ascobolus/saccobolus?

Gestart door Ismael, februari 27, 2011, 22:46:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Op koeienmest deze mooie donkere schijfjes. Eerste gedachte ascobolus, onder de  :micro: ook mooie donkere sporen. Maar saccobolus heeft dat ook alleen zijn deze dan aan elkaar geklit. Nu is dit weer een geval van er tussen in... Ze zitten meestal in 2 rijen in de ascus. De sporen zijn 35 * 15um dat is vrij groot en kan ik niet terugvinden in de literatuur. Verder heeft de soort een geleicoat om de sporen heen die meestal aan 1 kant uitdijt. De sporen zijn verder voorzien van striae Wie helpt mij verder?
Groeten Ismaël Wind

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Dieter

Snel het ding eens gesleuteld en ik kom uit op A. albidus.  ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Ismael

#3
qua sporen klopt dat goed, maar de kleur niet. Of wel? Er staat disc wit en buitenkant geelbruin. Als je door de mic kijkt valt op dat je bijna geen violet meer ziet maar van beneden naar boven wit/geel/bruin/violet
Groeten Ismaël Wind

Dieter

In de monografie van Persoonia staat er dat deze ook wel eens zwart-bruin worden, maar dit wordt zelden waargenomen.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

Gulistan

De kleur is ook altijd een kwestie van de belichting
Groeten van Christiane


Ismael

allen bedankt! Hij was wel erg donker, maar ik geloof ook in een albidus
Groeten Ismaël Wind

Ismael

en de andere schijfjes zijn:
cheilymenia stercorea
cheilymenia fimicola

en tja een lastige. Zie ander topic
Groeten Ismaël Wind

ratje

Citaat van: Ismael op februari 28, 2011, 21:11:39 PM
en de andere schijfjes zijn:
cheilymenia stercorea
cheilymenia fimicola

zijn deze soorten meer verbonden met koeienmest? Dwergborstelbekertje meer met paardenmest? Of is het puur de sporen etc wat de doorslag geeft?

Dieter

Men zegt wel eens dat ze gebonden zijn aan een bepaald type mest, maar om te bepalen welke soort het is moet je naar sporen etc. kijken. Het type mest staat dan dikwijls vermeld bij de beschrijving van de soort.

Mvg Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op maart 01, 2011, 18:51:22 PM
Men zegt wel eens dat ze gebonden zijn aan een bepaald type mest, maar om te bepalen welke soort het is moet je naar sporen etc. kijken. Het type mest staat dan dikwijls vermeld bij de beschrijving van de soort.

Mvg Dieter

duidelijk  :duim:

jokeb

Ik lees regelmatig op dit forum mee maar ben een beginneling. Ik vind het wel leuk om onder de microscoop te kijken wat ik gevonden heb. Mijn vraag is hoe je van dit kleine spul een preparaatje maakt. Snijd je een heel klein stukje af of moet dit op een andere manier. Vanmorgen juist mest meegenomen en daar zitten 2 soorten op.
Hopelijk kan iemand mij een beetje op weg helpen.

groet,
Joke
groet,
Joke

Dieter

#13
De meeste van die coprofiele zijn zodanig klein dat er niet veel aan te snijden valt!
Ze zijn zelf zo zacht dat je ze gewoon kan pletten tussen u dekglaasje en draagglaasje. Voorzichtig tikken op het dekglaasje...
Heb je een stereomicroscoop? Er zijn er bij die je bijna niet kan zien met het blote oog. Als het toch grotere exemplaren zijn snij je er inderaad een stukje af (mss best een schelletje in het midden waar de sporen zich bevinden)

Succes!
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

jokeb

Ha fijn een snel antwoord, dank je wel Dieter. Ik weet dat je sommige moet snijden, sommige pletten en sommige schrapen. Ik weet alleen nooit welke. Ik kan dus weer gaan kijken. Nee ik heb geen stereomicroscoop. Maakt dat veel uit? Het kijkt toch alleen iets gemakkelijker misschien.

groet
Joke
groet,
Joke

Dieter

Een stereomicroscoop is wel degelijk belangrijk om bij zeer kleine soorten de macroscopische maar toch kleine stucturen te bekijken die soms gevraagd worden in sleutels, bv. haren etc. Vanaf je ze onder de microscoop steekt, dus tussen een dekglaasje kan je bepaalde structuren niet meer zien, vandaar.

Mvg Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

jokeb

oke, duidelijk. Weer wat geleerd.

groet
Joke
groet,
Joke