Hoofdmenu

kevertje in zeereep

Gestart door arnoldwijker, maart 05, 2011, 08:32:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

arnoldwijker

Dit kevertje van 3 mm trof ik gisteren in de zeereep aan. Iemand een idee?
NB ik heb de kever nog dus kan bij tips over kenmerken het diertje onder de binoc bestuderen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/52586484

wilde

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Joris Menten

#2
Ja Helophorus, moeilijk geslacht om verder te determineren mijns insziens. Er staat een tabel tot de soorten (ook de terrestrische soorten) in het KNNV waterkeverboek. Joris

Ton van Haaren

#3
zou zomaar Helophorus brevipalpis kunnen zijn. Ik meen te zien dat het laatste palplid symmetrisch rond van vorm is, ik zie ook geen extra kort streepje naast het scutellum en het halsschild is "normaal", dwz overal gekorreld en aan de zijden niet S-vormig vernauwd aan de basis. Check de symmetrie van het laatste kaaktasterlid (in allerlei aanzicht is dit lid rond en niet aan één (binnen)zijde recht en aan de buitenzijde bol) en de afwezigheid van een extra scutellairstreepje (dit is vergelijkbaar in vorm als van de rest van de strepen op het dekschild, maaris uiterst kort en vlak naast het scutellum gelegen). Als dit klopt dan is het brevipalpis, welke in NL uitermate algemeen is.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

arnoldwijker

Hallo Ton,

Dank voor de kenmerken. Laatste max.palplid is inderdaad symmetrisch rond. Het ontbreken van dat extra scutellairstreepje vind ik lastig, omdat ik het niet ken, dus ik weet niet hoe het er normaal bij andere Helophorus soorten uitziet.
Ik weet niet of er nog wat met deze vage foto van onder de binoc iets te zeggen is (helaas geen goede spullen om op die manier knappe foto's te maken).

Ton van Haaren

er is geen uiterste kort streepje aan de basis aanwezig, dus er is geen scutellairstreepje. maxillairpalp symmetrisch dus H. brevipalpis. let op dat er nog 1 andere zeldzame soort is met een symmetrisch kaaktasterlid, maar die heeft een andere halsschildvorm.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-