2 stuks in de aanbieding

Gestart door Denro, maart 06, 2011, 23:36:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Denro

Goedendag meeuwenkenners,

Ik heb twee meeuwen in de aanbieding:

De eerste een waarschijnlijke zilvermeeuw (welk kalenderjaar) in de aanbieding;
De volgende is vanwege de gele punt en verenkleed een mogelijke grote mantel.

Ik ben (misschien duidelijk) geen echte kenner en wil daarom graag weten wat de juiste determinatie is.

Hoor het graag (en leerzame opmerkingen) welke soorten het zijn.

Alvast bedankt  :duim:
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

caliprobola

Er van uitgaand dat de foto's recent zijn genomen (i.e. de laatste paar dagen) betreft het respectievelijk een 2de en 3de kalenderjaar zilvermeeuw (dus 1ste en 2de winterkleed).
De eerste vogel is een eerste wintervogel vanwege onder meer het nette verenkleed met alle dekveren van dezelfde generatie en de puntige handpennen. Het is een zilvermeeuw omdat de vogel erg bruinig overkomt met bruinige tekening op onderdelen en kop, de grote dekveren mooi regelmatig en grof gebandeerd zijn, de tertials bruinig zijn met bleek gekartelde randen (die deels afgesleten zijn) tot de basis.
De 2de vogel is een 2de wintervogel onder meer vanwege het iets bleker oog, de tertials die donker zijn met brede witte toppen en de grote dekveren die een fijne, onregelmatige tekening hebben. Ook het bleke snaveltopje is in deze eerder een leeftijdskenmerk dan een soortskenmerk. De grote dekveren zijn aan de donkere kant voor een zilvermeeuw, maar de lichtgrijze kleur op de mantel en de uitgebreide tekening op onderdelen en kop laten er geen twijfel over bestaan dat dit een zilvermeeuw is. Grote mantel is veel bleker op kop en onderdelen en 2de wintermantelveren die al deels adulte kleur hebben zouden donkerder grijs moeten zijn. Ook is de snavel van grote mantel typisch hoger met een sterk naar beneden gebogen top aan de bovensnavel. Vergelijk met een aantal 3de kalenderjaar grote mantels in maart hier.

mvg
Pieter

Denro

Hallo Pieter, bedankt voor de uitvoerige beschrijving. De foto's zijn van ongeveer een maand geleden. Heeft dit nog gevolgen voor de determinatie?
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):