Determinatie vragen vogels Spanje

Gestart door Maurice Elf, februari 24, 2011, 19:37:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maurice Elf

Hieronder houd ik bij welke vogels al door jullie hulp gedetermineerd zijn en welke nog open staan

1. Nachtegaal
2. Grauwe Gors
3. Jonge Kuifleeuwerik
4. Bosruiter
5. Cetti's zanger
6. Heggenmussen
7. Torenvalk (kan ook kleine zijn)
8. Dwergarend
9. Grijze gors
10.
11. Buidelmees
12. Slechtvalk
13. Grote Stern
14. Grijze gors
15. Koekoek (rosse vorm)
16. Kleine zwartkop
17. Kleine zwartkop
18. Orpheusgrasmus
19. Kleine mantelmeeuw
20. Groenling
21. Zwarte Spreeuw
22. Havik
 
 


   
Afgelopen zomer in Spanje een hoop vogeltjes op de foto gezet, bij sommige heb ik wat twijfels bij de determinatie, hopelijk kunnen jullie mij helpen?


1. Ik dacht aan Nachtegaal en dan met name door de rossige stuit, echter de tekening op de kop (foto 1) doet mij twijfelen


















Excuus voor de slechte kwaliteit foto's


Er zullen meer vogel vraagstukjes volgen in dit topic, alvast bedankt voor het meedenken!!!  O0
Mvg Maurice

Robertmeer

Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Maurice Elf

#2
Dank je wel Robertmeer, hij gaat de boeken in als Nachtegaal  ;D


2. Geelgors was mijn gedachte bij deze 2 vogeltjes die (heel ver weg) naast elkaar in een struik zaten, maar twijfel met cirlgors dame (misschien is gors wel helemaal mis...)
Ik twijfel aan geelgors (naar cirlgors) door het witte stukje (waarvan ik twijfel of het een takje is) op de schouder van de eerste vogel en de donkere bruine indruk die de 2e vogel maakt.









3. Kuif- of Thekla- (of misschien een heel andere) leeuwerik?

Mvg Maurice

Robert V.T

Eerste 2 foto's lijken mij grauwe gors.
Groeten,

Robert van Tiel

Maurice Elf

Robert, dank je wel voor de reactie,


ik vond met name het dier op de eerste foto te "bruin" en te "geel" voor grauwe gors. Omdat het dier van de tweede foto 50 cm van het dier van de eerste foto afzat ben ik er van uitgegaan dat het om dezelfde soort gors gaat.


Zou je mij kunnen vertellen hoe je bij grauwe gors komt?
Mvg Maurice

Robert V.T

Vrij grote gors(leeuwerikachtig), forse lichtkleurige snavel(bij geel en cirlgors is de snavel grijs), verder vrij egale kleur, grijsbruin gestreept (heviger bij borst).
Groeten,

Robert van Tiel

Maurice Elf

Dank je wel voor de uitleg Robert, ze gaan de boeken in als grauwe gors  ;D
Mvg Maurice

Maurice Elf

Vogel 3 is gedetermineerd als zijnde een jonge kuifleeuwerik door Vincent,

ik ben weer 1 dag verder met het uitzoeken van de foto's van Spanje en bleef met deze 2 soorten zitten;


4.Sommige steltlopers blijf ik lastig vinden, ter bevestiging (of niet  ;D ) zijn dit bosruiters?




5. Mijn idee bij dit vogeltje is cetti's zanger...Wat denken jullie?







Mvg Maurice

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Maurice Elf

Wow, super snel  ;D


Dank je wel voor de hulp!


Morgen weer verder puzzelen  :rolleye:
Mvg Maurice

Maurice Elf

Zo weer een dag uitgezocht, ik bleef met de volgende vogels zitten of twijfelde aan de soort, ik hoop dat jullie me weer kunnen helpen  ;D


De vogels die ik op deze dag heb gefotografeerd zaten op 2000 meter hoogte (Val de Nuria, Spanje) dit kan misschien een aanwijzing zijn bij het determineren (en heeft ook de twijfel bij de volgende vogel teweeg gebracht).
6. Is dit een "gewone" heggenmus, of een alpenheggenmus?

Dit was niet dezelfde vogel, maar wel dezelfde vraag;




7. Wie kan iets met dit kleine rovertje?




8. Deze grote rover ter bevestiging dwergarend?



9. Dan het gorzenvraagstuk nog een keer, door de determinatie van de vorige 2 gorzen als zijnde grauwe gors ben ik ook aan deze gaan twijfelen
Wat ik zie; Roodbruine stuit, niet overdreven grote snavel, witte veren onderkant staart = geelgors
Wat ik ook zie; Gele snavel, helemaal geen geel in kleed = grauwe gors
De snavel doet me überhaupt twijfelen aan gors....Ik ben benieuwd!










10. Tot slot van deze dag een erg moeilijke, maar zouden jullie aan de hand van deze 2 foto's (silhouetten) kunnen zeggen of dit een alpengierzwaluw is? Ik maakte foto's van een stel paarden op een berg, bij thuiskomst viel mij de vogel op de foto's pas op...
Vliegbeeld


1 sec later en een heel eind verder (dus snelle vlieger) en heb een deel van een paard op de uitsnede laten staan ter vergelijking voor grootte

Mvg Maurice

Maurice Elf

Weer een nieuwe dag  ;D


11. Zijn dit beiden buidelmezen? Daar ik bij de tweede vogel de zwarte snavel en de oogvlek mis en de kleur van de kop niet hetzelfde is als het lichaam (zoals afgebeeld voor juveniel in ANWB) verder maakt de vogel een veel grijzere indruk op mij




Mvg Maurice

jonas D

Groeten,
Jonas

Maurice Elf

Dank je wel Jonas voor het antwoord, zijn dan toch beide dieren buidelmees? Is die tweede een jong of zoiets?


Kun je ook iets zeggen over vogels 6, 7, 8, 9 en 10?
Mvg Maurice

Oenanthe

De buidelmees zonder zwart masker is inderdaad een jong. Je kleine rovertje op foto 7 is naar mijn mening een kleine torenvalk. De ene heggemus van nummer 6 is wel een soort heggemus maar niet de gewone. Hoe alpenheggemussen er in jeugd- en overgangskleed uitzien weet ik echt niet. 8 is een adulte aasgier.

Je foto's maken me ongeduldig om weer eens te gaan vogelen in Spanje. Komend voorjaar ga ik 8)
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jonas D

aasgier ga ik mee akkoord
kleine torenvalk is moeilijk te beoordelen op deze foto
Groeten,
Jonas

Maurice Elf

#16
Dank jullie wel,


Ter verduidelijking (en niet helemaal eerlijk natuurlijk), bij deze nog een foto van de witte "rover" vogel nr 8 maar dan van zijn bovenkant




De overwegend bruine bovenkant en het missen van de " wigstaart" deed mij zoeken naar een arendachtige met witte onderkant
Hierdoor kwam ik bij dwergarend uit.


Ter vergelijking een foto van de bovenkant van een aasgier die ik heb gefotografeerd in Soedan



Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden met de foto van de bruine bovenkant


@ Maarten, ik heb het prima naar mijn zin gehad tijdens een gewone familie vakantie in de omgeving van Barcelona, leuk aantal biotopen gezien en ook nog een redelijk aantal soorten op de foto kunnen zetten. Als alles uitgezocht is zal ik laten weten hoeveel soortjes in Spanje op de gevoelige plaat gelegd zijn  O0
Mvg Maurice

KorHaan

Het is wel degelijk een Dwergarend.

Vriendelijke groet,

Ronald

jonas D

Na even wat afbeeldingen te bekeken hebben kom ik dan ook uit op lichte vorm dwergarend
Groeten,
Jonas

Maurice Elf

Dank jullie wel voor de moeite Ronald en Jonas!

Ik heb in de eerste post een lijst gemaakt waarin ik zal bij houden welke vogels gedetermineerd zijn en welke nog open staan.

Hebben jullie nog ideeen over de openstaande vogels?
Mvg Maurice

KorHaan

10 lijkt me een soort valk, geen Alpengierzwaluw in ieder geval. Ik kan er niet meer van maken, daarvoor is de foto net niet goed genoeg.

9 is een jonge vogel, zie de gele mondhoeken. Ik laat graag aan een ander over om hier een naam op te plakken, ik mis in ieder geval wel het gorzenpatroontje op de randen van de tertials.

6 de tweede is Heggemus, de eerste laat ik me niet over uit.

Vriendelijke groet,

Ronald

Maurice Elf

Citaat van: KorHaan op februari 27, 2011, 18:29:33 PMdaarvoor is de foto net niet goed genoeg.

;D

Nee, echt grote klasse is het niet he....

Dank je wel voor de meningen bij de rest van de vogels Ronald, ik hoop dat er nog mensen zijn die er een naampje aan kunnen plakken.
Mvg Maurice

frankneijts

#22
Citaat van: KorHaan op februari 27, 2011, 18:29:33 PM

9 is een jonge vogel, zie de gele mondhoeken. Ik laat graag aan een ander over om hier een naam op te plakken, ik mis in ieder geval wel het gorzenpatroontje op de randen van de tertials.


Scherp gezien Ronald en daarmee sla je de spijker op zijn kop: de enige in Spanje broedende gors zonder dat 'emberiza-patroon' (buiten Grauwe maar die valt al af door de slanke snavel) is Grijze Gors en daar komen ook de overige kenmerken (o.a. rossige stuit) mee overeen.
EDIT: en no. 6 (beide vogels) zijn beide gewone Heggemussen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Maurice Elf

Frank, dank je wel voor de bijdrage, erg leerzaam!


Grijze gors, ik heb geen seconde gedacht aan grijze, terwijl ik 30 stappen ervoor dit dier op de foto zette, dat had toch een aanwijzing moeten zijn;


Ik staarde me helemaal blind op gele of grauwe....Beetje dom  ;D . Jammer dat er geen juveniel exemplaar in de ANWB gids staat, aan de andere kant super dat dit forum er is, anders was ik er nooit uit gekomen  :duim:


Vwb de Heggenmussen, zijn dit ook juveniele dieren, ik mis het grijze in de kop tekening, wat ik van de Heggenmussen hier in Nederland ken.




Mvg Maurice

Maurice Elf

Weer een volgende dag uitgezocht en heb deze roofvogel waar ik niets van kan maken, ik hoop jullie wel
12.



Mvg Maurice

jonas D

een valkachtige.
Is roodpoot een optie?
Groeten,
Jonas

Maurice Elf

#26
Jonas, ik denk inderdaad ook dat het een valk is, echter komt roodpoot in de verste verte niet voor in Spanje, volgens ANWB dan. Nu is mij bekend dat niet alles wat in de boeken staat waarheid is....


Misschien is het toch gewoon een torenvalk, maar ik vind de bakkebaarden+oogvlek zo donker.... (meer zoals roodpoot, boom of 1 van de grote valken inderdaad)
Mvg Maurice

Maurice Elf

13.
Juveniel Grote stern of lachstern? De 2 foto's zijn van hetzelfde dier.



Mvg Maurice

KorHaan

12. Slechtvalk
13. Grote Stern

Vriendelijke groet,

Ronald

Maurice Elf

Wederom dank voor je reactie Ronald,


zou je me kunnen vertellen waar je slechtvalk op baseert, is dat door het masker en de overall donkere indruk die de vogel maakt?
Mvg Maurice