Verschil Vroege Grasmot en Streepjesgrasmot?

Gestart door Daniël_Muilwijk, juni 10, 2018, 21:57:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Daniël_Muilwijk

De laatste tijd vang ik erg veel grasmotten. De meesten zijn goed op naam te brengen, maar de Vroege Grasmot en de Streepjesgrasmot blijf ik erg lastig vinden. Heeft iemand tips om deze twee goed uit elkaar te houden?
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Marion5

Ik kijk altijd vooral naar de vorm van de streepjes/driehoekjes in de staartpunt.

Groetjes,
Marion

boleto

En daar is natuurlijk de lange witte streep, die bij pratella met een korte bocht eindigt, terwijl hij bij lathoniellus geleidelijk in een punt uitloopt. Probleem is, dat daaronder vaak een gebogen witte streep ligt die geheel of gedeeltelijk van de lange streep wordt gescheiden door een soms nauwelijks zichtbare donker lijn. Dan begint hij toch weer wat op pratella te lijken. Maar geen nood: behalve het driehoekje hebben we daarboven nog een zoomveld, dat bij lathoniellus smal is, met de zwarte stippen meestal in een wit blokje. Bij pratella is het veld duidelijk breder, grijs met witte stipjes en zonder wit blokje.
Groet,
Leo Bot

Daniël_Muilwijk

Heel fijn dit! Dit zijn genoeg aanknopingspunten om ze uit elkaar te kunnen houden. Mocht ik nog twijfelgevallen tegenkomen dan zal ik ze op het forum plaatsen. Bedankt allebei!
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk