Lygus?

Gestart door JohnvR, februari 16, 2011, 00:05:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Vandaag op een grove den in het duin bij Egmond vond ik deze wants. Is het een Lygus, misschien L. rugulipennis?

harry60

Ik denk aan een Apolygus spinolae.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

JohnvR

Met plaatjes kijken kom ik bij deze soorten wantsen niet tot het gewenste resultaat. Kun je een tipje van de sluier oplichten wat een verschil is tussen lygus en apolygus soorten?

harry60

#3
Bij de A. spinolae is de top cuneus zwart.  ;)

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

JohnvR

Ah, dat is duidelijke taal. Wat cuneus is heb ik denk ik gevonden, maar wat is dan de top, het puntje?

harry60

Foto met de donkere stipjes die het een A. spinolae maakt.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

JohnvR

Die zwarte puntjes is helder, maar ik blijf het toch lastig vinden waarom het nu een apolygus is en geen lygus. Ik had op http://www.koleopterologie.de/heteroptera/ gekeken en zie daar apolygus met vrijwel egaal groen poten. Bij lygus zie ik poten met tekening die op mijn exemplaar lijkt. Bij lygus, bijv. L. rugulipennis, ook de zwarte puntjes. Kortom, het verschil tussen het genus lygus en apolygus is mij als leek onduidelijk  :rolleye: .

harry60

Op britishbugs komen ze met het volgende verhaal:

Apolygus species are green and rather broadly oval in shape. The black tibial spines do not arise from black spots and the 2nd antennal segment is usually shorter than the width of the pronotum at the base.

Separated from the similar A. lucorum by the paler ground colour and by the cuneus, which is black at the extreme apex.

Het niet groene van jou exemplaar is te verklaren dat het een overwinteraar is die meestal meer bruinige kleur heeft.

Gr Harry

Misschien als Berend langs komt kan hij nog iets meer vertellen over de verschillen.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

JohnvR

Hallo Harry,

Hartelijk dank voor je uitvoerige hulp. Mooie website ook britishbugs, waar de verschillen tussen de soorten ook uitgelegd worden. Het wordt dan ook duidelijker waarom sommige soorten zo lastig van foto te determineren zijn. Een groot deel is natuurlijk ook ervaring, het ontbreken waarvan het soms ook lastig maakt de aanwijzingen te volgen. Ik meen in ieder geval te zien dat het 2e antenne segment kort is. Ik zal dit exemplaar nog een tijdje bewaren voor de zekerheid.

Groeten,
John

Berend Aukema


harry60

Dat bedoel ik dus........  :rolleye:
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Bij het genus Apolygus zijn de doornen van de schenen zwart!

harry60

Iets om te onthouden in het vervolg zwarte doornen en donkere top conus, A. spinolae.

Bedankt Berend voor de toelichting.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

JohnvR

Dus toch een zichtbaar onderscheid tussen lygus en apolygus, maar niet wat ik dacht! Harry en Berend, hartelijk dank.