kreeft

Gestart door animalkidd, februari 21, 2011, 22:03:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

animalkidd

hey,
ik heb een paar dagen geleden een kreeftenpoot gevonden in zoet water (altand door de langheid van de scharen lijkt het me een kreeft)
ik vond hem in een vijver, heb helaas nog geen foto's. de vijver had geen rivieren of iets aansluiten en er zaten weinig dieren op dit moment. het wat beplant met een aantal waterplanten.
iemand een idee?
gr
ps. foto's komen later
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Harm058

Chinese wolhandkrab?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


animalkidd

leven die in zoetwater??
en na kijken zijn de scharen te kort ervoor
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

In welke omgeving woon je Nick? in de buurt van Arnhem e.o?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


animalkidd

mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Harm058

http://www.wildewijdewereld.nl/?p=2006

Mischien dat dit hem is?

Kaartje geeft wel N-brabant aan ;)
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Anne Krediet

http://waarneming.nl/search.php?q=rivierkreeft&x=0&y=0

Er is een aantal zoetwaterkreeften, op basis van de locatie is dit wellicht de gevlekte?

Er was ook nog een website voor determinatie, die zal ik nog even opzoeken als ik tijd heb.

Anne Krediet

't Is van een andere bron, maar hier is de zoekkaart, waarmee je er denk ik wel uitkomt:
www.hfmiddennederland.nl/include/downloadFile.asp?id=90

Kreeftenonderzoek is in volle gang, vergeet het niet in te voeren, liefst met foto.

animalkidd

hey bedankt maar dit zal alles verduidelijken:
mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

animalkidd

mvg,
nick suiker
dieren zijn geweldig!!!!!!

Margreet Kwh

Nick, als ik je schaar vergelijk met de scharen op de zoekkaart, lijkt hij mij het meest op de Europese rivierkreeft.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

HansJWG

Groet, Hans

Ton van Haaren

het is zeker geen europese, want aan de binnenzijde van de vaste schaar is bij deze soort een tand te zien. In jouw exemplaar zijn beide schaardelen recht en parallel (dus ook geen Pr. acutus), zonder tand aan de binnenzijde (dus geen europese of californische). De scharen zijn redelijk kort (dus geen turkse of rode) en ik zie geen echte grotere knobbels op de scharen (dus geen O. virilis). Dus Orc. limosus is de meest waarschijnlijke. Voor de zekerheid kun je nog controleren of er zich een zwart bandje aan het uiteinde van de schaardelen bevindt (best zichtbaar aan de onderzijde). Dit is typisch iets voor de gevlekte (O. limosus).
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-