13 ?rode? wouwen... zeker van dat het een rode was

Gestart door Avelien, maart 09, 2011, 18:53:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Avelien

Kan iemand bevestigen dat een rode wouw ook in grote groepen fourageerd/trekt/?
In de late avond in 9 maart in Frankrijk Correze, nog niet eerder deze hoeveelheid hier samen gezien.

Oenanthe

Rode wouwen zijn inderdaad buiten de broedtijd groepsdieren en waar er genoeg voorkomen kan je er best 13 bij elkaar zien. Maar op jouw foto is niet met zekerheid te zien of er rode wouwen opstaan. Buizerds lijkt me waarschijnlijker.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Adri Clements

Op basis van silhouetten/vleugel- en staartlengte zijn dit waarschijnlijk Rode wouwen. Om 100% zeker te zijn graag een crop of opname met tele.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Avelien

ik heb helaas geen goede camera, maar wel een goede verrekijker, en weet heel zeker dat het een wouw is.
Diepe gevorkte staart, lichte kop, sikkelvormige vleugels, flink formaat, toch slank.
Ook de roep was onmiskenbaar. Er zit hier een aantal paartjes buizerds, maar die waren het niet.

Waar ik over twijfel of het niet een zwarte zou zijn, ivm het groepsverband.


ArjenDrost †

Als je een diep gevorkte staart hebt gezien, blijft alleen rode over, zwarte heeft veel minder vork dan rode.


Groeten, Arjen

Avelien

bij deze een crop van de foto

frankneijts

Mooie Rooie......
('t Is ook nog wat vroeg voor dergelijke groepen Zwarte, ook in de Corrèze..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Erwin Reinstra

Moeilijk te zien, maar het lijken mij eigenlijk zwarte wouwen.

Staarten (enkele zijn redelijk te zien) lijken me niet al te diep gevorkt.
Duidelijke witte vlekken op de handpenbases die duiden op rode wouw zie ik ook niet en die zouden op de crop denk ik toch wel te zien moeten zijn.
Ook dat je aangeeft dat de roep duidelijk niet des buizerds was, duidt m.i. meer op zwarte wouw. Juist rode wouw heeft namelijk een roep die (meer) richting buizerd gaat.
Maar misschien kun je het geluid nog nader omschrijven.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Erwin Reinstra

Citeer
Mooie Rooie......
('t Is ook nog wat vroeg voor dergelijke groepen Zwarte, ook in de Corrèze..)
Kan goed zijn Frank.
Ik kan alleen net (te) weinig details ontdekken op de foto's.
Ben dus benieuwd wat jij ziet en ik niet.
Is idd wel waar dat het nog vroeg is voor (veel) zwarte wouwen (al heb ik geen idee waar de Correze ligt).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Avelien

mijn vriend was aan de slag gegaan met verrekijker en camera door elkaar.
hier een foto waar je iets van tekening in kan zien.

volgens mij kan een zwarte wouw ook licht vlekken onder de vleugel hebben,
het gebied 'diep' gevorkt en 'ondiep' gevorkt, is voor mij nog moeilijk te onderscheiden.
Een echt diepe vork, hoe diep is die dan? (zal wel niet zo diep zijn als een boerenzwaluw ;))

Vincent Hart

Bij de vogel rechtsboven zie je vijf 'vingers', en dat maakt het definitief rode wouwen (zes bij zwarte).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op maart 09, 2011, 21:07:29 PM
Bij de vogel rechtsboven zie je vijf 'vingers', en dat maakt het definitief rode wouwen (zes bij zwarte).

Daarnaast zijn de slanke bouw met lange, slanke vleugels en dito staart met smalle basis en 'wijd uitstaande' hoeken goede aanwijzingen. Staartvork zou ik altijd met voorzichtigheid hanteren vanwege overlap en variatie tengevolge van leeftijd, ruistadium, evt. slijtage enz. De Corrèze Erwin is het zuidelijkste departement van de regio Limousin, ietsje ten ZW van het 'middenste midden' van Frankrijk
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Avelien

Bedankt allen!

Wij hebben ons verbaasd over de hoeveelheid vogels, het was een prachtzicht in de ondergaande zon.

Zij zijn dus in wintertijd met een groep, betekend dit een lukrake verzameling, of kunnen het ook verwanten van elkaar zijn?
Nest zo'n groep dan ook bij elkaar in de buurt?


frankneijts

Het is niet erg waarschijnlijk dat het een familiegroep betreft Avelien: niet alleen zijn 'wouwengezinnen' niet zo groot maar ze nestelen ook niet zó dicht bij elkaar dat familiegroepjes elkaar eventueel zouden opzoeken. Het lijkt er eerder op dat, in dit geval tijdens de voorjaarstrek, bepaalde omstandigheden (voedsel? thermiek?) zo gunstig waren dat een groter aantal indivduen zich op 1 plek heeft verzameld.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Avelien

Dat leek mij ook al de reden, normaal zie ik er altijd een of twee.
Was niet bekend met het feit dat wouwen families niet bij elkaar in de buurt terug komen.
Trekken deze dan een eind verder, zodra ze het nest verlaten? Of toch in dezelfde regionen?


Erwin Reinstra

Op de laatste foto is inderdaad duidelijk te zien dat het om rode wouwen gaat.

Rode wouw is in Frankrijk in principe standvogel, dus jaarrond te zien, maar ze zullen na het broedseizoen wel flink uitzwerven en ook deels echt (ver) wegtrekken. Het begrip standvogel is niet zo duidelijk wat dat betreft. Rode wouwen overwinteren tot in Marokko, maar meeste blijven in Europa.
Vogels die jij gezien hebt kunnen lijkt me ook goed doortrekkers zijn die verder noordelijk gaan (naar Duitsland bijvoorbeeld).
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Oenanthe

Als aaseter is het voor de rode wouw gunstig om groepsgewijs op te trekken. Dat doen gieren en in Afrika maraboes ook vaak. Op trek zie je ook soorten als wespendief, schreeuwarend, slangenarend en steppebuizerd, die elkaars gezelschap in de broedtijd mijden, in grote groepen samen. Een groepswaarneming van rode wouwen is dus het hele jaar mogelijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gko

met vr gr gkoopman

Avelien

ja daar ga ik wel vanuit, het waren zeker allen wouwen.