Een grotere bosmuis dan de rest.

Gestart door Duinsafari, maart 06, 2011, 20:36:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Duinsafari

Het viel mij op dat 1 van de bosmuizen die ik gevangen heb in mijn live trap groter was dan de andere.
Is dit een grote bosmuis?
Het gebied waar ik hem tegen kwam was :zelhem in de achterhoek.
Groeten  Steven

Landschapsbeheer

Steven,
De stropdas van de muis is een streep. Als het een grote bosmuis was geweest dan had de stropdas verbinding met de rug gehad, of had het in elk geval meer een ruitvorm gehad. Ik hou het dus op een bosmuis.


Jeroen

Rene Janssen

Dag Steven,

heb je de lengte van de achtervoet opgemeten? En het % van de lengte van de staart tov de lengte van het lijf? De vlek in het miden tussen de voorpoten zegt niet altijd alles...


René
René Janssen

Duinsafari

Bedankt voor jullie reaktie.
Ik heb dat niet gedaan. ( het opmeten van de achter poot en de staart)
We houden het op bosmuis. De volgende keer verzamel ik meer info.
groeten steven

Johannes Regelink

Ik durf er niet met 100% zekerheid een grote bosmuis van te maken. Maar hij neigt er wel heel ster naar! Met name de scherpe demarcatielijn vind ik er sterk op wijzen.

De "stropdas" is ook duidelijk aanwezig is loopt best wel abrupt over in de witte buik. Bij een gewone bosmuis is vaak veel geleidelijker.

Maargoed, geen uitsluitsel wat mij betreft dus.

mystacinus

de bosmuizen die ik gevangen heb in Noord-Holland en Limburg buiten het bekende leefgebied van de grote bosmuis zagen er wat de keelvlek betreft allemaal ongeveer zo uit (streep loopt niet door over buik en flank). Ook ik houd deze op bosmuis. Bosmuizen met dit type keelvlek gedetermineerd op zichtkenmerken als grote bosmuizen en niet gepubliceerd lijken mij twijfelachtig.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Rob Koelman

Dit is inderdaad een groot exemplaar van een gewone bosmuis (Apodemus sylvaticus). Sommige grote bosmuizen hebben geen gesloten halsband, maar alleen een vlek. Deze is echter nooit langgerekt, zoals wel bij het dier op de foto.

Gezien de razendsnelle uitbreiding van het areaal van de grote bosmuis in oostelijk Nederland is het goed alert te zijn op nieuwe vindplaatsen!

Rob Koelman
Zoogdiervereniging


Met vriendelijke groet, Rob