Leuke provincie/regio waarnemingen

Gestart door Harm058, februari 21, 2011, 21:49:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: dralion13 op januari 26, 2012, 16:54:47 PM
Ik zie een duidelijk vlekje, geen matkop dus

Een net zo duidelijk licht vlekje als een licht vleugelpaneel.
Ik denk dat er in dit gebied wat beter bewijs nodig is, ook van Rene van Rossum.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

#121
Tsja lastig. Volgens René had de vogel een licht vleugelpaneel, riep 'ie als een Matkop en was de wang geheel wit ook richting de nek (geen grijzige overgangszone zeg maar). Helaas heeft René niet meer foto's gemaakt

En Gijs, er zijn ook Matkoppen die een dergelijk wit vlekje vertonen, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=174172.0 en kan het ook nog een soort van lichteffect zijn oid (zie datzelfde topic).
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Citaat van: HPM op januari 26, 2012, 17:01:59 PM
Citaat van: dralion13 op januari 26, 2012, 16:54:47 PM
Ik zie een duidelijk vlekje, geen matkop dus

Een net zo duidelijk licht vlekje als een licht vleugelpaneel.
Ik denk dat er in dit gebied wat beter bewijs nodig is, ook van Rene van Rossum.

Heb daar om gevraagd (ik zie d'r ook meer Glanskop in..), allen bedankt voor de opmerkingen/melding.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op januari 26, 2012, 17:06:51 PM
Tsja lastig. Volgens René had de vogel een licht vleugelpaneel, riep 'ie als een Matkop en was de wang geheel wit ook richting de nek (geen grijzige overgangszone zeg maar). Helaas heeft René niet meer foto's gemaakt

En Gijs, er zijn ook Matkoppen die een dergelijk wit vlekje vertonen, zie http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=174172.0 en kan het ook nog een soort van lichteffect zijn oid (zie datzelfde topic).

Als ik bij ons in de buurt een voor mij overtuigende Matkop zou tegenkomen zou ik een gat in de lucht springen (heel zachtjes natuurlijk, om hem niet te verstoren)  en hem invoeren, maar daar zou dan waarschijnlijk niet eens een foto bij zitten (misschien wel slecht geluid). Maar ik zou er wel iets meer bijschrijven dan alleen 'eindelijk weer eens een Matkop in onze regio'.
Maar ik neem aan dat er wel mensen, inclusief René, zullen gaan zoeken.  Het zou mooi zijn als ze een Matkop zouden vinden, hoewel dat wel het beoordelen van andere claims zou bemoeilijken.

Herman van der Meer

Bas vd Burg

Hey Herman, het toeval wil dat Ab Steenvoorden op dezelfde dag ook een Matkop had in de Amsterdamse Waterleidingduinen (bij het zweefvliegveld te Noordwijk). Ook 1 van de spaarzame waarnemingen in dat deel van Zuid-Holland.

Overigens had ik vandaag graag een zoektocht willen ondernemen naar de katwijkse vogel, maar het weer liet het niet echt toe. Daarnaast is het zoeken naar een speld in een hooiberg grmpffff
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op januari 26, 2012, 20:36:40 PM
Hey Herman, het toeval wil dat Ab Steenvoorden op dezelfde dag ook een Matkop had in de Amsterdamse Waterleidingduinen (bij het zweefvliegveld te Noordwijk). Ook 1 van de spaarzame waarnemingen in dat deel van Zuid-Holland.

Zingend nog wel zie ik. Daar moet dan maar eens een geluidsopname van komen. (Voor mij is het te ver weg)


Citeer
Overigens had ik vandaag graag een zoektocht willen ondernemen naar de katwijkse vogel, maar het weer liet het niet echt toe. Daarnaast is het zoeken naar een speld in een hooiberg grmpffff

Wordt er in deze tijd niet geinventariseerd in Berkheide? Dat zou dan ook wat op kunnen leveren
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: HPM op januari 26, 2012, 21:12:30 PM
Citeer
Overigens had ik vandaag graag een zoektocht willen ondernemen naar de katwijkse vogel, maar het weer liet het niet echt toe. Daarnaast is het zoeken naar een speld in een hooiberg grmpffff

Wordt er in deze tijd niet geinventariseerd in Berkheide? Dat zou dan ook wat op kunnen leveren

Het broedvogelinventarisatieseizoen in Berkheide begint op z'n vroegst half februari, maar de meeste inventarisanten beginnen in het laatste wintertelweekend pas echt met inventariseren (in dit geval weekend 17/18 maart).
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

frankneijts

Ik zou toch (misschien ten overvloede) willen benadrukken dat waarnemingen van Mat- (of Glans-)koppen op plaatsen waar ze zeldzaam zijn (geworden) of geacht worden te zijn, zo grondig mogelijk worden gedocumenteerd met liefst zowel geluidsopnamen als foto's. Er zijn helaas genoeg voorbeelden van gebieden waar ook ervaren inventariseerders zich dusdanig hadden vergist dat er plaatselijk gedurende langere tijd een misleidend beeld is ontstaan m.b.t. het voorkomen van deze soorten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op januari 26, 2012, 21:55:34 PM
Citaat van: HPM op januari 26, 2012, 21:12:30 PM
Citeer
Overigens had ik vandaag graag een zoektocht willen ondernemen naar de katwijkse vogel, maar het weer liet het niet echt toe. Daarnaast is het zoeken naar een speld in een hooiberg grmpffff

Wordt er in deze tijd niet geinventariseerd in Berkheide? Dat zou dan ook wat op kunnen leveren

Het broedvogelinventarisatieseizoen in Berkheide begint op z'n vroegst half februari, maar de meeste inventarisanten beginnen in het laatste wintertelweekend pas echt met inventariseren (in dit geval weekend 17/18 maart).

Ik bedoelde inventarisatie van wintervogels.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

@Herman, zeg dat dan haha. Goed, tijdens laatste wintertelling (weekend 14/15 januari) is geen Matkop aangetroffen.
@Frank, dat Matkop zeldzaam is in de kuststreek van ZH is al een tijdje bekend bij de meeste vogelaars, zie bijv dit oude topic http://www.birdclubkatwijk.nl/phpBB/viewtopic.php?t=53&postdays=0&postorder=asc&highlight=matkop&start=0&sid=5bc5432ca0d5aa34c9767888c0df3fbe
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

#130
Goed dat je die discussie even naar naar boven hebt gehaald, Bas.
Ik heb de Atlas van de broedvogels tussen Katwijk en Scheveningen 1992 (Van der Meer 1996) naar boven gehaald en er een stippenkaart van Matkop van gemaakt en ter vergelijking ook maar Glanskop op gezet.(had ik dat toen maar zo mooi kunnen doen.). Omdat er in Berkheide geen Matkoppen zijn vastgesteld heb ik het kaartje beperk tot Meijendel e.o. Op een uitzondering na kwam Glanskop 'in Berkheide' alleen in de Pan van Persijn (Panbos) voor. Het gaat om 32 territotria van Matkop. Glanskop heb ik niet nageteld maar het zouden er op het kaartje ongeveer 110 moeten zijn.

Ik ben indertijd kritisch geweest op een heleboel dingen maar niet op de determinatie van Matkop. Er zitten vaststellingen bij waaraan ik ook nu niet  twijfel omdat ze van betrouwbare vogelaars en van bekende of aannemelijke plekken kwamen. Van mezelf zit er zeker 1 maar mogelijk 2 of 3 bij. Van andere waarnemers was ik ook toen niet zo zeker, en niet speciaal wbt Matkop/Glanskop. Als ik er nu naar kijk dan zitten er wel wat bij waarvan ik alleen al vanwege het biotoop mijn twijfels heb. Bij beide soorten twijfel ik ook nu nog aan enkele lokale dichtheden.
Als ik er nu met de natte vinger doorheen ga zouden er toch zeker wel een stuk of 20 Matkoppen overblijven, wat nu, twintig jaar later,  en zelfs tien jaar geleden al ongekend is.
Er zijn in Waarneming nog wat 'openstaande' meldingen van Matkop in Meijendel. Ook in de oude situatie zoals mijn kaartje die laat zien zouden die onwaarschijnlijk zijn, met name die in de Vallei Meijendel en de Kijfhoek.

Misschien is het goed om deze discussie af te splitsen ('Matkop kustgebied', en dan onder 'verschil Matkop en Glanskop'?)
Herman van der Meer

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Bas vd Burg

Gisteren langdurig een Raaf "twitchbaar" in het gebied Lentevreugd bij Wassenaar. Voor Zuid-Holland best een megazeldzaamheid!
Vanochtend werden er zelfs 2 exemplaren waargenomen (1 min-of-meer rondhangend en 1 overvliegend richting de Wassenaarse landgoederen)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

GijsB

http://wageningen.waarneming.nl/waarneming/view/63824207

Deze ijseend in de betuwe valt wat mij betreft ook wel onder leuke regiowaarnemingen  ;D
Gijs

HPM

Citaat van: HPM op november 13, 2011, 20:38:31 PM
Dit jaar heeft er een Cetti's Zanger in Meijendel gezeten, wat zeer uitzonderlijk is. Volgens mij is het een nieuwe soort als broedvogel. Waarnemingen van een zingende vogel van 25 april tot 27 juni. Dan een ringvangst van een adult op 25 september niet ver daarvandaan en opnieuw in het oude gebied zingend waargenomen op 17 oktober.
Bijna net zo uitzonderlijk is een Cetti's zanger in Vlietland (Starrevaart/Meeslouwersplas). Waarnemingen van 17 augustus tot 30 september, en opnieuw op 12 november. Dat ziet er in beide gevallen dus goed uit voor volgend jaar.

Waarneming.nl noemt Cetti's zanger in Zuid-Holland niet zeldzaam, terwijl hij dat in het overgrote deel van de provincie natuurlijk wel degelijk is. KAARTJE  Maar misschien hebben ze nu de grote sprong noordwaarts gemaakt. Er is genoeg geschikt biotoop in de nieuwe gebieden dus daar hoeven ze het niet voor te laten.

Voor een verrassende ontwikkeling/complicatie zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=177978.msg1146792#msg1146792
Herman van der Meer

Yeronimo

Middelste zaagbek binnenland bij Leeuwarden in een klein plasdras gebied en de rest moeras met petgaten is ook een leuke waarneming lijkt mij :)

http://waarneming.nl/waarneming/view/63958167
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Hierbij een kaartje met de verspreiding van Raven tussen Leiden en Den Haag dit jaar.
Het gaat om zeker twee exemplaren, waarvan er een herkenkenbaar is aan een beschadigde vleugel.
Buiten dit gebied is er ook nog een melding uit Noordwijk, en twee januarimeldingen uit Hoek van Holland.
De twee onzekere uit Leidschendam-Starrevaart buiten beschouwing gelaten heeft het territorium een
omvang van rond de 50 vierkante kilometer. Elders zijn ze nog wel groter.

Herman van der Meer

HPM

Vanochtend een Roodmus en een Geelgors aan de Vijgenstraat in Den Haag.
http://waarneming.nl/gebied/view/44190?sp=315
http://waarneming.nl/gebied/view/44190?sp=55

Ergens daar in de buurt zit trouwens een een of ander kerkgenootschap/buurthuis waar voor de gezelligheid luidkeels allerlei vogelgeluiden worden afgespeeld, waaronder Geelgors. Ik weet niet precies meer waar.
Herman van der Meer

MLANG

Citaat van: HPM op mei 20, 2012, 12:35:14 PM
Ergens daar in de buurt zit trouwens een een of ander kerkgenootschap/buurthuis waar voor de gezelligheid luidkeels allerlei vogelgeluiden worden afgespeeld, waaronder Geelgors. Ik weet niet precies meer waar.

Een kinderboerderij op GPS 52.068 4.295. Dat is dus meer dan 3km. Denk niet dat ze daar door naar beneden getrokken zijn. Gr. M.

HPM

Citaat van: MLANG op mei 23, 2012, 11:42:27 AM
Citaat van: HPM op mei 20, 2012, 12:35:14 PM
Ergens daar in de buurt zit trouwens een een of ander kerkgenootschap/buurthuis waar voor de gezelligheid luidkeels allerlei vogelgeluiden worden afgespeeld, waaronder Geelgors. Ik weet niet precies meer waar.

Een kinderboerderij op GPS 52.068 4.295. Dat is dus meer dan 3km. Denk niet dat ze daar door naar beneden getrokken zijn. Gr. M.

Nee, geen kinderboerderij.  Een gebouwtje met een voorpleintje (en terrasje?) , als ik mij goed herinner aan de noordkant van een brede straat en rechts van iets groens. Ik heb vergeefs met Streetview gezocht. Ik denk twee jaar geleden werd ik al van flinke afstand op het verkeerde been gezet door een zingende Geelgors. Toen ik ook nog zingende Grutto hoorde wist ik dat het fout zat. Vinden was niiet moeilijk. Luidspreker aan de gevel. Toen ik daar vroeg naar het waarom kreeg it te horen dat het voor de gezelligheid en de sfeer was. Ik zal eens in een paar notitieboekjes neuzen.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op mei 23, 2012, 11:57:25 AM
Citaat van: MLANG op mei 23, 2012, 11:42:27 AM
Citaat van: HPM op mei 20, 2012, 12:35:14 PM
Ergens daar in de buurt zit trouwens een een of ander kerkgenootschap/buurthuis waar voor de gezelligheid luidkeels allerlei vogelgeluiden worden afgespeeld, waaronder Geelgors. Ik weet niet precies meer waar.

Een kinderboerderij op GPS 52.068 4.295. Dat is dus meer dan 3km. Denk niet dat ze daar door naar beneden getrokken zijn. Gr. M.

Nee, geen kinderboerderij.  Een gebouwtje met een voorpleintje (en terrasje?) , als ik mij goed herinner aan de noordkant van een brede straat en rechts van iets groens. Ik heb vergeefs met Streetview gezocht. Ik denk twee jaar geleden werd ik al van flinke afstand op het verkeerde been gezet door een zingende Geelgors. Toen ik ook nog zingende Grutto hoorde wist ik dat het fout zat. Vinden was niiet moeilijk. Luidspreker aan de gevel. Toen ik daar vroeg naar het waarom kreeg it te horen dat het voor de gezelligheid en de sfeer was. Ik zal eens in een paar notitieboekjes neuzen.

Hmmmm.... ik ken ook alleen de kinderboerderij waar Michel het over heeft...

Jorien

Citaat van: HPM op mei 23, 2012, 11:57:25 AM
Citaat van: MLANG op mei 23, 2012, 11:42:27 AM
Citaat van: HPM op mei 20, 2012, 12:35:14 PM
Ergens daar in de buurt zit trouwens een een of ander kerkgenootschap/buurthuis waar voor de gezelligheid luidkeels allerlei vogelgeluiden worden afgespeeld, waaronder Geelgors. Ik weet niet precies meer waar.

Een kinderboerderij op GPS 52.068 4.295. Dat is dus meer dan 3km. Denk niet dat ze daar door naar beneden getrokken zijn. Gr. M.

Nee, geen kinderboerderij.  Een gebouwtje met een voorpleintje (en terrasje?) , als ik mij goed herinner aan de noordkant van een brede straat en rechts van iets groens. Ik heb vergeefs met Streetview gezocht. Ik denk twee jaar geleden werd ik al van flinke afstand op het verkeerde been gezet door een zingende Geelgors. Toen ik ook nog zingende Grutto hoorde wist ik dat het fout zat. Vinden was niiet moeilijk. Luidspreker aan de gevel. Toen ik daar vroeg naar het waarom kreeg it te horen dat het voor de gezelligheid en de sfeer was. Ik zal eens in een paar notitieboekjes neuzen.

Misschien Wijkcentrum Vruchtenbuurt aan de Alberdastraat?
Groet,

Jorien

Frandalf

Citaat van: Bas vd Burg op maart 12, 2012, 10:02:46 AM
Gisteren langdurig een Raaf "twitchbaar" in het gebied Lentevreugd bij Wassenaar. Voor Zuid-Holland best een megazeldzaamheid!
Vanochtend werden er zelfs 2 exemplaren waargenomen (1 min-of-meer rondhangend en 1 overvliegend richting de Wassenaarse landgoederen)

Ze hebben uiteindelijk zelfs gebroed!
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

HPM

Citaat van: HPM op mei 23, 2012, 11:57:25 AM
...  Ik zal eens in een paar notitieboekjes neuzen.

Gezocht maar ik heb er toen kennenlijk geen aantekening van gemaakt.
Hoe dan ook kan zulk luid afspelen van geluiden in een geschikt gebied natuurlijk wel soorten aantrekken.
Overigens zijn er wel kinderboerderijen dichterbij.
Herman van der Meer

Jan Mudde

Goed voorjaar voor twitchers in werkgebied Natuur - en Vogelwacht 'Rotta' http://www.rotta-natuur.nl/component/option,com_wrapper/Itemid,53/ ;

-Beflijsters :right:
-Draaihals :right:
-Alpengierzwaluw
-Steltkluut :right:
-de bekende ZH kers op de taart :right:
-Witwangstern :right:

What's next  :rolleye: :rolleye: :duim: :duim:

Bijna alemaal met overtuigend bewijs!!!! Wie zei er in het verleden ook al weer dat er in het werkgebied van Rotta "niets" te beleven was??!!!!! :police: O0
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

HPM

Citaat van: Jan Mudde op mei 24, 2012, 21:39:52 PM
...
Wie zei er in het verleden ook al weer dat er in het werkgebied van Rotta "niets" te beleven was??!!!!!

Jules Finkers?
  'Het gras wordt geel  en het gras wordt groen.
   Meer is er in Rotta niet te doen.'

Herman van der Meer

Robertmeer

Vanavond met Vincent en Jarinka een Reuzenstern waargenomen boven de slootjes in het ruige veld (bij het gemaal) ten oosten van de Groene Jonker, een erg leuke regiosoort! Daarnaast ook een Witwangstern en de vaste Roerdomp.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers