Determinatie vragen vogels Spanje

Gestart door Maurice Elf, februari 24, 2011, 19:37:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maurice Elf

Ik vind die grasmussen ook erg lastig Johan, ben ook benieuwd naar het antwoord  ;D


Nog even over het spreeuwen verhaal,
Citaat van: frankneijts op maart 02, 2011, 18:56:19 PM
Deels, wellicht alle, jonge vogels die al naar winterkleed zijn geruid of daarmee bezig zijn, zou een verklaring kunnen zijn.
Hiermee bedoel je dan de Spaanse vogels neem ik aan Frank?


Ik heb even de zwarte spreeuwen uit Tunesië opgezocht (0 vlekken en gele snavel=zomerkleed)





De spreeuwen uit Spanje zijn in Augustus gefotografeerd, die in Tunesië in november,
kan ik daarmee nog steeds uitgaan van zwarte spreeuw voor de Spaanse vogels?
Mvg Maurice

Maurice Elf

@ Frank, nogmaals dank voor de link naar het document over de Haviken, erg uitgebreid met zeer duidelijke foto's, ik zal nooit meer wat vragen over een Havik  ;D
Mvg Maurice

frankneijts

Citaat van: JohanvantBosch op maart 02, 2011, 19:55:57 PM
Citaat van: frankneijts op februari 28, 2011, 18:09:19 PM

EDIT: De laatste is in elk geval een jonge Orpheus (zie ook de forse snavel): bij adulten (ook wijfjes) is de kop/wangen wat donkerder en de iris licht gekleurd.

Nog ff over die grasmus... ik vind dat best wel lastige krengen. Hoe sluit ik hier nou een jonge Kleine Zwartkop uit...?

In eerste instantie leek me die vogel alleen al op basis van die forse snavel niet zo moeilijk (en dat zijn ze in het veld ook meestal niet op basis van formaat en snavelgrootte) maar nu je het zo vraagt blijkt het toch wat lastiger, immers zijn "groter dan" en "forse snavel" moeilijk meetbaar op deze foto. Een goed en in het veld bruikbaar verschil zit 'm in de vleugels: Orpheus heeft i.t.t. KlZw weinig contrast in de tertials en de hpp is duidelijk groter (KlZw is minder trekvogel dan Orpheus). Helaas op de foto niet te zien (misschien zijn er andere foto's nog Maurice?). De poten van Orpheus zijn donkerder, grijzer dan de licht- tot roodbruine pootjes van KlZw. Dat lijkt op de foto zo te zijn maar zoiets is met een dergelijke belichting altijd lastig met zekerheid vast te stellen. Ze lijken ook nogal stevig maar zie opmerking hierboven. Zou ook zeggen dat de borst (zijkant vooral) bij KlZw donkerder is waardoor de witte keel (nog) meer afsteekt (zie bijv. verschil Kl Karekiet vs. Bosrietzanger). Daarentegen zit die vrij opvallende oogring me dwars, die past misschien meer op KlZw. Maar ik ken de variatie bij (jonge) Orpheus niet wat dat aangaat.
Al met al iets meer punten vóór Orpheus maar ik zeg eerlijk dat het toch vooral die, in mijn ogen, dikke snavel is die hier de doorslag geeft (en dat blijft een beetje tricky op foto's is hier al vaker gebleken..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

sluit wel ongeveer aan bij mijn gedachten. had eigenlijk gehoopt dat jij iets zag dat ik niet zie ;D

Maurice Elf

Jullie proberen toch niet mijn "lifer" Orpheus grasmus af te pakken he???  ;D ;D ;D


Grapje, erg leerzaam zulke conversaties!
Meer foto's, ik heb 7 foto's gemaakt van betreffend vogeltje, echter stond er de eerste paar foto's een oerwoud in de weg, toch maar een paar geupload,
misschien valt er nog net iets te zien van de hpp, ik zie overigens maar weinig contrast, wat zou pleiten voor Orpheus, echter meen ik op sommige van de
foto's toch iets van een rode waas in de oogring te zien....
Wat me overigens wel opviel tijdens het uitzoeken van de vogels was dat ik een map grasmussen had gemaakt en deze vogel mij opviel tussen de kleine
zwartkoppen als zijnde afwijkend....Waar dat dan aan ligt sja....Ik was namelijk eerst niet van plan deze vogel te uploaden, totdat ik "geschikte" vogels voor
de kleine zwartkop dames aan het zoeken was en dit dier me dus opviel.


Ik ben weer benieuwd!


De foto's







Mvg Maurice

frankneijts

Citaat van: Maurice11 op maart 02, 2011, 21:40:08 PM
Ik vind die grasmussen ook erg lastig Johan, ben ook benieuwd naar het antwoord  ;D


Nog even over het spreeuwen verhaal,
Citaat van: frankneijts op maart 02, 2011, 18:56:19 PM
Deels, wellicht alle, jonge vogels die al naar winterkleed zijn geruid of daarmee bezig zijn, zou een verklaring kunnen zijn.
Hiermee bedoel je dan de Spaanse vogels neem ik aan Frank?


Ik heb even de zwarte spreeuwen uit Tunesië opgezocht (0 vlekken en gele snavel=zomerkleed)





De spreeuwen uit Spanje zijn in Augustus gefotografeerd, die in Tunesië in november,
kan ik daarmee nog steeds uitgaan van zwarte spreeuw voor de Spaanse vogels?

Mijn opmerking over eventueel "al geruide jonge Zwarte Spreeuwen" klopt niet: in augustus is dat nauwelijks mogelijk. Met wat beter kijken (vergroten in PS) is te zien dat de vogel op de paal in elk geval een jonge vogel is met veel lichte vlekjes op de onderzijde en wat lichte puntjes op de bovenzijde en een egalere donkere kop (in resterend jeugdkleed). Een dergelijk ruipatroon zie je ook bij gewone Spreeuw in de nazomer en de donkere kop klopt goed voor Zwarte (jeugdkleed is immers donkerder dan bij Spreeuw). De rest van de vogels lijken mij allemaal adulte Zwarte Spreeuwen (in al of niet ver gevorderd ruistadium) wat, zie de opmerking van Maarten, ook het meest logisch is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Oke, blijft dus zwarte spreeuw, Frank dank je wel voor de moeite!
Mvg Maurice

frankneijts

Citaat van: Maurice11 op maart 02, 2011, 22:45:11 PM
Jullie proberen toch niet mijn "lifer" Orpheus grasmus af te pakken he???  ;D ;D ;D


Grapje, erg leerzaam zulke conversaties!
Meer foto's, ik heb 7 foto's gemaakt van betreffend vogeltje, echter stond er de eerste paar foto's een oerwoud in de weg, toch maar een paar geupload,
misschien valt er nog net iets te zien van de hpp, ik zie overigens maar weinig contrast, wat zou pleiten voor Orpheus, echter meen ik op sommige van de
foto's toch iets van een rode waas in de oogring te zien....
Wat me overigens wel opviel tijdens het uitzoeken van de vogels was dat ik een map grasmussen had gemaakt en deze vogel mij opviel tussen de kleine
zwartkoppen als zijnde afwijkend....Waar dat dan aan ligt sja....Ik was namelijk eerst niet van plan deze vogel te uploaden, totdat ik "geschikte" vogels voor
de kleine zwartkop dames aan het zoeken was en dit dier me dus opviel.


Ik ben weer benieuwd!


De foto's









Kleine Zwartkop: oogring met inderdaad een hint van roze en definitief een kort hpp (en zó fors is die snavel dus niet..). Zo zie je maar weer: trek niet teveel conclusies uit maar één foto....... 8) Sorry Maurice...... :'(
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

OOOOOHHHHHH NEEEEEEEEE  ;D ;D ;D


Hij gaat weer uit de boeken...Ik had al zo'n idee toen ik de foto's zelf net beter bekeek en de rozige zweem in de oogring zag


Heel erg veel dank, super leerzaam!
Mvg Maurice

gko

ik vind je reportage over de vogels in spanje zeer interessant, maar wat mij betreft geef je elke soort zijn eigen topic,
eventueel dan een paar foto's per soort, ik verlies zo als je het nu gedaan hebt een beetje het overzicht.
met vr gr gkoopman

Maurice Elf

#70
Ben ik met je eens gko, ik heb het een klein beetje proberen te ondervangen door de nummering van de "bevraagde" vogels en dan in de eerste posting de nummering steeds aan te passen, maar het is inderdaad alsnog onoverzichtelijk geworden. Volgende keer zal ik proberen de topics kleiner te houden met misschien een kleiner aantal vogels per keer en inderdaad meerdere foto's per soort.

Dank je wel voor je reactie!
Mvg Maurice

KorHaan

Citaat van: frankneijts op maart 02, 2011, 14:02:55 PM
No. 7 is in elk geval een gewone of een Kleine Torenvalk waarbij ik neig naar de eerste. Weliswaar zijn verlengde middelste staartpennen bij Kleine TV geen keihard kenmerk maar hier zie ik ze in elk geval helemaal niet. Die wat vreemde doorschijnende binnenste handpennen kan ik niet zo goed plaatsen?


Hij mist zo te zien een paar binnenste handpennen, dat zal het doorschijningseffect verklaren, denk ik? Of zie ik het verkeerd op mijn schermpje?

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: frankneijts op maart 02, 2011, 13:47:39 PM
Citaat van: Maurice11 op maart 02, 2011, 13:25:58 PM
Ja klopt Jonas, ik twijfelde alleen door het zwart wat je rond het oog ziet bij de eerste foto. Verder is
in de ANWB gids alleen de Balkansperwer afgebeeld met die typische "sik-streep", maar dat leek me al heel sterk  ;D . Door het gestreepte kleed bleef in mijn ogen alleen de Havik Juv. over...

Kijk hier eens voor de ID van adulte en jonge (Spaanse) Haviken: http://www.ibercajalav.net/img/117_GoshawkAgentilis.pdf



Frank,

Dank voor die link. Mooie serie!

Verschil tussen juv man en vrouw in de staartbandering is hier verrassend opvallend,
had me dat eigenlijk nooit gerealiseerd. Als het inderdaad consistent is, moet dat in het veld wel zichtbaar zijn.
De iets fijnere borststreping van juv vrw Havik is ook wel iets om op te letten.

Vriendelijke groet,

Ronald

JohanvantBosch

Citaat van: Maurice11 op maart 02, 2011, 22:57:34 PM
OOOOOHHHHHH NEEEEEEEEE  ;D ;D ;D


Hij gaat weer uit de boeken...Ik had al zo'n idee toen ik de foto's zelf net beter bekeek en de rozige zweem in de oogring zag


Heel erg veel dank, super leerzaam!

Sorry Maurice....  :-\

't brengt bij mij wel de volgende gedachte naar boven en dat geldt voor veel mensen die hier of in het determinatietopic een foto posten van een hen onbekende vogel: als je meer dan 1 foto hebt, plaats er dan meer dan 1. Zoals Frank aangeeft kan het vaak tricky zijn om van 1 foto te determineren....

Maurice Elf

Citaat van: JohanvantBosch op maart 03, 2011, 09:42:24 AM

Sorry Maurice....  :-\

't brengt bij mij wel de volgende gedachte naar boven en dat geldt voor veel mensen die hier of in het determinatietopic een foto posten van een hen onbekende vogel: als je meer dan 1 foto hebt, plaats er dan meer dan 1. Zoals Frank aangeeft kan het vaak tricky zijn om van 1 foto te determineren....

;D ;D Geen enkel punt Johan, zoals gezegd alleen maar leerzaam en ik heb liever dat de vogels goed worden weggezet in de juiste mapjes ;D ;D

Ook met het punt van het meerdere foto's plaatsen ben ik het eens, zal ik in een volgende topic doen.
Mvg Maurice

frankneijts

Citaat van: KorHaan op maart 03, 2011, 01:33:30 AM
Citaat van: frankneijts op maart 02, 2011, 14:02:55 PM
No. 7 is in elk geval een gewone of een Kleine Torenvalk waarbij ik neig naar de eerste. Weliswaar zijn verlengde middelste staartpennen bij Kleine TV geen keihard kenmerk maar hier zie ik ze in elk geval helemaal niet. Die wat vreemde doorschijnende binnenste handpennen kan ik niet zo goed plaatsen?


Hij mist zo te zien een paar binnenste handpennen, dat zal het doorschijningseffect verklaren, denk ik? Of zie ik het verkeerd op mijn schermpje?

Vriendelijke groet,

Ronald

Kan ik goed mee leven Ronald....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Ik wil iedereen danken die geholpen heeft bij het determineren van de vogels in dit topic. Ik heb de hele Spanje map nu klaar en ben, mede dankzij
jullie hulp, gekomen tot 110 soorten tijdens een familie vakantie. Van die 110 soorten zijn de volgende 10 soorten "lifers" voor mij:

Rode Patrijs
Kuifaalscholver
Waterral
Citroenkanarie
Grijze Gors
Woudaapje
Buidelmees
Westelijke Blonde Tapuit
Roodstuitzwaluw
Monniksparkiet

Ik vind het zelf een hele leuke score
;D

Ik ben erg blij dit forum gevonden te hebben en ga dus ook mijn eerder ingedeelde mappen terugkijken of ik nog meer vraagstukken
op jullie af kan sturen in dit topic  ;D  en anders tot een volgende reis!

Dank jullie wel!!!!
:duim:

Tot slot voor de liefhebber nog 2 plaatjes van leuke soorten;

Bijeneter


Blauwe rotslijster




[/td][/tr][/table]
Mvg Maurice