dode rat geen foto lichte buik wat is dat voor soort?

Gestart door diertjesvriend, maart 08, 2011, 21:57:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

diertjesvriend

vanmiddag zag ik op de weg een dode rat (achtige).

kenmerken: (roest)bruine rug, duidelijk lichtere buik.
rattenstaart (lang uitlopend in punt en 'geschubt')

formaat voor mn gevoel net ietsje groter dan een bruine rat.

ik had geen camera bij me en geen tijd meer gehad om terug te fietsen later.
misschien is er morgen nog iets van terug te vinden, en kan ik alsnog foto nemen.

wat kan het geweest zijn?
of gewoon een rat, in een andere kleur?
ik post het voor de zekerheid even, voor het geval het iets aparts is wat ik dan even moet doorgeven op telmee voor de atlas.

tekenaar

mannetjes bruine rat zijn een stuk groter als vrouwtjes, mischien dat dat een verklaring is? Ik heb ooit een oranjebruine dode bruine rat gevonden, die wel overeenkomt met jou beschrijving. Helaas heb ik daar ook geen foto van ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

diertjesvriend

#2
duidelijk witte buik, is dat mogelijk bij een bruine rat?
ik heb net even wat voorkomende soorten bekeken, misschien was het een woelrat?
het was op de weg naast een parkeerplaatsje langs een kanaal,
qua omgeving zou het volgens de gegevens die ik bij woelrat las wel kunnen kloppen..

ik kom er morgen middag weer langs maar vrees dat ie dan nog platter gereden is of is opgegeten door een kraai ofzo.
als ie er nog ligt en een beetje in tact is gebleven kan ik even kijken naar het aantal teentjes bij de achterpoten en naar de tanden.
als ik het goed onthouden heb is het 4 teentjes achter en lange tanden.
oja en behaarde staart..
dat heb ik zo snel niet onthouden of hij dat had.

edit: even rondgelezen, bruine ratten blijken ook een lichtere buik te (kunnen) hebben
ik hd er nog nooit in die zin op gelet.

tekenaar

volgens mij hebben alle in nederland voorkomende knaagdieren 4 tenen aan de voorpoot en 5 aan de achterpoot ...

woelrat is een stukje kleiner als bruine rat, en als jij een beschubde staart hebt gezien (zoals in je eerste beschrijving) dan was die niet voldoende behaard voor woelrat. De keuze is dan feitelijk bruine rat, zwarte rat (zeldzaam!), muskusrat of hele jonge beverrat. 
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Theo Linders

Citaat van: tekenaar op maart 09, 2011, 10:04:16 AM


woelrat is een stukje kleiner als bruine rat, en als jij een beschubde staart hebt gezien (zoals in je eerste beschrijving) dan was die niet voldoende behaard voor woelrat. De keuze is dan feitelijk bruine rat, zwarte rat (zeldzaam!), muskusrat of hele jonge beverrat.

Maar afgaande op het formaat dat werd aangegeven "formaat voor mn gevoel net ietsje groter dan een bruine rat." blijft eigenlijk alleen bruine rat over.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

diertjesvriend

idd alle puzzelstukjes bij elkaar zal het een bruine rat moeten zijn.
ik keek er wat vreemd tegenaan, had geprobeerd hem de berm in te vegen met mn schoen maar dat lukte niet (platgereden) en had haast.
omdat ik vond dat het niet op een gewone rat leek heb ik dit topic aangemaakt, om eventueel iets door te geven als het een zeldzamer dier was.
voor mezelf maakt het me niet uit, ben geen soortenjager in die zin.
zal straks eventueel nog even foto's maken als hij er nog ligt.

die woelrat had volgens mij 4 tenen aan de achterpoten, dat was dan iets waaraan je hem kan herkennen en die grote tanden en de behaarde staart.
maar bij nader inzien was dit kadaver daar te groot voor en was de staart veel dikker en langer.

bedankt voor de reacties!

diertjesvriend

alles wat er nog van over was gister:


Dready-Dani

Erg lastig lijkt me om te determineren zo...Mocht je in de buurt van water en dijken hebben aangetroffen zou een muskusrat misschien ook een optie kunnen zijn. Maar ik weet er niet zoveel van...

Marina

Van die foto is er niet veel van te maken.
Het lijkt me een erg zachte weg, enige kans dat ie IN de weg is gereden ipv platgereden?
Dan zou je 'm misschien nog wat uit kunnen graven?
Gebitskenmerken kunnen zekerheid geven.
Nu is het maar een beetje gissen wat het zou kunnen zijn.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

diertjesvriend

het is gewoon op asfalt.
toen ik hem de eerste keer zag was hij nog niet zo plat, maar wel vastgeplakt aan de weg,
heb geprobeerd hem de berm in de schuiven voor later maar lukte niet
en er stopte net een auto op de parkeerplaats daar dus -ben niet zo'n held soms- ben ik toen weg gefietst, had ook haast.
en geen cam bij me.
en geen tijd om terug te gaan die dag.
volgende dag lag ie helemaal plat zoals op de foto, inmiddels is er helemaal niks meer van terug te vinden.

ik zal wel in de gaten houden of er nog eens een aangereden zelfde soort dier ligt,
ben daar sowieso wel eens om langs het water te kijken, zien of er wat te zien is.
het is langs een kanaal bij een brug en een parkeerplaatsje verder weilanden en verderop bossen.

maurice.lahaye

Gezien de staart is dit gewoon een bruine rat. Invoeren op waarneming.nl kan ook (Telmee is niet noodzakelijk), omdat alle waarnemingen toch uiteindelijk bij elkaar komen (mits toestemming verleend door de waarnemer). Invoeren op Telmee is natuurlijk ook gewoon een optie.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl