Hoofdmenu

muizenvraag

Gestart door Jan2002, april 01, 2011, 19:38:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

In onze tuin zien we al dagenlang een muisje rondscharrelen, dat alle kenmerken van een bosmuis vertoont. Echter, op alle sites en in alle boeken lees ik dat de bosmuis bij uitstek een nachtdier is, terwijl hij/zij hier gewoon overdag in de tuin tussen de mussen rondrent (een schitterend gezicht trouwens, af en toe is er een mus die hem steeds verjaagt). Sluit die dag-activiteit de bosmuis uit (en zo ja, wat zou het dan kunnen zijn), of is de bosmuis wellicht toch wat minder uitgesproken nachtdier?
Groet,
Jan

maurice.lahaye

Hallo Jan,

Een dag-actieve bosmuis is prima mogelijk. Waarschijnlijk bedoelen de meeste boeken dat bosmuizen vooral 's nachts actief zijn.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Jan2002

Dank je, dan gaat hij als bosmuis 'de boeken in'.
Groet,
Jan

ecotex

Of het een "overdagse" Bosmuis is willen wij dan via een foto graag zien hoor! :duim:  wie weet wel een Huismuis? Zal het beestje niet zomaar de boeken in jagen als Bosmuis. 


Kees Verschoor

xJochemx

Nou, soortgelijke vraag hier. Ontzéttend 'tam' beestje trouwens, straks na wat proberen de 'supermacro' functie moeten gebruiken omdat de muis mijn liggende profiel blijkbaar als totaal ongevaarlijk zag...
Qua kleur neig ik wel naar Huismuis trouwens, maar ik vind 't maar lastig...
Groeten, Jochem Kühnen, Beek Ubbergen.
www.xjochemx.nl
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Tim Asbreuk

CiteerNou, soortgelijke vraag hier. Ontzéttend 'tam' beestje trouwens, straks na wat proberen de 'supermacro' functie moeten gebruiken omdat de muis mijn liggende profiel blijkbaar als totaal ongevaarlijk zag...
Qua kleur neig ik wel naar Huismuis trouwens, maar ik vind 't maar lastig...
Groeten, Jochem Kühnen, Beek Ubbergen.


Bosmuis vanwege de grote oren, ogen en de witte buik
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

xJochemx

Ik had al wel zo'n vermoeden, ik vind Huismuizen een ietwat 'ratachtig' uiterlijk hebben op de meeste foto's en tekeningen die ik er van heb gezien.
Bedankt Tim!
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

ecotex

Alweer een dag actieve bosmuis! :duim:

Kees