zwart glanzend vliegje.

Gestart door thijsdegraaf, maart 02, 2011, 17:22:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Vandaag op de foto gezet.
Klein. Ongeveer 3 mm. Een opvallend vliegje. Maar ik kom er nog niet uit.

LakeSide

Hij gedraagt zich in ieder geval als een Sepsidae (wenkvliegje) [/size][/size][/font][/color]

thijsdegraaf

Hallo Jaco,
Die zag ik vandaag ook lopen. Maar deze hield de vleugels stijf op elkaar. Ik zie ook geen donker vlekje op de vleugels.  Themira soorten (zonder vlek op de vleugels) zien er toch weer anders uit.

Joris Menten

Doet me denken aan Ephydridae. Hier staan er wel één of twee die erop lijken: http://www.diptera.info/photogallery.php?album_id=18. Ik vraag me wel af wat je dan wel een onopvallend vliegje vindt  ;D . Ik leg zoiets toch wel een onder de bino en haal er Oosterbroek bij.

nielsyese

Citaat van: Joris Menten op maart 02, 2011, 18:06:40 PM
Doet me denken aan Ephydridae. Hier staan er wel één of twee die erop lijken: http://www.diptera.info/photogallery.php?album_id=18. Ik vraag me wel af wat je dan wel een onopvallend vliegje vindt  ;D . Ik leg zoiets toch wel een onder de bino en haal er Oosterbroek bij.
Mee eens.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

CiteerDoet me denken aan Ephydridae.[/

Bedankt Joris. Ik ben het met je eens. Als iemand meer weet, merk ik het wel.

CiteerIk vraag me wel af wat je dan wel een onopvallend vliegje vindt  ;D

Als een drie mm groot vliegje onmiddellijk mijn aandacht trekt, is ie toch wel opvallend. Ik heb de bromvlieg, die er naast zat, maar genegeerd. Ik vond het geel op de poten ook opvallend. Maar weet natuurlijk ook wel, dat er meer beestjes zijn met zulke pootjes.

CiteerIk leg zoiets toch wel een onder de bino

Heb ik niet  :-\  Ik heb vorig jaar eindelijk een goede camera aangeschaft. Ik moet nog eens een tussenring kopen om de kleintjes wat meer te vergroten.
Een bino moet nog maar een tijdje wachten.
Soms kan ik ook goed leven met spec. hoor  ;D

corzonneveld

Ik zag vorig jaar iets zeer gelijkends, ook op baksteenmuur. Chloropidae, cf Oscinella

Ik herkende deze direct aan die vooruitgehouden voorpoten, heel karakteristiek
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

thijsdegraaf

Voor belangstellenden: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=101820.msg691570.html#msg691570

Sprekend Cor!! Jij vond het dus ook een opvallend vliegje!!  ;D
Ik had dat topic destijds bekeken, weet ik nog.
Bedankt  :duim:

nielsyese

Ik zou graag willen weten waarom Gerard er een Oscinella van maakt. Ik zie bij beide vliegen een R2+3 die doorloopt tot het eind van de vleugel, een niet omhoog gebogen R4+5 en ook CuA1 lijkt niet geknikt te zijn.  ??? Ik zou bij beide vliegen eerder aan Ephydridae denken dan aan Chloropidae. Ik laat het aan Gerard over.. ;D
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Joris Menten

CiteerAls een drie mm groot vliegje onmiddellijk mijn aandacht trekt, is ie toch wel opvallend.
Misschien is hij opvallender op video - een filmpje posten volgende keer (zoiets bv: http://www.flickr.com/photos/32977858@N02/3680431643/) !

Citeer
CiteerIk leg zoiets toch wel een onder de bino
Heb ik niet  :-\   
Ik wel ! Ik zei ook wat ik zou doen  8)  ...

thijsdegraaf

CiteerIk wel ! Ik zei ook wat ik zou doen  8)  ...

Klonk als advies  :)    Leuk filmpje inderdaad.

gerardpennards

Ook een Gerard vergist zich wel eens!  :angel: :angel:
Inderdaad een Ephydridae (goed zo Niels-Jan), en geen Chloropidae..... ook die van Cor is bij nader inzien een Ephydridae, met deze foto's erbij is het beter te zien dan toen zal ik maar zeggen... ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

thijsdegraaf

Ach...dan ben je toch menselijk Gerard.  ;D

Bedankt. (geldt voor iedereen natuurlijk)

jeeweevz

Als je in de photogallery of diptera.info kijkt lijkt dit vliegje aardig overeen te komen met Athyroglossa glabra. Dit is natuurlijk geen determinatie, maar puur een vluchtige kijk-en-vergelijk  ;D .
Misschien kun je de foto op diptera.info plaatsen.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

corzonneveld

geplaatst. nu afwachten of dat iets oplevert.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

thijsdegraaf

Je was ruim een minuut sneller Cor. Ook toevallig.

thijsdegraaf

Tony Irwin gaat ook uit van Athyroglossa glabra. Maar klinkt niet helemaal zeker.

thijsdegraaf

Op mijn vraag daarnaar kreeg ik het volgende antwoord: There are other European species which I am not familiar with. I don't think any occur of them in the Netherlands, so glabra is the most likely species anyway.

Zonder tegenbericht kunnen we redelijk zeker zijn van deze soort, denk ik.  :)

thijsdegraaf

Deze soort staat trouwens nog niet op waarneming.

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

thijsdegraaf

Bedankt David. Ik zet hem erop.

corzonneveld

even niet op forums geweest, maar zie nu dat ie terecht is. Mooi!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld