Wat voor een muis is dit?

Gestart door mac.slot, februari 07, 2011, 18:59:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

mac.slot

De zilverreigers (en een aantal roofvogels) deden zich tegoed aan de muizen. Mijn kennis over deze diertjes is zeer beperkt, vandaar de vraag.
Met vriendelijke groet,

Marianne Slot

BramtK

Weet ik even niet, maar wat een goeie foto! ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

mac.slot

Aangezien het zich afspeelde in het veld was mijn eerste gedachte ook veldmuis.
Dank voor de reacties,
Marianne Slot

rombout

Qua staartlengte en rugkleur denk ik eigenlijk eerder aan rosse woelmuis. Waar was het ergens?
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

mac.slot


mlahaye

Op het perceel 'Hoekman', ingericht ten behoeve van de broedende (bruine) kiekendieven in de OVP. De vachtkleur neigt naar rosse woelmuis, maar toch denk ik dat het een veldmuis is. Dunne staart & ronde oortjes.

Groeten,
Maurice

mac.slot


danniewammes

Rosse woelmuis heeft duidelijk tweekleurige staart, licht van onderen. Op de foto is geen lichte onderkant van de staart te zien. Oren doen inderdaad ook meer aan veldmuis denken evenals staartlengte. Vachtkleur is duidelijk afwijkend, veldmuizen zijn valer bruin, kan echter ook door foto anders weergegeven worden.
Dannie Wammes

Rene Janssen

Wat is de reden dat het geen aardmuis is? Korte staart, bruine vachtkleur (ipv grijsgeel als veldmuis) en donkere nageltjes.


Hoor het graag!




René
René Janssen

mac.slot

#10
En ik maar denken dat het een eenvoudige vraag was.....Misschien helpt een extra foto?

Marianne

Rene Janssen

Van die foto is de staart al van het beest af, daar hebben we dus niets aan... Beter is een crop van het dier met de staart en kop er nog aan; dat zou veel helpen!



René
René Janssen

mac.slot

Twee forse crops, waardoor natuurlijk mindere kwaliteit.
Groet,  Marianne

Rob Koelman

Ik durf hier toch wel een zekere veldmuis van te maken.

De kleur van de rugvacht heeft lichtbruine tinten die ik niet ken van aardmuis. Ook zijn de oren duidelijk zichtbaar. Deze zouden bij een aardmuis veel meer in de vacht verborgen moeten liggen. Daarnaast is de buikvacht nogal wittig. Bij aardmuis is deze meestal enigszins grijzig (maar niet altijd; ook witbuikige aardmuizen komen voor).

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob