Determinatie vragen vogels Spanje

Gestart door Maurice Elf, februari 24, 2011, 19:37:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maurice Elf


Weer een aantal dagen uitgezocht, ik blijf zitten met;


Wederom een gorzen vraagstuk, gele gors of toch ook een juveniele grijze gors (zoals nr.9)

14.





Deze koekoek kwam overvliegen, door de bruine kleur ga ik uit van een "normale" koekoek in de bruine vorm, echter het donkere
gezichtsmasker op de eerste foto doet mij twijfelen aan kuifkoekoek. Bestaat de kuifkoekoek ook in een bruine vorm?
15.








Dan nog een aantal grasmussen waar ik moeite mee heb, mijn gedachten zijn;
16. Kleine zwartkop dame (door rode oogring en warm bruin voorkomen)



17. 1e winter Provencaalse grasmus (grijzer overkomend, grauw grijsbeige buik, dieren vaak met staart omhoog foeragerend op de grond)




18. Deze vind ik erg moeilijk, bruingrijs overall, geen rode oogring, geheel donkere snavel, witte zijden aan buitenste staartpennen.....
Orpheusgrasmus?




Alvast bedankt weer voor het meedenken!!! ;D
Mvg Maurice

Robert V.T

14: Juveniel grijze gors
15: Ik denk toch een kuikoekoek, maar ben niet 100% zeker
16: ?
17: Kleine zwartkop vrouwtje
18: Ik denk ook een vrouwtje/juv Orpheusgrasmus maar ik ben ook bij deze niet 100% zeker
Groeten,

Robert van Tiel

Maurice Elf

Dank je wel Robert, voor je reactie!


Ai, als jij nu 17 een kleine zwartkop vindt, dan wordt het helemaal allemaal erg lastig voor me  ;D
Ik had het idee dat deze vogeltjes (nr 17) een stuk kleiner waren en zich anders gedroegen dan de kleine zwartkoppen die ik
ook gezien heb (daarvan heb ik gelukkig mannetjes op de foto, die zijn wat makkelijker te determineren in de boekjes  8) )


Ik ben benieuwd wat de rest er van vindt!
Mvg Maurice

frankneijts

#33
Gors = jong Grijs inderdaad (jong Geel heeft altijd iets geligs...) en de Koekoek is een rosse Koekoek-dame. Kuifkoekoeken kennen geen rosse fase en zijn dus altijd grijs met lichte vlekken op bovenzijde met opvallende lichte vleugelstrepen en bij jonge vogels opvallende oranjebruine handpennen. Grasmussen moet ik nog eens goed naar kijken.
EDIT: De laatste is in elk geval een jonge Orpheus (zie ook de forse snavel): bij adulten (ook wijfjes) is de kop/wangen wat donkerder en de iris licht gekleurd.

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Frank, dank je wel voor het meedenken en de uitleg bij de dieren! Het is voor mij erg leerzaam!


Ik heb de zekerheden aangepast in de eerste post ;D


Echt heel erg leuk dit forum, ik ben er erg blij mee, jammer dit ik hier niet eerder op verzeild ben geraakt...

Mvg Maurice

frankneijts

Van 17 zou ik toch ook een Kleine Zwartkop maken: Provencaal is in alle kleden wat donkerder (heeft niet zo'n afstekende witte keel), Baardgrasmus oogt toch wat 'ieler', meer Phyllo-achtig met wat dunnere pootjes en snavel. Het is dan wel een jonge vogel vanwege de donkere, niet roodachige iris.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Wederom dank Frank,


Aan de hand van je uitleg denk ik dan dat 16 ook kleine zwartkop is, maar dan een volwassen (vrouwelijke) vogel en dat dat dier misschien door de lichtval een bruinere indruk maakt.
Mvg Maurice

frankneijts

Citaat van: Maurice11 op februari 28, 2011, 22:28:47 PM
Wederom dank Frank,


Aan de hand van je uitleg denk ik dan dat 16 ook kleine zwartkop is, maar dan een volwassen (vrouwelijke) vogel en dat dat dier misschien door de lichtval een bruinere indruk maakt.

Dat denk ik ook ja........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Citaat van: Maurice11 op februari 28, 2011, 15:19:42 PM
Wederom dank voor je reactie Ronald,


zou je me kunnen vertellen waar je slechtvalk op baseert, is dat door het masker en de overall donkere indruk die de vogel maakt?


Een paar dingen, Maurice: de lichtgrijze stuit in foto 1, het masker in foto 2, en de niet overdreven lange vleugels met brede aanzet op het lichaam, in 3 en 4.

Vriendelijke groet,

Ronald

Maurice Elf

@ Frank, staat genoteerd  ;D
@ Ronald dank je wel voor de duidelijke uitleg!
Mvg Maurice

Maurice Elf

Het volgende vraagstuk is deze meeuw, ik neem aan dat dit geelpoten zijn;




19. Door het veel donkerdere kleed van deze vogel dacht ik dat dit misschien weleens een kleine mantelmeeuw zou
kunnen zijn, of zijn er ook "donkere" geelpoten of zijn er nog andere kenmerken waar ik op kan letten?






En dan dit....
Op een uitkijktoren was ik een bijeneter aan het volgen toen ik heel in de verte een vogel aan zag komen vliegen die
even op het zand ging zitten en er daarna weer vandoor ging, heb 3 foto's geschoten. Zoals gezegd was het echt ver
weg en de foto's zijn "net niet goed genoeg" (om met Ronald zijn woorden te spreken  ;D ) om er door mij iets van te kunnen maken,
misschien zijn er op de foto's toch nog kenmerken zichtbaar waar jullie wel iets mee kunnen. Ik ben benieuwd.
20.





Mvg Maurice

jonas D

De 2e meeuw op de foto's is alleszins een kleine mantelmeeuw.

De 1e kan (vermoedelijk geelpootmeeuw) maar er bestaan ook geelpotige zilvermeeuwen even afwachten dus
Groeten,
Jonas

Maurice Elf

Dank je Jonas, we wachten het weer af  ;D


Durf je ook een schot voor de boeg te wagen op de 2e soort vogel (nr. 20)?
Mvg Maurice

Maurice Elf

In afwachting van de suggesties voor nr.19 en nr.20 toch nog even doorgegaan


De laatste 2 Spanje "vraagvogels"  hebben zich aangediend;


21. De spreeuw voor de betonnen paal komt "anders zwart" over dan de rest, is dit een zwarte spreeuw?




22. Deze rover kwam overvliegen, aan de hand van de "keelstreep" kom ik via ANWB gids uit op balkansperwer
dat lijkt me sterk, maar wat is het dan wel? Juveniele Havik, door de "striping"? Zit ik alleen nog even met het ogenschijnlijk
zwarte masker op de eerste foto...







Alvast bedankt weer voor het meedenken ;D
Mvg Maurice

Robert V.T

#44
21: Ik heb zelf geen ervaring met zwarte spreeuw dus daar durf ik niks over te zeggen, maar het zou heel goed kunnen.
22: Inderdaad een havik.
Groeten,

Robert van Tiel

Maurice Elf

Dank je wel Robert! Ik had bij die al zo'n vermoeden, vond alleen het ogenschijnlijke zwarte masker zo vreemd.
Mvg Maurice

JohanvantBosch

Citaat van: Maurice11 op maart 01, 2011, 16:32:56 PM
Het volgende vraagstuk is deze meeuw, ik neem aan dat dit geelpoten zijn;




19. Door het veel donkerdere kleed van deze vogel dacht ik dat dit misschien weleens een kleine mantelmeeuw zou
kunnen zijn, of zijn er ook "donkere" geelpoten of zijn er nog andere kenmerken waar ik op kan letten?






eerste twee geelpootmeeuw, tweede twee Kleine mantel

Maurice Elf

Johan, ook jij bedankt voor de bijdrage!

Blijven er nog maar een paar vraagstukjes over, ik ben benieuwd of iemand daar nog iets op kan zeggen.
Mvg Maurice

jonas D

Groeten,
Jonas

Maurice Elf

Ja klopt Jonas, ik twijfelde alleen door het zwart wat je rond het oog ziet bij de eerste foto. Verder is
in de ANWB gids alleen de Balkansperwer afgebeeld met die typische "sik-streep", maar dat leek me al heel sterk  ;D . Door het gestreepte kleed bleef in mijn ogen alleen de Havik Juv. over...
Mvg Maurice

frankneijts

No. 20 moet wel een Groenling zijn met dat geel in de handpennen en de dikke driehoekige snavel, eventueel een jonge vogel. Het ogenschijnlijk vreemde 'masker' op foto 1 zal wel een fotografisch effect zijn (grote afstand, onscherpte).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Maurice11 op maart 02, 2011, 13:25:58 PM
Ja klopt Jonas, ik twijfelde alleen door het zwart wat je rond het oog ziet bij de eerste foto. Verder is
in de ANWB gids alleen de Balkansperwer afgebeeld met die typische "sik-streep", maar dat leek me al heel sterk  ;D . Door het gestreepte kleed bleef in mijn ogen alleen de Havik Juv. over...

Kijk hier eens voor de ID van adulte en jonge (Spaanse) Haviken: http://www.ibercajalav.net/img/117_GoshawkAgentilis.pdf
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Dank je wel Frank, ook hier gooide weer het "zwarte oogmasker" en de houding van de vogel, maar vooral de plek van waarnemen (op het strand) een streep door mijn vermoeden van groenling. Waarom ik een groenling vreemd vind op het strand weet ik eigenlijk zelf ook niet  ;D .

Super!!! Weer 1 opgelost.

Heel erg veel dank iedereen voor de hulp so far!!!!
Mvg Maurice

Maurice Elf

En bedankt voor de link uiteraard!!! Ga hem zometeen bekijken!!!
Mvg Maurice

frankneijts

No. 21 lijken me allemaal Zwarte Spreeuwen maar dat is een beetje 'op gevoel'... (Bijv. omdat het bij sommige vogels lijkt alsof je elke veer afzonderlijk kunt zien zitten, omdat de snavel wat korter lijkt en de algeheel veel donkerder indruk dan bij gewone Spreeuw...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

No. 7 is in elk geval een gewone of een Kleine Torenvalk waarbij ik neig naar de eerste. Weliswaar zijn verlengde middelste staartpennen bij Kleine TV geen keihard kenmerk maar hier zie ik ze in elk geval helemaal niet. Die wat vreemde doorschijnende binnenste handpennen kan ik niet zo goed plaatsen?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op maart 02, 2011, 13:59:34 PM
No. 21 lijken me allemaal Zwarte Spreeuwen maar dat is een beetje 'op gevoel'... (Bijv. omdat het bij sommige vogels lijkt alsof je elke veer afzonderlijk kunt zien zitten, omdat de snavel wat korter lijkt en de algeheel veel donkerder indruk dan bij gewone Spreeuw...)

In de broedtijd komen in Spanje alleen zwarte spreeuwen voor. Op uiterlijk zijn ze amper uit elkaar te houden. Ik denk ook dat er alleen zwarte spreeuwen op de foto staan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Maurice Elf

Wederom veel dank voor beide antwoorden, dan ga ik de door mij eerder als "spreeuw" benoemde dieren ook weer terug halen uit hun mapje en ze samen met deze exemplaren in het mapje "zwarte spreeuw" plaatsen. Ik kan me trouwens van de zwarte spreeuwen uit Tunesiƫ herinneren dat ze echt helemaal zwart waren zonder 1 stipje, zal zometeen even kijken, maar dit zal dan met het seizoen te maken gehad hebben?
Mvg Maurice

frankneijts

Citaat van: Maurice11 op maart 02, 2011, 15:12:49 PM
Wederom veel dank voor beide antwoorden, dan ga ik de door mij eerder als "spreeuw" benoemde dieren ook weer terug halen uit hun mapje en ze samen met deze exemplaren in het mapje "zwarte spreeuw" plaatsen. Ik kan me trouwens van de zwarte spreeuwen uit Tunesiƫ herinneren dat ze echt helemaal zwart waren zonder 1 stipje, zal zometeen even kijken, maar dit zal dan met het seizoen te maken gehad hebben?

Deels, wellicht alle, jonge vogels die al naar winterkleed zijn geruid of daarmee bezig zijn, zou een verklaring kunnen zijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JohanvantBosch

Citaat van: frankneijts op februari 28, 2011, 18:09:19 PM

EDIT: De laatste is in elk geval een jonge Orpheus (zie ook de forse snavel): bij adulten (ook wijfjes) is de kop/wangen wat donkerder en de iris licht gekleurd.

Nog ff over die grasmus... ik vind dat best wel lastige krengen. Hoe sluit ik hier nou een jonge Kleine Zwartkop uit...?