Wie kan ons hier mee helpen? 2

Gestart door ac.billekens, september 23, 2006, 11:03:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Foto 1

Deze stond op een boomstronk langs een weg in bosrijke omgeving.
Ik weet niet wat voor een boom het is geweest maar in de omgeving staan veel dennen en eiken.

ac.billekens


knabenkraut

Zelf nog nooit gezien maar als ik zo in de boeken kijk vind ik hem veel lijken op de zijdeachtige beurszwam (Volvariella bombycina). Zeker weten doe ik het niet.
groetjes,
Dini

ac.billekens

Foto 2

Dit groepje stond onder een beuk maar ook stonden er eiken in de buurt.

ac.billekens


ac.billekens

CiteerZelf nog nooit gezien maar als ik zo in de boeken kijk vind ik hem veel lijken op de zijdeachtige beurszwam (Volvariella bombycina). Zeker weten doe ik het niet.
Hallo Dini,

Deze naam had ik ook gevonden maar ik zag op soortenbank.nl dat hij zeldzaam is dus wou ik er zeker van zijn (foto 1)

ac.billekens


knabenkraut

Citeer
CiteerZelf nog nooit gezien maar als ik zo in de boeken kijk vind ik hem veel lijken op de zijdeachtige beurszwam (Volvariella bombycina). Zeker weten doe ik het niet.
Hallo Dini,

Deze naam had ik ook gevonden maar ik zag op soortenbank.nl dat hij zeldzaam is dus wou ik er zeker van zijn (foto 1)
Even afwachten wat André er van zegt.
groetjes,
Dini

ac.billekens


ac.billekens


ac.billekens


knabenkraut

Foto 3 zou een Oesterzwam kunnen zijn, waarschijnlijk de gewone.
Voor mij is dit oefenen om paddestoelen te herkennen dus alles wel laten controleren ;)

groetjes,
Dini

kvb

en de laatste is een gele knolamaniet.

Kik

Cees Veenema

Hallo ac

Ik denk geen Zijdebeurszwam, wat het wel is weet ik ook niet.
Aan de jaarringen van de boom te zien een tamelijk snelle groeier daarom denk ik geen Eik.
Als het een naaldboom is dan in ieder geval geen Zijdebeurszwam.
Groet,

Cees

ratje

is foto 3 geen schelpzwam? die groeien ook op bomen

feel4nature

mijn gokje:

1+1a=zijdeachige beurszwam
2=geen idee, ik zie geen steel.....(een bundelzwam misschien?)
3+3a=oesterzwam
4+4a=gele knolamaniet
natuurlijk met groet, Ali.

a.houter

...deze toch nog maar even naar voren gehaald...

Het betreft vrijwel zeker een beurszwam, vanwege de roze lamellen, en resten van een beurs zijn nog net herkenbaar onder de hoed. Voor Volvariella hypopytis, de Donzige beurszwam is hij echter te groot, waardoor er eigenlijk nog maar 1 soort overblijft, en dat is V. bombycina...zou heel vreemd zijn op naalhout, maar er zijn ook gevallen bekend van Dennenmoorders op Berk.

Het tweede object doet mij denken aan Tricholoma, Ridderzwam. Behoorlijk uit z'n krachten gegroeid, warrdoor lastig te herkennen. Misschien T. ustale?

Voor de laatste twee sluit ik mij aan bij Ali.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci