Hoofdmenu

Profielwerkstuk

Gestart door stefanhageman, maart 04, 2011, 21:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

stefanhageman


Voor mijn profielwerkstuk ben ik op zoek naar literatuur of andere vormen van informatie over de verspreiding van soorten over de wereld d.m.v. de mens. Ik gebruik daarbij alleen de soorten die zich verspreiden door middel van handelsverkeer om het binnen het hoofdonderwerp mondialisering/globalisering(als enkele nadelen daarvan) te krijgen. Dus niet de soorten die opzettelijk/per ongeluk zijn uitgezet/ontsnapt. Dit om het binnen het vak aardrijkskunde te houden.


Daarbij denk ik aan Huiskraai, Turkse Tortel(N-Amerika), Driehoeksmossel en Bruine Rat. Zijn er nog enkele andere sterk invasieve soorten die zich door middel van het handelsverkeer hebben verspreid waar bovendien veel informatie over te vinden is? (Engels is daarbij geen enkel probleem)


Ik weet niet of dit wel helemaal goed is geplaatst anders mag een admin dit topic verplaatsen naar een betere locatie.
Stefan Hageman


Vincent Hart

Wellicht nog wat meer mariene soorten (Amerikaanse rivierkreeft bv)?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Die 'nieuwe' Sprinkhaan van vorig jaar langs het spoor. Al is die niet invasief geloof ik.

Ted van der Knaap

Ik dacht direct aan het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje... ...ingevoerd om bv hier in het Westland de bladluizen te bestrijden in de Tuinbouw maar onderhand de inheemse soort aan het verdringen is.

Weet niet of je hier iets mee kunt, kon zo gauw geen nederlandse site erover vinden. Hier een Belgische maar ook vergelijkbaar als hier:

http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/ongewervelden/probleem-veelkleurig-aziatisch-lieveheersbeestje_1459.aspx
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †

Leuk onderwerp voor een PWS, waarom komen mij leerlingen nooit met zoiets... ;)


Misschien heb je hier wat aan: http://www.sgisland.gs/index.php/(e)Eradication_Of_Rodents


Groeten, Arjen

Joris Menten

#5
Aziatisch lieveheersbeestje is wel ingevoerd voor biologische bestrijding (en dus niet per ongeluk hier beland). In Amerika is er wellicht wel veel info te vinden. Ze hebben oa problemen met een aantal plantensoorten als riet en kattestaart (Purple loosetrife). Ik weel niet meteen of die opzettelijk zijn ingevoerd (spreeuw en huismus bv wel). Verder zijn er in Nieuw-Zeeland veel voorbeelden (oa ratten). In Europa denk ik ook aan dat motje van Paardekastanje (wiens naam ik echter niet meteen weet).

Ook "fire ants" zijn dacht ik expansief in de VS (en bijten gemeen) - zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_ant (Although most fire ant species do not bother people and are not invasive due to biological factors, Solenopsis invicta, known in the United States as the red imported fire ant (or RIFA) is an invasive pest in many areas of the world, notably the United States, Australia, the Philippines, China and Taiwan. The RIFA was accidentally introduced into the United States aboard a South American cargo ship that docked at the port of Mobile, Alabama, in the 1930s, but now infests the majority of the Southern and Southwestern United States).

Je kan ook waterhyacinth bekijken - dat heeft bv het handelsverkeer in het victoriameer in Afrika ooit ongeveer lam gelegd.

Joris

GijsB

Tijgermug, veel over te vinden.

Verder nog een paar linkjes die ik voor mn pws over exoten gebruikt heb

link 1 en 2

Als je nog wat wil weten pm je maar
Gijs

smoely

Misschien kun je ook wat info vinden over de aziatische boktor.

stefanhageman

Iedereen alvast bedankt ik zal morgen even alles doorkijken en even inhoudelijk reageren. Heb nu enkel m'n mobiel tot beschikking en dat is ff lang typen.
Stefan Hageman


stefanhageman

Citaat van: Vincent Hart op maart 05, 2011, 00:08:18 AM
Wellicht nog wat meer mariene soorten (Amerikaanse rivierkreeft bv)?


Amerikaanse rivierkreeft valt helaas af ik ben wel op zoek naar informatie over Amerikaanse Ribkwal vanwege zijn explosieve populatie groei en snelle verspreiding vanuit de Zwarte Zee.


Citaat van: frankw op maart 05, 2011, 10:16:38 AM
Die 'nieuwe' Sprinkhaan van vorig jaar langs het spoor. Al is die niet invasief geloof ik.


Ik denk dat daar nog niet genoeg informatie over te vinden is. Daar zal ik nog even naar moeten kijken anders kan ik hem dan alsnog gebruiken als soort waarbij het wel goed gaat.


Citaat van: Ted van der Knaap op maart 05, 2011, 11:21:31 AM
Ik dacht direct aan het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje... ...ingevoerd om bv hier in het Westland de bladluizen te bestrijden in de Tuinbouw maar onderhand de inheemse soort aan het verdringen is.

Weet niet of je hier iets mee kunt, kon zo gauw geen nederlandse site erover vinden. Hier een Belgische maar ook vergelijkbaar als hier:

http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/ongewervelden/probleem-veelkleurig-aziatisch-lieveheersbeestje_1459.aspx


Jammer dat deze zijn ingevoerd want ik kan me er flink aan ergeren.


Citaat van: ArjenDrost op maart 05, 2011, 11:36:53 AM
Leuk onderwerp voor een PWS, waarom komen mij leerlingen nooit met zoiets... ;)


Misschien heb je hier wat aan: http://www.sgisland.gs/index.php/(e)Eradication_Of_Rodents


Groeten, Arjen


Daar heb ik zeker wat aan!


Citaat van: Joris Menten op maart 05, 2011, 11:43:18 AM
Aziatisch lieveheersbeestje is wel ingevoerd voor biologische bestrijding (en dus niet per ongeluk hier beland). In Amerika is er wellicht wel veel info te vinden. Ze hebben oa problemen met een aantal plantensoorten als riet en kattestaart (Purple loosetrife). Ik weel niet meteen of die opzettelijk zijn ingevoerd (spreeuw en huismus bv wel). Verder zijn er in Nieuw-Zeeland veel voorbeelden (oa ratten). In Europa denk ik ook aan dat motje van Paardekastanje (wiens naam ik echter niet meteen weet).

Ook "fire ants" zijn dacht ik expansief in de VS (en bijten gemeen) - zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Fire_ant (Although most fire ant species do not bother people and are not invasive due to biological factors, Solenopsis invicta, known in the United States as the red imported fire ant (or RIFA) is an invasive pest in many areas of the world, notably the United States, Australia, the Philippines, China and Taiwan. The RIFA was accidentally introduced into the United States aboard a South American cargo ship that docked at the port of Mobile, Alabama, in the 1930s, but now infests the majority of the Southern and Southwestern United States).

Je kan ook waterhyacinth bekijken - dat heeft bv het handelsverkeer in het victoriameer in Afrika ooit ongeveer lam gelegd.

Joris


Die Fire ant gaat er zeker in voorkomen. Daar heb al flink naar gezocht en er is flink wat informatie over te vinden.


Citaat van: dralion13 op maart 06, 2011, 15:00:05 PM
Tijgermug, veel over te vinden.

Verder nog een paar linkjes die ik voor mn pws over exoten gebruikt heb

link 1 en 2

Als je nog wat wil weten pm je maar


Tijgermug gaat er ook in voorkomen. Daar is veel informatie over te vinden en bovendien is de manier waarop ze belanden ook leuk en het heel makkelijk is verdere verspreiding te stoppen.(Lucky Bamboo) Bedankt voor de links daar staat inderdaad veel informatie op die ik goed kan gebruiken.


Ik ga me er nu flink in verdiepen en op zoek naar literatuur. Als daar nog tips over zijn, zijn die hartstikke welkom.



Stefan Hageman


Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

hollandbee

groet,
Kees van Rij

ArjenDrost †

Citaat van: stefanhageman op maart 07, 2011, 19:25:06 PM
Citaat van: ArjenDrost op maart 05, 2011, 11:36:53 AM
Leuk onderwerp voor een PWS, waarom komen mij leerlingen nooit met zoiets... ;)


Misschien heb je hier wat aan: http://www.sgisland.gs/index.php/(e)Eradication_Of_Rodents


Groeten, Arjen

Daar heb ik zeker wat aan!
Ik weet niet of het niet teveel buiten je scope valt (echt binnen Nederland is het natuurlijk niet), maar over ratten op kleine eilandjes in de buurt van Antarctica is wel het nodige geschreven. Ze vormen daar (net als op veel eilandjes in de Pacific en de Atlantische Oceaan) een grote bedreiging voor de inheemse soorten (in dit geval de albatrossen, maar ook zangvogels en eenden). Op South Georgia willen ze dus kennelijk (was ook nieuw voor mij) daarom zelfs proberen de ratten uit te roeien.


Andere soorten waar je naar zou kunnen kijken zijn natuurlijk bekende voorbeelden als de Huiskraai (niet in NL, maar in andere gebieden) en de konijnen en vossen in Australië. Maar ik weet niet of je je soorten niet wil/moet beperken tot Nederland/Europa.


Mocht je nog hulp nodig hebben, zeg het dan maar (ik ben net door m'n profielwerkstukken heen ;-)


Groeten, Arjen

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

nielsyese

De possums in Nieuw-Zeeland !!! (30 miljoen naar schatting, en in NZ wonen 4 miljoen mensen.)
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek