Buizerd?

Gestart door hanso, maart 02, 2011, 15:15:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

hanso

Is dit een gewone (juveniele) buizerd ? Dank alvast ! Hans

Maurice Elf

Yes, buteo buteo, (zeer) lichte vorm
Mvg Maurice

hanso

Okay, dank voor de bevestiging ! Hans

Joris Verhees

ook een juveniel inderdaad, te zien aan z'n 'komma' op de vleugel.
Met groet, Joris Verhees

hanso


KorHaan

Die "komma" is geen kenmerk van een juveniel, komt ook bij adult lichte vorm voor.
( Niet alleen naar de plaatjes kijken, maar ook de tekst lezen in de ANWB  ;)  )
Dat de vogel op de foto een juveniel is, zie je aan het ontbreken van een brede, donkere eindband op de staart.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jos Welbedacht

En de iriskleur van de vogel wijst ook op een niet-adulte vogel.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BramtK

Inderdaad, niet alleen naar de plaatjes kijken. En in plaats van juveniel (onvolwassen/nog niet geslachtsrijp) kunnen we hier, denk ik, beter spreken van een tweede kalenderjaar (2kj).
Groeten,

Bram ter Keurs

Jarinka

De definitie van juveniel is het eerste complete verenkleed waarin een jonge vogel vliegvlug wordt. Ik weet niet precies wanneer Buizerds ruien, maar zodra ze geruit zijn mag je ze geen juveniel meer noemen. Tweede kalenderjaar is inderdaad beter.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

De rui van Buizerden (en andere rovers) is een complex gebeuren. Zo begint de rui van de lichaamsveren bij gewone Buizerd al in de eerste winter maar de rui van staart- en vleugelveren begint pas in het voorjaar van het 2e kalenderjaar. Dus nu, begin maart, vliegt er nog geen enkele geheel doorgeruide Buizerd rond .....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jarinka

Frank, als je er toch een kleed op wilt plakken, wanneer kun je een juveniele Buizerd geen juveniel meer noemen? Als hij vanuit zijn juveniele kleed begint met het ruien van zijn eerste veer, of als alles geruid is?
Groeten, Jarinka Heijink