Hoofdmenu

wat is dit?

Gestart door margriet, september 22, 2006, 17:26:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Dijkhuis

OOk in rioolputten is soms veel te zien. En die hebben we in Nederland meer dan waterputen, en er komen er nog steeds bij... Waar het om gaat is dat je het juiste type put hebt. Wim Vuik uit Utrecht kan je daar alles over vertellen. De put moet als het ware an de binnenkant een randje hebben waar zich wat grond/humus kan verzamelen. Hierin kiemen dan de varens. En verder is het een kwestie van stug volhouden...

Edwin    
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

kroonp

En vandaag weer geweest. Mijn lijstje wordt steeds completer, maar nog steeds geen kleine kattenstaart en esdoornganzenvoet.

Wel weer een nieuwe soort: Parnassia
Groet

Peter Kroon

Windekind

Waar heb je die gevonden Peter ?
hoeveel ex.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

kroonp

CiteerWaar heb je die gevonden Peter ?
hoeveel ex.


Elmar
Dat vertel ik alleen als jij mij vertelt waar ik die kleine kattenstaart kan vinden   :P :D

Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Citeer
CiteerWaar heb je die gevonden Peter ?
hoeveel ex.


Elmar
Dat vertel ik alleen als jij mij vertelt waar ik die kleine kattenstaart kan vinden   :P :D
1 - 1 :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Ik heb op bewuste plek intussen een populatie parnassia gevonden waarvan sommige planten in volle bloei.
Dus laat maar verder Peter.

2-1



Nee alle gekheid op een stokje :

Ik wil het wel uitleggen, maar de planten zijn  lastig te vinden.
Loop van de plas richting grote parkeerplaats, waarvan een deel door slagbomen afgesloten is (zelfde richting als de ijssel stroomopwaarts loopt), maar blijf evenwijdig aan de dijk lopen.
Na de parkeerplaats ligt een groot vierkant onbebouwd terrein met allemaal pioniers. op de diepst afgeschraapte/vergraven delen staat veel Fraai duizendgulden kruid. ergens niet helemaal in het midden staan allemaal diep ingespoorde delen (alsof kleine rondjes zijn gereden met een vrachtauto).
daar ligt ook (een beetje aan de kant van de richting uitkijkpiramide) een klein stukje wat iets minder ingespoord lijkt, wat kaler is en waar zeer veel bleekgele droogbloem staat. Daar bevinden zich ook de kleine kattestaarten. Bijna uitgebloeid !!! Dus extra lastig.

Ik heb even geen atlasje bij de hand dus geen coördinaten.
GPS had ik niet bij me dus.

Anders moeten we het een keer anders regelen, dan laat ik je gewoon zien waar ze staan Peter.

Elmar


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

kroonp

Kan je die plek niet aanwijzen met behulp van de excursieplanner in waarneming.nl? Aan de hand van de luchtfoto's kan je heel nauwkeurig de juiste plek aanklikken. Als je dan op zoek klikt en je doet dan weer terugklikken met 'vorige' krijg je ook de coordinaten van die plek te zien. Kan natuurlijk ook gewoon het kaartje kopieren met print screen.

Afspreken is natuurlijk ook een goede optie. Ik kan zelfs op dit moment er naar toe gaan.

Groet

Peter Kroon

Windekind

Ik kan vandaag  niet Peter.

Ik zal eens kijken met dat kaartje.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

kroonp

Ik ga er nu nog even langs. Ik denk dat ik ze wel kan vinden met deze beschrijving. Ik weet nu in ieder geval waar ik ze moet zoeken.
Groet

Peter Kroon

margriet

peter,
als het goed is heb je de coordinaten in je mailbox van school staan, ik heb ze gisteren doorgemaild...
hoop dat je de plantjes kan vinden en misschien kan peter of elmar me dan vertellen waar de parnassia staat, die wil ik ook nog wel gaan zien eigenlijk.

alv. bedankt en groetjes
margriet
groetjes,

Margriet

Windekind

Enkele meters van de rand van de plas. Aan de kant waar wij ook als eerste gekeken hebben. Met de vondst fraai duizenguldenkruid e.d.

En dan een beetje aan de kant waar wij vandaan kwamen en niet de kant van de teunisbloemen zeg maar.

groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

margriet

ok, thanx

morgen maar eens gaan kijken dan... ik denk dat ik het wel kan vinden

gr margriet
groetjes,

Margriet

kroonp

Gevonden!!!  :duim:



Eindelijk dan gevonden. Ze zijn nu allemaal uitgebloeid, dus nu is er al helemaal niets meer waardoor ze zouden kunnen opvallen. De meeste staan inderdaad direct ten oosten van de sporen. Maar ook verder in de richting van het afgegraven deel langs de toegangsweg naar de parkeerplaats heb ik ze gezien. Ook in dat afgegraven deel heb ik nog rond de 10 exemplaren gevonden. Ik was er dus al 2 keer bijna over heen gelopen, zonder ze te zien.  :rolleyes:

Trouwens nog bedankt voor het mailtje, Margriet. Ik zit tegenwoordig niet meer op die school, maar ik kan er nog steeds wel inloggen. ^_^

Ik heb bij de waarneming van Parnassia de exacte coördinaten erbij gezet.
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1569591
Gewoon 'satellite' aanklikken op het kaartje, even inzoomen en je weet exact waar je moet zijn.

Nu nog de esdoornganzenvoet. Kan je mij van die vindplaats ook zo'n goede beschrijving geven, Elmar?  ;)

Moet trouwens ook nog ergens kaal breukkruid te vinden zijn. Ik zag dat deze waarneming van behaard-, naar kaal breukkruid is veranderd. Staan hele precieze coördinaten bij. Maar met die coördinaten kom je uit op de plek waar nu de Karwei staat. Coördinaten kloppen dus niet helemaal.
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Hoi Peter,

Gefeliciteerd. Maar nu moet je nog wel weer zoeken :lol: Misschien vind je er nog wel iets bij op zulk soort terreinen kun je altijd weer nieuwe dingen vinden.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

margriet

kaal breukkruid staat op hetzelfde veld als de kleine kattenstaart, maar dan een stuk verderop, wanneer je met je rug naar de grote (vuilnis)bult staat en het veld in de lengte afloopt moet je ze wel kunnen vinden.... al zijn het wel allemaal hele kleine plantjes.

groetjes margriet
groetjes,

Margriet

Corryabbink

Het lijkt me verstandig dat jullie daar een route uitzetten zodat we de pijlen kunnen volgen  :)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Windekind

Peter,

Esdoornganzevoeten hebben we gevonden op het plateau van het bedrijf naast de poel. Trap omhoog en dan in de aangelegde vierkante plantsoentjes kijken. Daar stonden ze tussen. Wel opletten, want die meneer van het bedrijf vond het niet zo 'n goed idee dat wij planten uit zijn net aangelegde tuintje trokken.
Er staat o.a. ook liggende ganzevoet.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

ivroo

Dit plantje heb ik 20/9 gefotografeerd. Is dit het zelfde plantje.
Helaas kan ik ze nu niet meer vinden.................de bermen zijn gemaaid :wacko:  
Vr. Gr. Joke

Zoveel talen in de wereld, maar een lach verstaat iedereen!

ivroo

nog een foto
Vr. Gr. Joke

Zoveel talen in de wereld, maar een lach verstaat iedereen!

Corryabbink

#49
Dag Ivro,

Het is geen Kleine kattenstaart maar een Duizendguldenkruid. Die hadden ze ook op het terrein gevonden. Waar is deze gevonden?  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#50
Citeer
Citeerplantjes zoeken op een industrieterrein!
Les 1 voor stadsfloristen is: kijk in de rioolputten.
CiteerPutvarens
IJzervaren, tongvaren, gebogen driehoeksvaren: de rioolput blijkt een ideaal leefgebied voor zeldzame varens. FLORON-medewerker Wim Vuik kwam daar bij toeval achter toen hij een mannetjesvaren ontdekte in een put naast zijn huis. Van het één kwam het ander en inmiddels heeft hij alle putten van Utrecht in kaart gebracht. Veel zeldzame soorten blijken helemaal niet zo zeldzaam te zijn als we dachten, alleen: we zien ze niet.

Les 1 Putvarens wordt a.s. zondagochtend 7 januari uitgezonden.
Vara vroege vogels

en is hier na te luisteren:
http://vroegevogels.vara.nl/portal?_scr=ne...item1&id=240352

marcel123

#51
Citeer
Citeerplantjes zoeken op een industrieterrein!
De soortenrijkdom is er hoger dan in natuurgebieden. En je hebt al een behoorlijk aantal stadsfloristen. Zo bijzonder is dat niet meer.
Les 1 voor stadsfloristen is: kijk in de rioolputten.
22 september 2007 is de nationale rioolputten dag in Utrecht georgansieerd door FLORON.

Neem je zaklamp mee!

margriet

hoi, nu dit topic weer boven staat misschien voor geinteresseerden:

heb laats met hoog water even een foto gemaakt van de groeiplek van de kleine kattenstaartjes, stond mooi onder water!!
groetjes,

Margriet

Pieter Stolwijk

Kleine kattenstaart

Dit topic was me tot nu toe ontgaan.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente