Hoofdmenu

een trilzwam

Gestart door ratje, maart 02, 2011, 20:06:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Op een takje vond ik deze wel erg op een druppelzwam lijkende witte zwammen. Het is geen vorm van de gele volgens mij.
Ik kon alleen niet duidelijk de sporen vinden. De foto is ook niet al te best, oke  :D
Misschien kan iemand er toch iets van brouwen.

xenion

Dat het een trilzwam is is overduidelijk door de basidiƫn, voor sporen moet je hem waarschijnlijk nog even laten doorgroeien. Een soortnaam durf ik zonder te sleutelen niet te geven.
Groeten,
Martin

bruggeman

Het zou een Myxarium kunnen zijn. Een sleutelkenmerk voor dat geslacht Myxarium is het myxaroide basidium, dwz gesteelde, met onder aan het steeltje een septum (=schot) met een gesp. Als het jong is is er direct onder het bolletje geen septum, als het ouder is soms wel maar dan een septum maar dan zonder gesp. Ik dacht een myxaroid basidium te zien op je foto, maar ben er niet helemaal zeker van
groet,
Ida

ratje

Ik zal deze week eens kijken of ik een rijpere zwam kan vinden. Sorry Ida, ik vind je uitleg geweldig maar helaas gaat dit een beetje boven mijn petje ::)

bruggeman

Waarom is het geen klontjestrilzwam?
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 05, 2011, 09:11:32 AM
Waarom is het geen klontjestrilzwam?

dat weet ik niet, ik heb geen klontjes gezien onder de  :micro:  en daarom ben ik daar niet van uitgegaan  :D

bruggeman

Helaas heeft hij lang niet altijd klontjes. Als hij een myxaroid basidium heeft is het hem waarschijnlijk toch ook zonder klontjes
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 05, 2011, 22:14:06 PM
Helaas heeft hij lang niet altijd klontjes. Als hij een myxaroid basidium heeft is het hem waarschijnlijk toch ook zonder klontjes

bedoel je de 2e foto, ongeveer in het midden?

bruggeman

Het lijkt me het duidelijkst in de foto van de jonge basidien (foto 4 geloof ik) die zijn gesteeld en hebben duidelijk geen septum onder het bolletje. Ik vind het altijd prettig voor alle zekerheid ook het septum met gesp onder het steeltje vast te stellen, maar dat is misschien overdreven
groet,
Ida

ratje

Citaat van: bruggeman op maart 06, 2011, 16:20:57 PM
Het lijkt me het duidelijkst in de foto van de jonge basidien (foto 4 geloof ik) die zijn gesteeld en hebben duidelijk geen septum onder het bolletje. Ik vind het altijd prettig voor alle zekerheid ook het septum met gesp onder het steeltje vast te stellen, maar dat is misschien overdreven

Ida bedankt. Kan ik hem invoeren als klontjestrilzwam?