Roodrandzandbijen Cloppenwaard Werkendam

Gestart door LakeSide, maart 01, 2011, 10:43:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Zoals jullie wellicht weten is de roodrandzandbij een zeldzaamheid in Nederland. De soort komt in principe alleen in de Biesbosch voor. Maar in 2008 heb ik ze ook aangetroffen in de kwellingen (Cloppenwaard) van Werkendam, ongeveer 15km van de Biesbosch.


Na de recente uitbreiding van de Beatrixhaven in Werkendam, moet er voor de waterberging gecompenseerd worden. Dit wordt gedaan door een deel van de Cloppenwaard uit te graven. (in ieder geval de bestaande vijvers vergroten)
http://werkendam.citysite.nl/link/1/nieuws/2949995/587_Inloopbijeenkomst+uiterwaarden+Cloppenwaard.html


Daarbij worden de duintjes gespaard en wordt het gebied opnieuw ingedeeld om als natuurgebied en onderdeel van de EHS te fungeren.


Nu ben ik er zelf van overtuigd dat de roodrandzandbijen aldaar hun eieren leggen in ofwel de duintjes (wat mooi zou zijn), ofwel onder hun waardplant op het terrein: de kruisdistel. Als men in dit gebied de kruisdistels weg graaft zou dit het einde van de gehele populatie A. rosae in dit gebied kunnen betekenen. Ik ben daarom aan het proberen om dit te voorkomen, maar de juiste mensen te spreken krijgen blijkt best een opgave te zijn.


Ik heb net de voicemail van de projectleider ingesproken in de hoop dat ik met hem kan overeenkomen dat ze de gebieden met de grootste dichtheid kruisdistel sparen (ongeveer 3 stukjes van 10-15 m2). Het afgraven begint 11 maart, dus ik geef toe ik ben rijkelijk laat, maar ik wil toch proberen de kolonie bijen hier te "redden".


Mocht dit lukken is er nog een probleem. De erfpacht van de boer die hier zijn koeien en schapen had lopen is afgelopen. Dit betekend dat er een nieuw beheer komt. Nu heb ik (nog) niet kunnen achterhalen of dit ook begrazing inhoudt of dat er gemaaid gaat worden. Bij begrazing is er geen probleem, want grazers houden niet van de kruisdistels. Maar bij het maaien zal de kruisdistel hoogstwaarschijnlijk niet worden ontzien. Nu moet ik er alleen nog achterkomen wie er over het groenbeleid van de gemeente (of het waterschap?) gaat. De receptioniste bij het gemeentehuis is in ieder geval geen informatief aanspreekpunt op dit gebied, dus tips zijn van harte welkom.


Ik zal hier updates plaatsen.



LakeSide

Ik heb het bericht nog niet getypt of ik wordt door de projectleider teruggebeld :)


Hij wist te vertellen dat in eerste instantie ook de stranden met de kruisdistels en de duintjes afgegraven zouden worden, maar dat ze toen te horen kregen dat deze gebieden van uitzonderlijke natuurwaarde zijn (van wie, geen idee)


Nu is het plan dat de twee vijvers vergroot worden. De westelijke richting de merwede en de oostelijke gelijk aan de dijk. Beide krijgen vlak aflopende, natuurlijke oevers. Alle kruisdistels en duinen blijven dus gespaard.


Nu alleen nog erachter komen wie er over het nieuwe beheersplan van het gebied gaat!

Tim Asbreuk

Hopen dat het goed komt. Als je zeker weet dat alles goed gegaan is lijkt me een complimentje voor de opdrachtgever/projectleider wel op zijn plaats. Denken ze misschien de volgende keer ook weer op een positieve manier over de natuur.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

LakeSide

Citaat van: Tim Asbreuk op maart 01, 2011, 15:02:06 PM
Hopen dat het goed komt. Als je zeker weet dat alles goed gegaan is lijkt me een complimentje voor de opdrachtgever/projectleider wel op zijn plaats. Denken ze misschien de volgende keer ook weer op een positieve manier over de natuur.


Dat lijkt me inderdaad een erg goed plan!

xJochemx

Mooi dat de kruisdistels en duintjes gespaard worden! Heb je al nieuws over het beheer-verhaal? Hoe dan ook mijn complimenten voor je inspanningen!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

LakeSide

Citaat van: xJochemx op maart 18, 2011, 21:38:56 PM
Mooi dat de kruisdistels en duintjes gespaard worden! Heb je al nieuws over het beheer-verhaal? Hoe dan ook mijn complimenten voor je inspanningen!


Nog geen nieuws over het beheer. De bomen zijn momenteel gerooid, dus het graven gaat deze week beginnen. Ik heb gehoord dat de bedoeling wordt dat het gebied begraasd zou worden, wat weinig verandering teweeg zou brengen.


Ik zal hier posten als er iets nieuws is  :)