Hoofdmenu

familie Crambidae

Gestart door thijsdegraaf, maart 02, 2011, 17:40:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze zat vorige week op een jas. Omdat het zulk somber weer was, heb ik hem bewaard in een doosje met een suikerklontje met een beetje honing. Vandaag was er zon en heb ik wat foto's gemaakt. (op het klontje en in een struik, waar hij heen vloog) Het lijkt me erg vroeg voor zo'n mot. Verder dan de familie Crambidae kom ik niet.
Kan iemand meer vertellen? Op de jas zat hij met meer gespreide vleugels, maar daar had hij nu geen zin in.

Elachista

Hmmm...

Geen idee  :angel:
Groet,
Tymo

thijsdegraaf


Elachista

Wordt maar microvlinderaar, lijkt me veel beter  O0
Groet,
Tymo

thijsdegraaf

#4
CiteerWord maar microvlinderaar, lijkt me veel beter  O0

Dan moet eerst mijn zeldzame Zenegroenbladroller  (Endothenia ustulana) goedgekeurd worden. http://waarneming.nl/soort/view/26144?from=2010-03-02&to=2011-03-02 Dit is niet motiverend.  ;D
Alle gekheid op een stokje. Ik hoop dit jaar mijn verzameling micro's wel uit te breiden. Kijk maar hoe ik m'n best heb gedaan voor dit motje.
Valt daar niets meer over te vertellen Tymo (iets zinnigs  :) ) of andere kenners? Ik was al bang, dat het moeilijk zou worden.

Elachista

Die is zeker leuk! En ja, goedgekeurd (had ik dat nog niet gedaan? Nee! foei toch...  :'( ).

Ik niet zinnig? Welja, je moet gewoon de woorden van alle drie plaatjes achter elkaar zetten en je hebt de naam.
Groet,
Tymo

thijsdegraaf

#6
CiteerEn ja, goedgekeurd
Hartelijk dank.  :duim:

CiteerWelja, je moet gewoon de woorden van alle drie plaatjes achter elkaar zetten en je hebt de naam.

Een hopolifantuil keur je niet goed? Vrees ik  ::)   hopdombouil  ???

Elachista

Hopsnuituil, Hypena rostralis  ;D
Groet,
Tymo

thijsdegraaf

Ik moet nog veel leren! Ik had er helemaal geen uiltje in gezien.
Met je rebus liep ik stuk op de olifant.
Bedankt voor alle moeite en geduld.  ;)

lucknijnsberg

Thijs,
In het duin bij je op de hoek zitten vele leuke micro's. ;)
Succes!
En Tymo, geweldig dat je het zag en die Rebus :duim:
Dat houd het leuk op dit soort koude nachten.
Groetjes Luc

thijsdegraaf

#10
Minder geweldig, dat ik het niet door had. Had Tymo zo zijn best gedaan. Ik was er te veel van overtuigd, dat het een grasmot was.
Ik heb me al voorgenomen dit jaar wat vaker op zoek te gaan in de duinen. Misschien kom ik je wel tegen Luc. (of John) Tot nu toe zie ik elk jaar heel wat nieuws in de tuin.

JohnvR

Ja, je had ook mooie tuinsoorten, vooral die endothenia. Ik sta te popelen om weer te gaan vlinderen zodra de nachten weer wat warmer worden. Ik zal eens kijken hoe het aggregaat de winter heeft overleefd en dan binnenkort er weer op uit. Iets afspreken kan altijd natuurlijk. Intussen zijn er ook in de winter de nodige mogelijkheden om waarnemingen te doen, bijv. larven van Metzneria aestivella, Metzneria lappella, Limnaecia phragmitella, Paranthrene tabaniformis, Agonopterix assimilella, etc., Phyllonorycter maestingella (pop in mijn), diverse andere rupsen, imago's, etc. Ik had van vroeg vorig jaar nog een paar lisdodde sigaren in de schuur liggen. Wat schetst mijn verbazing: gisteren kropen er wat rupsen van Limnaecia phragmitella over rond.

thijsdegraaf

Ik moet het hebben van wat bij mooie avonden m'n bijkeuken invliegt  :) .