Boomkruiper

Gestart door paul.vandewerken, maart 02, 2011, 12:37:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

paul.vandewerken

http://waarneming.nl/waarneming/view/52487464

Frank op vakantie??/ Ben wel nieuwsgierig of dit een  Kortsnavel/Taiga is? Graag hulp?!

BramtK

Wat mij opvalt op foto 1 is dat we enerzijds een bakje zien maar anderzijds ook onregelmatige spatiering tussen de witte toppen van de handpennen.
Groeten,

Bram ter Keurs

paul.vandewerken

Kan dat gewoon gevolg van rui zijn??

frankneijts

#3
Dit heb ik als commentaar bij je waarneming gezet Paul.. (en Bram scoorde al een punt met de handpenspatiëring dat-ie dan gelijk weer inlevert omdat-ie een bakje ziet waar er geen is... 8) )

Helaas Paul, een gewone..... Er is weliswaar een 'verschoven traptrede' maar dat leidt niet tot de (voor een Taiga/Kortsnavel)gewenste   overlapformule dat het treedje op P8 duidelijk méér overlapt over dat op P7 dan het treedje op P7 over dat op P6. Daarbij is er geen sprake van   een bakje omdat het treedje op P4 duidelijk lager zit dan de bovenkant van de treedjes op P5 en P6. Tot zover scoort de vogel negatief op de 2 belangrijkste onderdelen die tesamen diagnostisch zijn: een gewone Boomkruiper dus. Daarbij is de vogel toch wel erg donker op flanken en anaalstreek, klopt de handpenspatiëring niet (wèl voor gewone..), is de snavel mogal lang en de achterteen nogal kort. Het enige wat klopt is de vorm van de tekening op de handpentoppen (Nike-logo) maar de kleur is te wit voor een Kortsnavel. Omdat dit sowieso een variabel kenmerk is (en beslist niet diagnostisch) heeft dit geen waarde voor een juiste determinatie.   

Groet,    Frank   

P.S. Pas je de soort nog even aan?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Haha, nee Frank, ik eis mijn punten op. Waar ik bakje zei, bedoel ik verschoven traptrede.
Groeten,

Bram ter Keurs