlinders zien.
Vincent

Bram Rijksen

graag toevoegen aan vlinders: Geel Grasbeertje (Spiris striata)

Vincent

Ik heb hem toegevoegd.
Vincent

Bram Rijksen

bedankt; ik zag dat ik de eer had om de allereerste in te mogen voeren!

Vincent

Volgens de standaardlijst van Floron is er maar één soort Margriet, de Gewone Margriet.  Maar in de database staat de soort er ook in als Margriet, met een andere Latijnse naam, misschien een verouderde? Kunnen deze samengevoegd worden?
Vincent

marcel123

#19
Gewone Margriet Leucanthemum vulgare
Kleine Margriet    Leucanthemum paludosum
Deze twee soorten staan ook zo in de Heukels

Margriet              Chrysanthemum leucanthemum
Deze soort is volgens de Heukels een synoniem/oude naam van de Gewone margriet.

---aangepastv en bedankt

De standaardlijst geeft alleen ingeburgerde soorten, de Heukels bijna alle soorten die je in het wild of verwilderd of inburgerend kunt aantreffen. De Heukels omvat dus alle soorten van de standaardlijst + extra.
De kleine margriet is aan het ingburgeren en staat met kleine letters in de Heukels. Als ie ingeburgerd is over 50  jaar komt ie ook op de standardlijst. Fluitekruid is bijv. een soort die in de jaren 50 voor het eerst in nld voorkwam, maar dat kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen: hij staat overal.

Vincent

#20
Dan zijn er dus twee soorten, maar de Gewone Margriet en de Margriet kunnen dus samengevoegd worden. (Is al gebeurd zie ik, bedankt)

Alleen staat hier maar één Margriet:
http://floron.nl/downloads/SL2003.CSV
Vincent

HJ Eygenraam

Zou iemand de volgende vlinders toe willen voegen?

Bosbandspanner / Epirrhoe rivata
Grote Berberisspanner / Rheumaptera cervinalis
Kantstipspanner / Scopula ornata
Wit Spannertje / Asthena albulata

Henk

Vincent

#22
Ik heb ze erbij gezet.
Vincent

HJ Eygenraam


Northwinds

Graag "Het Schaapje" , "Acronicta leporina" toevoegen bij de vlinders.

marcel123

#25
Toegevoegd als vlinder want de soort staat op Vlindernet )

Northwinds

Bedankt voor de toevoeging !
Ook graag Apamea monoglypha, Graswortelvlinder toevoegen aan de vlinders.

Vincent

Vincent

Vincent

Lasius niger staat er 3x in, Bruine Wegmier is volgens mij de goede Nederlandse naam.
Vincent

Northwinds

#29
Bij de vlinders graag toevoegen : peppel-orvlinder (Tethea ocularis)