Hoofdmenu

Kwakken Blijdorp !

Gestart door August, maart 02, 2011, 18:01:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Als '50PLUS' slaat op het IQ van de politici/achterban van de partij van m'n keuze: Ja.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

leonwillems@home.nl

er schijnt ook al eens een ongeringde gorilla los in de dierentuin te zijn gesignaleerd...    ;D ;D
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Jan vH

Citaat van: leonwillems@home.nl op maart 03, 2011, 14:27:31 PM
er schijnt ook al eens een ongeringde gorilla los in de dierentuin te zijn gesignaleerd...    ;D ;D

Maar die kan niet vliegen.  ;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

luc hoogenstein

Het klopt dat wilde dieren door dierentuinen worden aangetrokken. Iedereen heeft wel anekdotes, en ik ook: zo ben ik ooit (ongeveer 25 jaar geleden) in Artis geweest en zag daar een grote jager tussen de zeevogels zitten. Zelden zo verbijsterd geweest toen het beest opeens op de wieken ging en Artis verliet. Mooi voorbeeld was ook in Australie: in de MacDonnell Range is een Desert museum, waar een aantal inheemse honingzuigers wordt gehouden waaronder de Black Honeyeater. Lastige soort in de binnenlanden van Australie, nomadisch (volgt de regenbuien), maar tot mijn stomme verbazing zat er ook eentje aan de buitenzijde van de aviary, druk te communiceren met het exemplaar aan de andere kant van het gaas! Okee, niet mijn sterkste waarneming, maar sommige waarnemingen vergeet je nooit meer.

Maar wat te doen met de kwakken? Lekker laten vliegen en hopen dat er een stabiele populatie van deze soort langs de grote rivieren en andere geschikte habitats gaat ontstaan. Hoeven we ons ook niet meer druk te maken om dat vinkje bij je waarneming.

groet,
Luc

Rein Genuït

Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2011, 08:20:27 AM
We ( de vogeladmins) hebben besloten om geen kostbare tijd  meer in de blijdorp /artis kwakken te steken.
het is zonder ringen niet meer aan te tonen of de vogel uit het wild of uit de collectie afkomstig is.
dus koop een kaartje en scoor een soort

Jullie hebben gelijk, het lijkt een trend te zijn om deze beesten te bezoeken maar hoe serieus neem je jezelf als je dit soort beesten op een lijstje zet.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Jezelf serieus nemen? Zo ken ik je niet, Reinder! Overigens zijn dit natuurlijk gewoon jongen van Avifauna-beesten die 'uit huis' gegaan zijn. Als je persee moeilijk wil doen over kwakken, zet ze dan niet op je Nederlandse lijst  :P
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

#36
Ja dit zijn idd nakomelingen van avifaunavogels maar wel in een ander biotoop als een dierentuin en toen was ik nog enthousiast en lijstjesgeil, het zou zomaar kunnen dat ik ze er nog eens afgooi.
En ik doe niet moeilijk hoor ik vraag me alleen iets af  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Vincent Hart

Wel enthousiast blijven hoor!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

August

Ha ik zie nu ook dat de Kwakken van Artis zonder esc teken ingevuld worden.
August van Rijn

leonwillems@home.nl

tja, als dit gaat gebeuren is het probleem zo opgelost ....

http://www.youtube.com/watch?v=bpmebCXUqcg
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Ivan Appel

Die leeuwen vertonen best wel wild gedrag.
Groeten,

Ivan Appel

Wouter van der Ham

Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2011, 08:20:27 AM
We ( de vogeladmins) hebben besloten om geen kostbare tijd  meer in de blijdorp /artis kwakken te steken.
het is zonder ringen niet meer aan te tonen of de vogel uit het wild of uit de collectie afkomstig is.
dus koop een kaartje en scoor een soort
En hoe gaat dat nu met de korhoenders? Je kan nu daar ook niet zeker zeggen of het een wilde is of niet...
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Bart van Hoogstraten

Citaat van: wouteren3 op mei 13, 2012, 22:20:34 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2011, 08:20:27 AM
We ( de vogeladmins) hebben besloten om geen kostbare tijd  meer in de blijdorp /artis kwakken te steken.
het is zonder ringen niet meer aan te tonen of de vogel uit het wild of uit de collectie afkomstig is.
dus koop een kaartje en scoor een soort
En hoe gaat dat nu met de korhoenders? Je kan nu daar ook niet zeker zeggen of het een wilde is of niet...

Of Otters, Bevers, Grove Den, etc...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: wouteren3 op mei 13, 2012, 22:20:34 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 03, 2011, 08:20:27 AM
We ( de vogeladmins) hebben besloten om geen kostbare tijd  meer in de blijdorp /artis kwakken te steken.
het is zonder ringen niet meer aan te tonen of de vogel uit het wild of uit de collectie afkomstig is.
dus koop een kaartje en scoor een soort
En hoe gaat dat nu met de korhoenders? Je kan nu daar ook niet zeker zeggen of het een wilde is of niet...
Lees het Korhoender topic eens...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vastenhouw


Ik zie dat de kwakken nog steeds door bepaalde i*****n worden ingevoerd.  (individuen, natuurlijk)

Ook nog laatst een leuke ijsbeer gezien.
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

hiskodevries

Die discussie is al vaker gevoerd.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: vastenhouw op september 29, 2012, 18:59:03 PM
Ook nog laatst een leuke ijsbeer gezien.

Toch geen escape hoop ik?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jos Welbedacht

CiteerToch geen escape hoop ik?  ;)
Misschien dat ze er toch één hebben losgelaten om de klimaatverandering een beetje onder de aandacht te brengen:
http://www.youtube.com/watch?v=4XpF04nximI  ;) . Hele goede muziek trouwens (waar ik binnenkort naartoe ga)!

Hoe denkt men trouwens over de Kwak die laatst in Almere zat? Dat is hemelsbreed niet heel ver weg van Artis, maar kan wat mij betreft zo een wilde vogel zijn. De Oostvaardersplassen lijken mij sowieso geschikt voor een Kwak.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Wat was er eerst?

1. Een gevangen kwak die ging broeden waarna ze niet meer geringd werden OF
2. Een wilde kwak die toevallig blijdorp uitkoos als plek om te broeden, daar een kolonie stichte en toen is gezien als eigendom van blijdorp?

Bij mij heeft altijd het idee van het laatste bestaan en daarom tel ik hem ook. (De vogel die ik in het lauwersmeer had dit jaar gaf mij geen ander gevoel)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

August

Citaat van: rnbflavour op oktober 03, 2012, 10:56:18 AM
Wat was er eerst?

1. Een gevangen kwak die ging broeden waarna ze niet meer geringd werden OF
2. Een wilde kwak die toevallig blijdorp uitkoos als plek om te broeden, daar een kolonie stichte en toen is gezien als eigendom van blijdorp?

Bij mij heeft altijd het idee van het laatste bestaan en daarom tel ik hem ook. (De vogel die ik in het lauwersmeer had dit jaar gaf mij geen ander gevoel)
het is optie 1 een beetje vergelijkbaar met de meeste ooievaars in Nederland.
August van Rijn

Folkert Jan

Citaat van: August op oktober 03, 2012, 11:16:24 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 03, 2012, 10:56:18 AM
Wat was er eerst?

1. Een gevangen kwak die ging broeden waarna ze niet meer geringd werden OF
2. Een wilde kwak die toevallig blijdorp uitkoos als plek om te broeden, daar een kolonie stichte en toen is gezien als eigendom van blijdorp?

Bij mij heeft altijd het idee van het laatste bestaan en daarom tel ik hem ook. (De vogel die ik in het lauwersmeer had dit jaar gaf mij geen ander gevoel)
het is optie 1 een beetje vergelijkbaar met de meeste ooievaars in Nederland.


Hoe weet jij dat het optie 1 is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Dirk van Opheusden

Eén kwak sticht geen kolonie. Ook is het niet zo dat een groep kwakken samen besluit ergens een kolonie te stichten. Kwakken komen tot broeden in een omgeving die aan bepaalde (door de kwak niet bewust gestelde) voorwaarden voldoet. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Diergaarde Blijdorp, hartje Rotterdam, in dat plaatje past.
Dirk van Opheusden

HPM

Citaat van: rnbflavour op oktober 03, 2012, 11:28:31 AM
Citaat van: August op oktober 03, 2012, 11:16:24 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 03, 2012, 10:56:18 AM
Wat was er eerst?

1. Een gevangen kwak die ging broeden waarna ze niet meer geringd werden OF
2. Een wilde kwak die toevallig blijdorp uitkoos als plek om te broeden, daar een kolonie stichte en toen is gezien als eigendom van blijdorp?

Bij mij heeft altijd het idee van het laatste bestaan en daarom tel ik hem ook. (De vogel die ik in het lauwersmeer had dit jaar gaf mij geen ander gevoel)
het is optie 1 een beetje vergelijkbaar met de meeste ooievaars in Nederland.


Hoe weet jij dat het optie 1 is?

Hoe weet jij dat het optie 2 is? Dat lijkt mij toch een beetje kwakzalverij.

"Een omvangrijk deel van de Kwakken broedt in of nabij dierentuinen
en bestaat uit (nakomelingen van) losgelaten vogels."
(SOVON)

Herman van der Meer

August

Een beetje googlen dan weet je dat het optie 1 is. 1995 is groep kwakken vrijgelaten in Blijdorp. En zo is deze kolonie ontstaan. De kans dat er wilde exemplaren erbij zijn gekomen is trouwens goed mogelijk maar de oorsprong van deze kolonie waren vogels die van Blijdorp zelf waren.
August van Rijn

garryb

#55
CiteerEén kwak sticht geen kolonie. Ook is het niet zo dat een groep kwakken samen besluit ergens een kolonie te stichten. Kwakken komen tot broeden in een omgeving die aan bepaalde (door de kwak niet bewust gestelde) voorwaarden voldoet. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Diergaarde Blijdorp, hartje Rotterdam, in dat plaatje past.

Met dat laatste ben ik het echt niet eens. Ten eerste ligt Blijdorp redelijk aan de rand van het dichtbebouwde gebied (voor zover je in een stedelijke agglomeratie nog een dergelijk onderscheid wilt maken); ten tweede is de dierentuin erg groot, waterrijk en behoorlijk groen, qua habitats een divers natuurreservaat op zichzelf (check google maps maar eens) en een walhalla voor Kwakken die van verstoppertje spelen houden; ten derde zorgen de grote aantallen buiten verblijvende andere (water)vogels (reigers, pelikanen, eenden etc.) voor een aanlokkelijke situatie voor 's nachts overvliegende beesten, weet een Kwak veel dat al dat lawaai niet van "wild" waterwild komt! Daarnaast is er vreten in overvloed, dus als reiger zou ik het wel weten. En ten slotte zijn er genoeg plaatsen op de wereld waar kwakken ook in steden voorkomen. Overigens geloof ik best dat de oorspronkelijke kwakkenkolonie voortkomt uit een introductie. Dat er aanvoer van elders plaatvindt bewijst de Kwak met Artis-ring die eind jaren '90 in Het Park (naast de Euromast) verbleef (tot en met 2008 regelmatige broedplaats van de 'Blijdorp-kwakken', nu in de dierentuin zelf).

HPM

Citaat van: August op oktober 03, 2012, 15:34:39 PM
Een beetje googlen dan weet je dat het optie 1 is. 1995 is groep kwakken vrijgelaten in Blijdorp. En zo is deze kolonie ontstaan. De kans dat er wilde exemplaren erbij zijn gekomen is trouwens goed mogelijk maar de oorsprong van deze kolonie waren vogels die van Blijdorp zelf waren.

Vergeet ook Artis en Avifauna niet.

Herman van der Meer

GijsB

En daarbij, er broeden, in Artis in ieder geval, ook blauwe reigers. Die worden lijkt me ook als wild beschouwd.
Ik geef toe, een kwak op 2 meter afstand op een hekje zittend voelt niet echt heel erg wild aan, maar ik kan niet bedenken waarom de kwakken wilder of meer escape zijn dan raven, ooievaars, bevers of otters.
Gijs

Dirk van Opheusden

Citeern ten slotte zijn er genoeg plaatsen op de wereld waar kwakken ook in steden voorkomen.

Dat is waar. Op eilandjes in de rivier die door Merida (Spanje) stroomt zitten kwakken zat. Sterker nog, er scharrelde vlak naast de brug zelfs een woudaap rond (maart 2011).
Dirk van Opheusden

HPM

In 1996 is een juveniele Kwak met een Tjechische ring in Enkhuizen aangestroffen. De enige buitenlandse connectie sinds 1956.

Herman van der Meer