Drol - vos of kat?

Gestart door aabckoos, maart 06, 2011, 16:57:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Zo'n 8 cm lange drol, vol met (muizen)haren, met zo'n dun sliertje aan het eind. Lijkt mij een vossenkeutel, maar in gebied leven voor zover bekend geen vossen maar wel verwilderde katten. Toch een kattendrol?

Met dank,

Koos
Hartelijke groet,
Koos

Oenanthe

Katten begraven hun drollen altijd. Bovendien ruiken kattendrollen een uur in de wind terwijl vossenkeutels praktisch reukloos zijn. Misschien heb je daarvan iets gemerkt bij het fotograferen, maar ik denk dat dit vossenkeutels zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ecotex

Even een reactie op Oenanthe,


Katten begraven hunnen drollen altijd? Op diverse waddeneianden hebben katten zich aangepast blijkbaar dit, gezien de drollen die daar door(ver)wilderde katten niet begraven worden maar gewoon op de grond,in het gras of op het zand achter gelaten worden.
Ben erg benieuwd waar deze foto gemaakt is? Komt mij over als kattendrol , ook die zijn volop te vinden met resten van muizen en vogels.


vriendelijke groet Kees Verschoor :-\

Alterfuchs

Koos,

Over welk gebied heb je het?
Met vriendelijke groet,

Patrick

aabckoos

Sorry, zie dit nu pas, de berichtenservice werkt niet altijd, maar het betrof Schiermonnikoog. Daar barst het van de verwilderde katten, terwijl er geen vossen zijn, tenzij die stiekem uitgezet worden. Een wasbeerhond is er ook wel eens gezien.

Koos
Hartelijke groet,
Koos

ecotex

Is er op Schier ook actie wat betreft het wegvangen van (ver)wilderde katten?

Bedankt evengoed voor je wat late reactie Koos :duim:

groet Kees Verschoor

aabckoos

Ja, de WBE gaat graag achter ze aan. Maar ik zie er de laatste tijd meer verw. katten dan konijnen. Sommige zijn generaties verwilderd en zien eruit uit een wilde kat, woeste brede kop, streperige vacht.

Koos
Hartelijke groet,
Koos

Rob Koelman

Nog los van de vindplaats kunnen deze keutels ook qua vorm aan kat worden toegeschreven: ze bestaan uit een aantal kortere, stompe segmenten.

Zoals al gezegd: katten begraven hun keutels niet altijd. Op Texel bijvoorbeeld kom je overal kattenkeutels tegen die ter markering van een territorium zijn gedropt op opvallende plaatsen.

Vossenkeutels zijn overigens ongelofelijk variabel qua vorm en daarom niet altijd met zekerheid te determineren. Datzelfde geldt tot op zekere hoogte ook voor keutels van andere zoogdiersoorten. Je moet daarom altijd voorzichtig zijn om keutels met zekerheid aan een bepaalde soort toe te wijzen.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob