Agame generatie

Gestart door truffel, maart 07, 2011, 11:24:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

truffel

Als bij een gal staat: veroorzaakt door de agame generatie van...., betekend dat dan dat de agame generatie de eitjes in deze gal heeft gelegd of dat de agame generatie uit deze gal komt?

Vast bedankt, Truffel

Margreet Kwh

Hallo Truffel,

welkom op het forum, met een leuke vraag.
"Veroorzaakt door de agame generatie" betekent dat de gal is ontstaan door het werk van de agame generatie van dat dier.
Het zegt op zich niets over de generatie die uit de gal ontstaat.
Maar als het een gal betreft van een galwesp, dan is de volgende generatie een seksuele generatie, omdat bij deze groep galvormers de generaties elkaar strikt afwisselen: een geslachtelijke voorjaarsfase en een ongeslachtelijke najaarsfase, met ieder hun eigen kenmerkende vorm en gal. Of het ene jaar een geslachtelijke fase, en het volgende jaar een ongeslachtelijke fase, of zelfs een ongeslachtelijke fase die enkele jaren nodig heeft om tot ontwikkeling te komen.
(gegevens uit het Gallenboek van W.M. Docters van Leeuwen, 4e editie, blz. 38-39).
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Harm digitaal

#2
Hallo Margreet,
Ik kwam toevallig dit item tegen, en heb daar nog vragen over.
Hoe kan uit de agame vrouwtjes, die bijv. besgalletjes veroorzaken in mannelijke katjes van de zomereik, zowel mannetjes als vrouwtjes komen?
Ik zou denken dat er alleen mannetjes uit kunnen komen, die zijn voor zover ik begrepen heb haploid.
De agame vrouwtjes die uit de lensgallen( gevormd in het najaar) komen na de winter kunnen nooit diploïde vrouwtjes voortbrengen lijkt mij als ze de eitjes niet kan bevruchten met sperma van mannetjes.
Hoe kan het dan toch dat er uit de besgalletjes in het voorjaar zowel mannetjes (haploïd) als vrouwtjes (diploïd) komen?
Bij de sexuele generatie die uit de besgalletjes komen bevrucht het vouwtje vanuit de spermatophoor blijkbaar alle eitjes zodat er uit de lensgalletjes, die in de herfst onder de eikenblaadjes te vinden zijn, na de winter alleen vrouwtjes komen die zich weer ongeslachtelijk voortplanten (agame generatie) waaruit de besgalletjes ontstaan. Ik snap dus niet hoe zonder bevrucht te zijn door een mannetje daar dan toch diploide vrouwtjes uit de besgalletjes kunnen komen?
Met vriendelijke groet Harm Alberts

carina

Dag Harm,

Blijkbaar zouden er 2 verschillende types van agame vrouwtjes uit de lensgallen in het najaar verschijnen, androforen exemplaren, die haploïde eieren produceren waaruit alleen mannetjes voortkomen, en gyneforen exemplaren, die diploïde eieren produceren die alleen seksuele vrouwtjes opleveren.
Uit de besgalletjes, waarin de sexuele generatie zich ontwikkelt, verschijnen mannetjes en 2 soorten vrouwtjes, een soort vrouwtjes die alleen androforen produceert, terwijl de andere soort vrouwtjes alleen gyneforen produceert.

Er bestaat een 2de theorie, volgens Folliot (1964), die gaat uit van 2 type sexuele mannetjes, androfore en gynefore exemplaren. Hij heeft dit helaas nooit experimenteel aangetoond.

Voor meer info zie volgende publicaties:
"The population biology of oak gall wasps (Hymenoptera: Cynidpidae)", Stone e.a. Annu. Rev. Entomol. 2002. 47:633–68
"Anatomy and Ultrastructure of Galls Induced by Neuroterus quercusbaccarum (Hymenoptera: Cynipidae) on Oak Leaves (Quercus robur)", Leszek Stanisław Jankiewicz e.a., Insects 2021, 12(10), 850; https://doi.org/10.3390/insects12100850
"Current state of knowledge of heterogony in cynididae (Hymenoptera, Cynipoidea), Pujade-Villar e.a. 2001

Mvg,
Carina



Harm digitaal

Bedankt Carina voor de uitleg :duim:
Met vriendelijke groet Harm Alberts