Hoofdmenu

Stekend Loogkruid?

Gestart door kroonp, september 21, 2006, 23:08:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

kroonp

Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Dag Peter,

Gezien de bladscheden met de nauwelijks zichtbare vliezige rand en de kale vlezige bladen lijkt dit Stekend loogkruid(Salsola kali). Het is echter een moeilijke soort waarvan ik het liefst de vruchten zie of je moet wel dicht bij zee lopen dan kan het haast niet missen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

Oké, bedankt. Ik had al zo'n vermoeden. Lastig soortje om te determineren met via de sleutel in de Heukels. ;)
Maar met een beetje bladeren kwam ik deze soort tegen. Kon alleen op het internet geen afbeeldingen vinden van planten met zoveel rood in de bloem en de in de stengel. Vandaar mijn twijfel.
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Waar heb je deze gevonden? Langs de zeereep/duinen? Of in het binnenland?

Bekijk deze ook eens:

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DG
met groet, Corry

kroonp

In de duinen. In het Kraansvlak, dat is ten noorden van Zandvoort. Deze planten stonden aan de rand van wat stuifduinen. Aan de NO-kant, dus net op de plek waar het stuivende zand terecht komt.
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Peter, ik vertrouw me ook niet met Stekend loogkruid. Ik vind dit eigenlijk meer Zacht loogkruid. De bladen die ik zie zijn allemaal vrij lang en lijken me ook slapper te zijn dan van Stekend loogkruid. Met de andere kenmerken kan ik bijna niets. Verder is Stekend loogkruid meestal meer gedrongen van vorm dat kan ik van deze planten ook niet zeggen. Ik neig steeds meer naar Zacht loogkruid.
Misschien ziet iemand anders de juiste kenmerken en kan er alsnog een zekere naam aan gegeven worden.
met groet, Corry

kroonp

Ik vond in het veld de bladeren toch echt hard en niet vrij slap en zacht. Stekend loogkruid heb ik nog nooit gezien, dus echt met elkaar vergelijken kan ik niet. Bloemdekbladen in de vruchttijd heb ik niet aangetroffen, dus daar heb ik niets mee kunnen doen. Ik heb ook geen beharing kunnen vinden op het blad.
Wat wel klopt voor Zacht loogkruid, is de brede vliezige rand aan het blad. Ook de lengte van het blad past volgens mij beter bij Zacht loogkruid.

Waarschijnlijk heb ik dan de hardheid van de bladeren verkeerd beoordeeldt. Wel vreemd dan dat er geen beharing aanwezig is.

Zacht loogkruid lijkt mij ook beter dan Stekend loogkruid.
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Met onderstaande foto is er geen twijfel mogelijk. Het is Zacht loogkruid(Salsola tragus). De witte rand was op de bovenste foto's niet te zien maar daar stonden ook eigenlijk nauwelijks bladen met bladschedes op. De beharing is zacht dus dat is op een foto nauwelijks te zien. Kan wel her en der aanliggen op de bladen.

Het "zachte" vergissen we ons allemaal in voor ons gevoel is die soort toch echt stekend.
met groet, Corry

kroonp

Mooi, dan zijn we er uit. :duim:

Nog even over die beharing. De foto heb ik gemaakt door mijn loupe en ik heb zelf ook nog goed gekeken of ik beharing kon ontdekken, maar ik heb daarvan niets gezien. De blaadjes die ik bekeken heb zaten wel boven in de plant. Misschien dat er wel beharing aanwezig was bij de onderste bladeren. Maar goed, dat kan ik nu niet meer controleren.

Wist je trouwens dat deze plant in Amerika ook tumbleweed wordt genoemd? Ik wist niet dat we die in Nederland ook hadden.
Groet

Peter Kroon

Niko Buiten

Dag Peter en Corry,

Het spijt mij dat ik jullie moet corrigeren. Maar volgens mij is dit Stekend loogkruid. Stekend loogkruid komt in Zuid-Kennemerland van de zeereep tot in de middenduinen voor, waaronder in de Noordduinen. Zacht loogkruid is volgens mij hier nog niet door ons gevonden.

Ik baseer mij hierbij op jarenlang plantenonderzoek van professionele en vrijwillige natuuronderzoekers.

Peter, wanneer je hier vaker in de duinen komt om naar planten te kijken is het misschien aan te bevelen ook lid te worden van de regionale email nieuws- en discussiegroep Plantmail. Bij Plantmail zitten professionele en vrijwillige plantenonderzoekers die graag je vragen beantwoorden en verder op weg helpen. Lidmaatschap van Plantmail is gratis en vrijblijvend.

Op Plantmail kun je ook foto's plaatsen en bekijken. Zo is er nu een foto van Smal vlieszaad als steppenroller (doorsnede zo'n 80 cm) te zien.  :)

(Dit komt misschien over als 'sluikreclame' voor Plantmail maar andersom breng ik Waarneming.nl ook op Plantmail onder de aandacht van Plantmail-leden.)
Groet,

Niko Buiten.

huysse

CiteerMaar volgens mij is dit Stekend loogkruid. Stekend loogkruid komt in Zuid-Kennemerland van de zeereep tot in de middenduinen voor, waaronder in de Noordduinen. Zacht loogkruid is volgens mij hier nog niet door ons gevonden.

Ik baseer mij hierbij op jarenlang plantenonderzoek van professionele en vrijwillige natuuronderzoekers.

Is dit een nieuwe manier van determineren?

Groet,
Marijke

Corryabbink

CiteerZacht loogkruid is volgens mij hier nog niet door ons gevonden.

Dag Niko,

Het zou goed kunnen dat jullie de soort er niet gevonden hebben maar 1 keer moet de eerste zijn. Vaak worden dat soort zaken beweerd omdat men op een gegeven moment niet meer naar de soort kijkt. D.w.z. echt op alle kenmerken controleert.

Je kunt best gelijk hebben maar voor zover ik het hier zie denk ik toch dat het Zacht loogkruid is. De beharing is niet te zien maar Stekend loogkruid heeft juist vaak een iets borstelige beharing. In ieder geval komen we er met de huidige foto's niet uit.
Verder wou ik nog opmerken dat dit vroeger 2 ondersoorten waren die samen onder Loogkruid(Salsola kali sl) vielen omdat de begrenzing niet helemaal duidelijk was. Met name in de OF 1 staat beschreven dat er overgangsvormen zijn tussen 2 huidige soorten. Duidelijke exemplaren Stekend loogkruid staan langs de zeereep.  Zacht loogkruid komt voor in de binnenduinen en bij mij in de omgeving op industrieterreinen.

Het lijkt mij dan ook verstandig dat dit exemplaar ondergebracht wordt bij Loogkruid(Salsola sl). en er geen verdere status aan toegekend wordt.
met groet, Corry

Niko Buiten

Dag Marijke, Corry en Peter,

Ik maak zo dadelijk een paddestoelenronde door de duinen en zal dan een groeiplaats Salsola in de middenduinen bezoeken om deze met de nieuwe Heukels te determineren.

Wanneer Peter dat wil wil ik samen met hem de groeiplaats in de Noordduinen bezoeken om gezamenlijk de Salsola (die van de foto) te determineren.

Overigens verwacht ik ook dat we later in de vruchttijd nog eens naar de groeiplaatsen terug moeten keren om te zien hoe de bloemdekbladen er dan uitzien.

Waarneming.nl houdt je geest scherp.  :)

Groet,

Niko Buiten.

kroonp

Hallo Niko

Ik woon helaas net iets te ver van de kust om er regelmatig naar toe te gaan. Ik heb vorig jaar stage gelopen bij PWN, vandaar dat ik daar nog wel eens kom. Ik heb dan ook het voorrecht om ook in de gebieden te mogen die niet voor publiek toegankelijk zijn.  ;)
Volgens mij ging je er van uit dat ik deze plant in de Noordduinen gevonden had, omdat die gewoon toegankelijk zijn. Maar dat is dus niet zo. Ik heb deze plant gevonden in het afgesloten deel van het Kraansvlak. Volgens mij wordt die plek Verlaten Veld genoemd. Hieronder een kaartje van die plek. (http://www.waarneming.nl/query_gebieden.php)

Ik gebruik de excursieplanner vaak om de coördinaten van een plek te vinden. Helaas werkt de excursieplanner nu niet goed bij mij. Kan je dan ook geen precieze coördinaten geven. Coördinaten zijn schat ik ongeveer: 99.35-489.81.

Ik zal zelf niet makkelijk tijd vinden om daar binnenkort nog een keer heen te gaan. Ik hoop dat je de plek nu weet te vinden, zodat je nog eens goed kan kijken naar deze planten. Nog een keer in de vruchttijd kijken lijkt mij ook een heel goed idee.
Groet

Peter Kroon

Niko Buiten

Dag Peter, Corry en Marijke,

Ik kom zojuist terug van mijn bezoek aan de Kennemerduinen waar ik Salsola met Heukels geprobeerd heb te determineren. Ik onderzocht enkele planten in de berm van een fietspad in de middenduinen. Ik vond op de planten die ik bekeek de volgende kenmerken:

-- wanneer je de bladen met een loep de 20x vergroot bekijkt zijn deze (sporadisch) behaart met minuscule klierachtige kegelvormige haartjes die je met het blote oog nauwelijks kunt waarnemen. Het is niet de zachte beharing waarover in de Oecologische Flora en Heukels gesproken wordt. Maar de bladen zijn dus ook niet kaal.

-- de bladen zijn tot 3 cm lang, afhankelijk van de lengte stijf tot vrij slap, stekend.

-- de bladschede is volgens mij niet aanwezig, wel zie ik een vlies langs een stijl.

-- aangezien de planten nog bloeien zal ik later naar de bloemdekbladen kijken.

Salsola komt hier in de duinen voor op open zandplekken, zoals het Verlaten veld, en in open bermen van fietspaden. Daarnaast ken ik ze van het Kennemerstrand. Zo op het oog zien ze er overal hetzelfde uit.

Ik heb het idee dat de Salsola's die ik bekeek zowel kenmerken van Stekend als Zacht loogkruid hebben. Misschien lijken ze nog het meest op Zacht loogkruid. Voorlopig zal ik het dus op Salsola s.l. houden. Ik zal het probleem onder de aandacht van andere plantenonderzoekers in deze regio brengen.
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

Dag Niko,

Eigenlijk had je er een exemplaar van Stekend loogkruid, zoals die nabij de zeereep(Kennemerduinen) staat, naast moeten leggen misschien dat je dan meer verschillen ziet.

Het blijven lastige soorten. Zelfs in het binnenland heb ik altijd het gevoel dat het Stekend loogkruid is terwijl het optimaal Zacht loogkruid is. Daar kun je je dus vooral in de nabijheid duinen en zee lelijk op verkijken.
met groet, Corry

Niko Buiten

Ik vraag mij nu überhaupt af of hier wel Stekend loogkruid groeit. In ieder geval heb ik al mijn waarnemingen van Stekend loogkruid zojuist onder Stekend + Zacht loogkruid geplaatst
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

CiteerIk vraag mij nu überhaupt af of hier wel Stekend loogkruid groeit. In ieder geval heb ik al mijn waarnemingen van Stekend loogkruid zojuist onder Stekend + Zacht loogkruid geplaatst
Waarom zou die er niet groeien? Dicht langs het strand heb ik zo vaak Stekend loogkruid gezien. Ik vraag me trouwens wel af waarom ze er 2 soorten van hebben gemaakt. In ieder geval zit je met Loogkruid altijd goed.
met groet, Corry

Niko Buiten

Na mijn bevindingen van vandaag zit ik in een diepe crisis.  :o  
Groet,

Niko Buiten.

Corryabbink

CiteerNa mijn bevindingen van vandaag zit ik in een diepe crisis.  :o
Hopelijk kom je er nog weer uit :)  
met groet, Corry

Niko Buiten

Morgen ben ik het nog niet vergeten. Het is inderdaad vreemd dat ze van Loogkruid twee soorten hebben gemaakt.  :huh:  

(Voorlopig stop ik even met dit topic.)
Groet,

Niko Buiten.

kroonp

Werk aan de winkel voor de Plantmail-leden  :P

Ik heb mijn waarneming voorlopig ook maar onder Stekend + Zacht loogkruid geplaatst.
Groet

Peter Kroon

kroonp

Even de Loogkruid discussie nieuw leven inblazen.  ;)

Ik ben zaterdag bij de zuidpier van IJmuiden geweest. Daar staat in de zeereep ook loogkruid.

Wat mij opvalt bij deze, is dat er veel beharing aanwezig is, bloemdakbladen vormen een kegel, maar enkele hebben ook een omgebogen top(misschien gebeurt tijdens transport?), alleen korte stevige bladen, wel is er een brede vliezige rand aanwezig.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan maken.
Groet

Peter Kroon

Corryabbink

Dag Peter,

Dit is voor mij Stekend loogkruid(Salsola kali). De kenmerken hiervoor zijn aanwezig. t.w.:

Ruwe korte bladen.
De bloemdekbladen vormen samen een rechtopstaand kegeltje. Ook ik wijt de ombuiging aan het vervoer. Het moet echter te zien zijn of dit een beschadiging is of een vergroeiing.
Bladschede kort met vliezige rand. Het al dan niet smal of breed zijn van de vliezige rand is alleen maar te beoordelen als je beide soorten kent. Er staat immers geen maat.
De standplaats is typisch Stekend loogkruid.
met groet, Corry

Niko Buiten

Wat mij vooral opvalt is de beharing. Die zag ik in de binnenduinen niet. Hoe was de beharing van Stekend loogkruid in het Verlaten Veld, Peter?
Groet,

Niko Buiten.

kroonp

CiteerWat mij vooral opvalt is de beharing. Die zag ik in de binnenduinen niet. Hoe was de beharing van Stekend loogkruid in het Verlaten Veld, Peter?
Die plant had geen beharing. Jammer genoeg staat er niet in de Flora of stekend loogkruid wel of geen beharing heeft. Ik weet dus niet precies hoe het zit met de beharing van stekend loogkruid.

Ik dacht zelf ook al dat de plant van zaterdag stekend loogkruid zou zijn. Vooral de vorm van de bloemdekbladen was daarvoor doorslaggevend.
Ik ben benieuwd hoe de bloemdekbladen van de plant bij het Verlaten veld er nu uit zien.
Groet

Peter Kroon

Niko Buiten

Ik kom eind deze week in het Verlaten Veld en zal dan proberen het 'Stekend/Zacht loogkruid' te zien.  
Groet,

Niko Buiten.