Determinatie hulp Rover, Everglades Florida

Gestart door Joep10, maart 05, 2011, 21:37:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Joep10

Deze foto's genomen afgelopen januari in Everglades National Park, bij de Shark Valley trail.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik denk zelf aan een short tailed hawk.


Micha van den Boogerd

Ik denk dat je gelijk hebt Joep. De staart kan ik niet echt wat van maken, in de ene foto lijkt 'ie donker, in de andere licht en in geen van alle zie ik de lichte strepen die short-tailed meestal hebben. De witte vlek onder de vleugels is goed zichtbaar en de proporties kloppen ook (incl de 5 vingers), dus ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn. Het is overigens de donkere morph, die je in Florida meer ziet dan de lichte.

Joep10

Dank Micha!

Ik was er om twee redenen niet gerust op. Ik heb een slechte vogelgids met vogels van alleen Florida aldaar gekocht omdat ik geen goede kon vinden. Povere informatie en dito plaatjes. Ten tweede las ik in dat boek (overigens wel een recente uitgave) dat er in de winter maar acht paartjes short tailed's in het park verblijven en dan ook meer aan de zuidkant van het park, terwijl ik deze vogel heb gezien in het noordelijke deel.

Echter de andere rovers die in Florida voorkomen kunnen het naar mijn mening simpelweg niet zijn, omdat er geen andere donkere vogel is met witte accenten.


Micha van den Boogerd

Je hebt gelijk wat betreft de broedvogelstand, maar volgens deze website zijn er zo'n 50-100 individuen die overwinteren. Zoals je zelf al zegt zijn er geen andere rovers die in dit plaatje passen.

Ik heb de fout ook wel eens gemaakt een goedkopere gids te kopen als ik op reis was, het extra 10tje aan een goede gids (Sibley is goed en hanteerbaar) is goed besteed als je het mij vraagt. Je bespaart je er een hoop determinatie ellende mee.