Leuke provincie/regio waarnemingen

Gestart door Harm058, februari 21, 2011, 21:49:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

arnotenhoeve

Vandaag bij Deventer minimaal 10 Noordste sterns. Ze vliegen er op DIT moment nog. Ook zat er (even) een Rosse grutto.

groeten
Arno

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Mooirustig

Dit vond ik ook wel erg leuk. Een Huiszwaluw, Boerenzwaluw en Oeverzwaluw naast elkaar op prikkeldraad. Foto zojuist genomen.
Met vriendelijke groet,

J. Vreekamp

Met vogels valt niet te spotten

Pim

Een volwassen Jan van Gent is mogelijkerwijze al wekenlang aanwezig tussen Almere en Lelystad


http://zuidflevo.waarneming.nl/soort/view/267
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

j.steenbergen

De Cetti's zanger van Utrecht-stad blijkt er nog steeds te zitten: ik hoorde 'm opeens roepen toen ik er langs fietste!
Jeroen Steenbergen

Timo Roeke

Grote karekiet en eider in Twente.

frankneijts

Een Grauwe Fitis in Limburg http://waarneming.nl/waarneming/view/76506728 is natuurlijk ook landelijk gezien erg leuk maar zo diep in het binnenland is het toch een nog veel grotere zeldzaamheid. Even wachten op nader bewijsmateriaal en/of de eventuele alternatieven (mengzanger Fitis/Tjiftjaf bijv. kan lastig zijn) voldoende zijn uit te sluiten...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Naar ik begreep zijn er foto's gemaakt, maar zijn in het veld alternatieven als een mengzanger uitgesloten, oa. op ook basis van kleed-details.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

August

Citaat van: frankneijts op juni 02, 2013, 11:33:17 AM
Een Grauwe Fitis in Limburg http://waarneming.nl/waarneming/view/76506728 is natuurlijk ook landelijk gezien erg leuk maar zo diep in het binnenland is het toch een nog veel grotere zeldzaamheid. Even wachten op nader bewijsmateriaal en/of de eventuele alternatieven (mengzanger Fitis/Tjiftjaf bijv. kan lastig zijn) voldoende zijn uit te sluiten...
http://waarneming.nl/wn_link/list/?id=76511381 filmpje
August van Rijn

Corstiaan Beeke

Maar zo lang dit topic nog bestaat, toch nog maar even deze Zeeuwse Nachtzwaluw melden: http://zeeland.waarneming.nl/waarneming/view/76580485

simonvb

Citaat van: Corstiaan Beeke op juni 04, 2013, 21:32:13 PM
Maar zo lang dit topic nog bestaat, toch nog maar even deze Zeeuwse Nachtzwaluw melden: http://zeeland.waarneming.nl/waarneming/view/76580485


Proficiat Corstiaan. Wat een mooie platen...
Met vriendelijke groet,

Simon

arnotenhoeve

En wéér een Noordse stern bij Deventer.
http://overijssel.waarneming.nl/waarneming/view/76603265

1 exemplaar op 23 april
10 exemplaren op 13 mei
1 exemplaar op 14 mei
en nu: 5 juni weer 1.

groeten
Arno

Timo Roeke


Jaap Dijkhuizen

Leuk , al een paar dagen een Kuifduiker in zomerkleed bij Reusel NB.
Zie bijvoorbeeld: http://waarneming.nl/waarneming/view/77080000
Jaap Dijkhuizen

frankw

4 Grote Sterns zover in het binnenland is ook het vermelden waard hier lijkt me, zeker in deze tijd van het jaar. http://gelderland.waarneming.nl/waarneming/view/77159462

ZLHaberham

Sinds mijn kindertijd in de jaren '70 en '80 wil ik eigenlijk graag een keer een wespendief zien, maar in de regio Amsterdam zijn ze nogal zeldzaam (tien waarnemingen in 2012), en ik ben niet fanatiek genoeg om geregeld buiten mijn eigen territorium te gaan zoeken. Vorige week zag ik mijn eerste ooit (waar ik pas achter kwam toen ik thuis de foto's opblies), maar als er dan plotseling twee over mijn balkon komen zeilen terwijl ik zit te chagrijnen omdat het te heet is om naar buiten te gaan moet ik wel een beetje grinniken.

Iets met een berg en Mohammed.

Yeronimo

Valt mij op dat er veel Wespendieven in de lucht zijn waar ze niet broeden. In Leeuwarden had ik vorige week 8 stuks in 2 dagen tijd! De dichtstbijzijnde broedlocatie vanaf hier is ruim 50 kilometer hemelsbreed verderop! Ze zijn niet voor niets vrij zeldzaam in Leeuwarden. Ben er nog niet echt achter wat er met ze aan de hand is. Heel erge voedselgebrek?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

ZLHaberham

Zou het kunnen dat noordlijke vogels zonder nest al aan de terugtrek bezig zijn?

rudi

laatst voor het eerst op pad 's avonds laat.. zie ik aan de slootrand een buizerd zitten in leinwijk gemeente hoogezand, even later fiets ik langs een steen- zand opslagplaats (polder Kropswolde) en zie weer een vogel zitten langs een sloot, de vogel vliegt weg, 30 mtr en verdwijnt in de struiken, het is bijna geheel donker, ik zie een buizerd zonder kop lijkt het wel.. het is vast geen uil denk ik, immers die zag ik tot deze dag nog nooit, ik was voor het eerst laat op pad.
maar omdat ik niet zo ervaren ben denk ik: het zal wel een juveniele buizerd zijn.. immers ik zag even ervoor ook een buizerd.. spreek ik later een goede kennis van mij en die verteld me dat hij in de gemeente 2 steenuilen heeft gezien! Ik zeg: bij de bulten? hij zegt ja! Dus zag ik toch een steen uil!
dat vond ik toch wel even het vermelden waard!
Ik was overigens op zoek naar 6 vossen die hier in de schemer wel eens worden waargenomen, die trof ik niet aan, alleen slapende ganzen e.d. Dus achteraf toch een leuke tocht geweest! (wel veel muggen op het fietspad) ;D
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Edwin Schuller

Zelfs een buizerd zonder kop is toch wel een flink stuk groter dan een Steenuil. Met excuses voor deze torpedo, maar ik weet niet of ik de waarneming op grond van dit verhaal op zeker zou durven zetten... maar die beslissing moet je uiteraard zelf nemen.
Edwin Schuller

rudi

#290
Hallo Edwin, ik dacht dat het een juveniele buizerd was, zonder kop, twijfel. de buizerd die ik er even eerder zag was het dubbele van formaat, ik zag eerder ook een juveniele witte buizerd, die was slanker dan de steenuil, ik twijfel vaker en dan kies ik voor de minst zeldzame soort, zoals hier dus ook. De twijfel werd geheel weggenomen toen ik wist dat er dus steenuilen zitten. Toen was mn plaatje geheel rond, ik weet het zeker, immers buizerds zie ik vaak hun kop is anders, meer hals.
Bij twijfel van mij kies ik niet voor steenuil, immers de lol van het waarnemen is het ontdekken, heb ik een vogel eenmaal gezien dan wordt daarmee ook de kans op een nieuwe vondst weer wat kleiner. Ik rek juist het ontdekken door bij twijfel de meest eenvoudige mogelijkheid te noteren.
Ik zag laatst overigens nog wat leuks,
ik dacht een sneeuwuil te zien , bleek een witte doffer te zijn, ik wist wel dat een sneeuwuil niet kon maar hij leek op een witte uil!
zo wisselt teleurstelling en geluk elkaar af, dat houdt het waarnemen ook spannend!
Bedankt voor de reaktie en tot  een volgende keer! :duim:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

j.steenbergen

Prima dat je zo je best doet, maar ik zou je toch adviseren om een keertje terug te gaan, als je Steenuil op je lijstje wil. Als je echt Steenuil ziet, denk je geen moment aan Buizerd , zo'n propje is het. Nu je weet dat ze er zitten, kun je makkelijk teruggaan om het nog 's 'voor het echie' te doen. Dat lijkt me ook voor jezelf een stuk meer bevredigend. en het zijn heerlijke avonden op 't moment...
Jeroen Steenbergen

lennartv

Toen ik voor de eerste keer in het donker een steenuil uit een boom weg zag vliegen dacht ik eerst dat het een merel was... Ze zijn en lijken echt heel klein
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

rudi

ja als ze echt zo klein zijn..., dan zal ik nogmaals gaan kijken, maar vandaag niet, het regent hier keihard zo af en toe..
maar de kleur komt wel overeen met een buizerd en ik vond het meteen al een rare vogel, ik zag 'm maar 30 meter vliegen, verdwijnend tussen struiken of in een gebouwtje met kapotraam, ik zal ook proberen te vragen aan de eigenaar van het gebouwtje.
ik zag hier ook mn eerste blauwborst een tijdje terug, 100 mtr westelijker, nooit weer gezien..
als ik de vogel weer zie zal ik het melden!
prettig weekend en tot ziens!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

ik heb het even nagekeken en inderdaad jullie hebben geheel gelijk,
de vogel die ik zag was groter dan een kauw en de steenuil is kleiner.
Dat is flink balen, ik kan er ook geen buizerd in zien of iets anders.. bosuil: verkeerde gebied geen bos.
sperwer, valk, kiekendief.. is het ook niet.
Er zit niks anders op dan de waarneming te verwijderen, dat heb ik al gedaan.
zo is het leven van een waarnemer, soms valt het mee en soms valt het tegen! :'( :'( :'(
Blijft over mn laatste leuke waarneming in de provincie.. voor het eerst... 2 grutto's  ;D
groetjes en bedankt voor de info, ik zal een volgende keer beter naar formaten van nieuwe vogels kijken.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

ZLHaberham

Ik zie dat in Hoogezand zowel kerkuil als ransuil zijn waargenomen; die komen allebei een stuk dichter bij het formaat "buizerd zonder kop", en jagen ook allebei geregeld in open veld. Misschien zijn dat nog opties? Ik ben niet bepaald bekend met de volgerijkdom in die streken, maar volgens mij is de ransuil sowieso de algemeenste uil, en is de kerkuil een soort waarvan je goed kunt verwachten dat hij gebouwtjes met kapotte ramen binnenvliegt...

Martijn Bot

Om achteraf, zonder foto's of deugdelijke beschrijving, te gaan filosoferen over wat het wel of niet geweest kan zijn: het lijkt mij onbetrouwbaar en niet zinvol. Alle lof voor Rudi, die dat ook zelf erkent. Je zou ze de kost moeten geven...

ZLHaberham

Daar heb je zonder meer gelijk in, maar zie het meer als een aanknopingspunt om in elk geval de optie "uil" niet meteen helemaal af te schrijven als het geen steen- of bosuil kan zijn, en in het desbetreffende gebied wat gerichter op te letten...een beetje oefenen met uilengeluiden herkennen kan misschien nog wel interessante dingen opleveren bij dat gebouwtje!

Marko Oudenaarden

Jan-van-gent in het binnenland (Noorderschans aan het Hollands Diep) En dat zonder hulp van een zware Noordwester storm is het vermelden waard, lijkt me.
Gemeld op twitter via @knrmdordrecht
Foto: http://ow.ly/i/2MDzT
Marko Oudenaarden
Delta Safari (www.deltasafari.nl)

garryb

Duidelijk gevalletje ship-assisted, dus niet telbaar voor je gemeente/regiolijst! :police: