ervaringen bynolyt tern

Gestart door leonwillems@home.nl, februari 24, 2011, 10:27:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

leonwillems@home.nl

iemand ervaringen met   Bynolyt Tern 10x45 DCF ?
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Timo Roeke

Is een prima kijker. Hij ligt beter in de hand dan de Stork. Maar wellicht kun je wat meer informatie verschaffen. Voor welk doel gebruik je hem en wat is je budget. Voor dat geld kan ik nu namelijk al een aantal alternatieven bedenken.

leonwillems@home.nl

#2
doel : vervanging huidige kijker (die is 8 x 40, merk Vixen, ooit gekocht via vogelbescherming lang geleden en nu wat mankementjes met scherpstellen en draaien). Budget ligt rond de 500 euro max.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Timo Roeke

Voor dat geld zijn er absoluut betere kijkers te krijgen. Kijk vooral eens tussen de zeer uitgebreide testen van de Twentse vogelwerkgroep (LINK). Met het budget wat je hebt is het niet nodig om te kijken naar de hogere prijsklassen (Swarovski, Zeiss & Leica) tenzij je deze tweedehands weet te vinden. Op marktplaats staan met enige regelmaat 2e hands kijkers maar mijn ervaring is dat er niet veel van de nieuwprijs verdwijnt.

Vooral de Nikon en de EDEN kijkers zijn wellicht interessant voor je. De prijzen van de Nikon die op de site staan vermeld zijn inmiddels gezakt.

Nederland kent een aantal goede optiek zaken waar je gedegen en eerlijk advies kunt krijgen. Denk hierbij aan Rooijmans, House of Outdoor en Konijnenberg. Maar je kunt ook de nodige informatie vinden op de webwinkel van verrekijkershop & verrekijker-expert. De eerste van die twee vind ik beter.


Persoonlijk ben ik net van Bynolyt afgestapt. Het is een prima merk met een goede prijskwaliteit verhouding en een uitstekende service maar het biedt mij als vogelaar nét niet hetgeen waar ik behoefte aan heb. Maar nu kom ik ook elke week buiten om te vogelen. Mijn huidige kijker is de Audubon Swift 8,5 x 44 ED en dit is een geweldige kijker! Er is ook een non-ED versie en die is 389 euro. Een uitstekende kijker waar je veel meer plezier aan gaat hebben dan aan een Bynolyt (mijn mening). De Audubon ED versie is een tikkeltje beter maar de meerprijs is naar mijn mening net te hoog voor het extra wat je er voor krijgt. Bovendien zijn er ook nog volksstammen die zweren bij de non-ED versie.

Steiner kijkers liggen trouwens ook ideaal in de hand maar ik kan bijna geen enthousiastelingen vinden over de beeldkwaliteit in vergelijking met de prijs. Voor dat geld zijn er vast betere alternatieven.

Succes met je keus en ik ben benieuwd wat het gaat worden.

leonwillems@home.nl

de non-ed-versie gaat uit productie hoor ik net...
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Timo Roeke

Dat klopt. Misschien kun je dan nog korting krijgen op dit model. Swift brengt een nieuwe kijker op de markt. Oftewel... een nieuw model. Dit betekent niet dat de oude slechter is. Het blijft topkwaliteit. Qua helderheid kan die mee met de toppers maar voor een fractie van de prijs.


f_a_roos

Ik heb nu inmiddels zo'n maand een Steiner 8x30 Wildlife Pro (porro) met ultra sharp focus. Ik vind het een geweldig ding: handzaam, goede behuizing met rubber bekleed, fenomenale scherpstelling van close focus naar 00, grote scherptediepte, goed 3D-effect, beeld scherp over de hele breedte, licht. Ben tot nu toe zeer tevreden.

Citaat van: Timo Roeke op februari 24, 2011, 11:59:28 AM
Steiner kijkers liggen trouwens ook ideaal in de hand maar ik kan bijna geen enthousiastelingen vinden over de beeldkwaliteit in vergelijking met de prijs. Voor dat geld zijn er vast betere alternatieven.

RobvV

Twee jaar geleden weer wat vaker vogels gaan kijken. Deed dat nog steeds met een oude Zenith 7 x 35 porro. Werd "jaloers" op mijn vriendin die met een Bushnell Nature View 10x42 dakkant een veel betere kijk op de wereld had. Anderhalf jaar geleden heb ik mijzelf een nieuwe kijker cadeau gedaan ... het werd de Bynolyt Tern 10x45 DCF. Heb er nog steeds geen moment spijt van gehad. Mooi om te zien en nog mooier om door te kijken. Ook bij wat mindere lichtomstandigheden. Voelt degelijk aan.
Heb de kijker gekocht bij HoO in Maarssen; goede service en een tegoedbon van 20% waar ik wel wat mee kon. Heb daar veel kijkers door mijn handen laten gaan en de Bynolyt had mijn persoonlijke voorkeur. Ligt goed in de hand. Ook prettig voor een brildrager zoals ik.
Succes met je keuze. Groet, Rob.

f_a_roos

Ik ben wel benieuwd hoe de Tern zich qua beeldkwaliteit verhoudt tot de Natureview. Kun je daar iets over zeggen? Ik had zelf een Natureview dakkant, die ik kocht vanwege de goede optische eigenschappen tegen de lage prijs. De Steiner porro die ik nu heb vind ik voor dezelfde prijs 2x zo goed (als ik een beetje overdrijf) als de Natureview.

Citaat van: RobvV op februari 24, 2011, 23:46:02 PM
Twee jaar geleden weer wat vaker vogels gaan kijken. Deed dat nog steeds met een oude Zenith 7 x 35 porro. Werd "jaloers" op mijn vriendin die met een Bushnell Nature View 10x42 dakkant een veel betere kijk op de wereld had. Anderhalf jaar geleden heb ik mijzelf een nieuwe kijker cadeau gedaan ... het werd de Bynolyt Tern 10x45 DCF. Heb er nog steeds geen moment spijt van gehad. Mooi om te zien en nog mooier om door te kijken. Ook bij wat mindere lichtomstandigheden. Voelt degelijk aan.

RobvV

Optische prestaties tussen de Tern en de Nature View ontlopen elkaar niet veel. De Tern is korter en dus wat handzamer. Ook de bijgaande tas is bruikbaar tegen beschadigingen tijdens vervoer.
Van de Nature View viel destijds tot twee maal toe de opdraaibare oogkap er af. Is beide keren voor noppes weer in orde gemaakt door HoO, inclusief leenkijker voor de tijd dat de kijker in reparatie was. Dit ondanks dat HoO wist dat deze kijker niet bij hen was gekocht maar bij een "dozenschuiver" in Beuningen (die geen moeite deed service te verlenen en de kijker niet wilde repareren).

f_a_roos

Dank voor de info. Dat van die oogkap heb ik ook gehad. Ik had al een oogje op de Steiner en heb toen de Natureview achtergelaten bij HoO.

Citaat van: RobvV op februari 25, 2011, 20:27:03 PM
Optische prestaties tussen de Tern en de Nature View ontlopen elkaar niet veel. De Tern is korter en dus wat handzamer. Ook de bijgaande tas is bruikbaar tegen beschadigingen tijdens vervoer.
Van de Nature View viel destijds tot twee maal toe de opdraaibare oogkap er af. Is beide keren voor noppes weer in orde gemaakt door HoO, inclusief leenkijker voor de tijd dat de kijker in reparatie was. Dit ondanks dat HoO wist dat deze kijker niet bij hen was gekocht maar bij een "dozenschuiver" in Beuningen (die geen moeite deed service te verlenen en de kijker niet wilde repareren).

leonwillems@home.nl

ook nog een aardige site voor wie het engels machtig is:

http://betterviewdesired.com/
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

leonwillems@home.nl

Een bezoek gebracht aan Rooijmans, het was wel even wachten maar goed advies. Ik twijfelde tussen een Bynolyt Albatross in de aanbieding voor 639 euro (10,5 x 45) en de Swift Audubon (8,5 x 44, ed-versie). Na beiden uitgeprobeerd te hebben gekozen voor de goedkopere Swift en inmiddels al met plezier uitgeprobeerd. Wat een verschil met dat oude VIXEN-kijkertje dat na jaren trouwe dienst toch de nodige haperingen ging vertonen (snel beslagen bij mist of regen, moeite met scherpstellen en bij tegenlicht).
Met dank aan alle adviezen.

:duim: 
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Timo Roeke

Naar mijn mening heb je een betere kijker voor minder geld! Veel plezier ermee!