welke vogel?

Gestart door janhendriks, februari 26, 2011, 12:39:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

janhendriks

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/44149116
een onzekere Bosrietzanger - Acrocephalus palustris gezien op 2009-08-08 te Brakel - De Waarden bij Loevestein
foto`s :


bij voorbaat dank Jan Hendriks

Rickschonewille

Tja... Het is een Kleine Karekiet of een Bosrietzanger. Ik durf niet te zeggen welke.. aan habitat ( riet ) denk ik aan Kleine Karekiet ( maar dat is natuurlijk geen determinatie kenmerk ).

Rikstar

als ik het bekje zo zie was hij aan het zingen? misschien kun je je nog herrinderen wat voor geluid hij maakte.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Misschien roept-ie alleen maar....
Desondanks in elk geval een ruiende adulte vogel waarvan de eventuele tekening op de onderzijde nog goed te beoordelen is: de tamelijk egaal witachtige onderzijde zonder bruine waas op de borst (geen opvallende, àfstekende witte keel) en maar zeer beperkt op de flanken, wijzen op Bosriet. Dat geldt ook voor de grijsbruine (in elk geval niet roodbruine) bovenijde en de nogal lichte, geelbruine poten. Snavel is wat lastig te beoordelen maar maakt op mij niet de lange en spitse indruk zoals de snavel van Kleine Kar meestal maakt. Hoewel de afzonderlijke kenmerken allemaal variabel zijn en kunnen overlappen met Kleine Kar, zou ik hier 'opgeteld' best een Bosrietzanger van durven maken....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'