Leuke provincie/regio waarnemingen

Gestart door Harm058, februari 21, 2011, 21:49:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Sluijter

Gisteren een groep van 18 Grote Canadese Ganzen in een inlaag, erg zeldzaam voor deze hoek van het eiland!
.

stefanhageman

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 18, 2011, 17:15:31 PM
Gisteren een groep van 18 Grote Canadese Ganzen in een inlaag, erg zeldzaam voor deze hoek van het eiland!


Ik had er 22 op 24 juli jl. langs de Steurweg bij de wegwerkzaamheden aan de N57.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55833226

Gister had ik een roepende Kwartel ook een leuke soort op Schouwen.
Stefan Hageman


Maarten Sluijter

Citaat van: stefanhageman op augustus 18, 2011, 20:49:23 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 18, 2011, 17:15:31 PM
Gisteren een groep van 18 Grote Canadese Ganzen in een inlaag, erg zeldzaam voor deze hoek van het eiland!


Ik had er 22 op 24 juli jl. langs de Steurweg bij de wegwerkzaamheden aan de N57.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55833226

Gister had ik een roepende Kwartel ook een leuke soort op Schouwen.

Oke, maar waar ze vandaan komen? In ieder geval niet uit de westhoek van het eiland, en erg leuk die Kwartel, er zaten er van het voorjaar op die plek veel, maar daarna niet meer gehoord, dus leuk dat er nog minimaal één is blijven hangen.
.

Jan vH

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 19, 2011, 00:43:04 AM
Citaat van: stefanhageman op augustus 18, 2011, 20:49:23 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 18, 2011, 17:15:31 PM
Gisteren een groep van 18 Grote Canadese Ganzen in een inlaag, erg zeldzaam voor deze hoek van het eiland!


Ik had er 22 op 24 juli jl. langs de Steurweg bij de wegwerkzaamheden aan de N57.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55833226

Gister had ik een roepende Kwartel ook een leuke soort op Schouwen.

Oke, maar waar ze vandaan komen? In ieder geval niet uit de westhoek van het eiland, en erg leuk die Kwartel, er zaten er van het voorjaar op die plek veel, maar daarna niet meer gehoord, dus leuk dat er nog minimaal één is blijven hangen.

Als je een kaartje (http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=22982&id_soort=110&u[]=1&j[]=2011&j[]=2010&j[]=2009&j[]=2008&j[]=2007&j[]=2006&j[]=2005&j[]=1997&a[]=1&a[]=2&a[]=3&a[]=4&a[]=6&a[]=7&a[]=8&a[]=9&a[]=10&a[]=11&a[]=12&a[]=13&a[]=14&a[]=17&a[]=24&a[]=25&a[]=26&a[]=28&a[]=29&a[]=30&a[]=31&a[]=77&a[]=78&a[]=79&a[]=2002&a[]=2016&a[]=3051&a[]=3052&a[]=3053&a[]=3092) maakt van de Grote Canadese Ganzen op Schouwen-Duiveland blijkt dat er al sinds 2007 waarnemingen worden gedaan van Grote Canadese Ganzen in die omgeving. Vorig jaar en ook dit jaar waren er al aardig wat waarnemingen. Zover ik gezien heb wel allemaal buiten het broedseizoen. Het zullen dus waarschijnlijk broedvogels van elders zijn die gaan zwerven buiten het broedseizoen. Maar waar ze broeden is inderdaad een vraag die niet te beantwoorden is (tenzij een van de vogels geringd blijkt te zijn).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Maarten Sluijter

Citaat van: Jan vH op augustus 19, 2011, 07:56:01 AM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 19, 2011, 00:43:04 AM
Citaat van: stefanhageman op augustus 18, 2011, 20:49:23 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 18, 2011, 17:15:31 PM
Gisteren een groep van 18 Grote Canadese Ganzen in een inlaag, erg zeldzaam voor deze hoek van het eiland!


Ik had er 22 op 24 juli jl. langs de Steurweg bij de wegwerkzaamheden aan de N57.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55833226

Gister had ik een roepende Kwartel ook een leuke soort op Schouwen.

Oke, maar waar ze vandaan komen? In ieder geval niet uit de westhoek van het eiland, en erg leuk die Kwartel, er zaten er van het voorjaar op die plek veel, maar daarna niet meer gehoord, dus leuk dat er nog minimaal één is blijven hangen.

Als je een kaartje (http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=22982&id_soort=110&u[]=1&j[]=2011&j[]=2010&j[]=2009&j[]=2008&j[]=2007&j[]=2006&j[]=2005&j[]=1997&a[]=1&a[]=2&a[]=3&a[]=4&a[]=6&a[]=7&a[]=8&a[]=9&a[]=10&a[]=11&a[]=12&a[]=13&a[]=14&a[]=17&a[]=24&a[]=25&a[]=26&a[]=28&a[]=29&a[]=30&a[]=31&a[]=77&a[]=78&a[]=79&a[]=2002&a[]=2016&a[]=3051&a[]=3052&a[]=3053&a[]=3092) maakt van de Grote Canadese Ganzen op Schouwen-Duiveland blijkt dat er al sinds 2007 waarnemingen worden gedaan van Grote Canadese Ganzen in die omgeving. Vorig jaar en ook dit jaar waren er al aardig wat waarnemingen. Zover ik gezien heb wel allemaal buiten het broedseizoen. Het zullen dus waarschijnlijk broedvogels van elders zijn die gaan zwerven buiten het broedseizoen. Maar waar ze broeden is inderdaad een vraag die niet te beantwoorden is (tenzij een van de vogels geringd blijkt te zijn).

Jan, bedankt voor de link.
Er heeft in de Koudekerksche Inlaag dit jaar een paartje Grote Canadese Ganzen 5 jongen grootgebracht, deze groep (7 exx.) zou dan mogelijk 'samengesmolten' zijn met een gearriveerde groep van bv. Duiveland of Goeree, maarja.. ik heb ze toch liever niet dan wel, ondanks dat ze bij ons nog redelijk zeldzaam zijn!
.

HPM

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 19, 2011, 09:23:34 AM

Jan, bedankt voor de link.
Er heeft in de Koudekerksche Inlaag dit jaar een paartje Grote Canadese Ganzen 5 jongen grootgebracht, deze groep (7 exx.) zou dan mogelijk 'samengesmolten' zijn met een gearriveerde groep van bv. Duiveland of Goeree, maarja.. ik heb ze toch liever niet dan wel, ondanks dat ze bij ons nog redelijk zeldzaam zijn!

Ik ben bang dat het hek bij jullie nu ook van de dam is, Maarten. Maak je borst maar nat.
Herman van der Meer

stefanhageman

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 19, 2011, 09:23:34 AM
Citaat van: Jan vH op augustus 19, 2011, 07:56:01 AM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 19, 2011, 00:43:04 AM
Citaat van: stefanhageman op augustus 18, 2011, 20:49:23 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 18, 2011, 17:15:31 PM
Gisteren een groep van 18 Grote Canadese Ganzen in een inlaag, erg zeldzaam voor deze hoek van het eiland!



Ik had er 22 op 24 juli jl. langs de Steurweg bij de wegwerkzaamheden aan de N57.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55833226

Gister had ik een roepende Kwartel ook een leuke soort op Schouwen.


Oke, maar waar ze vandaan komen? In ieder geval niet uit de westhoek van het eiland, en erg leuk die Kwartel, er zaten er van het voorjaar op die plek veel, maar daarna niet meer gehoord, dus leuk dat er nog minimaal één is blijven hangen.


Als je een kaartje (http://waarneming.nl/monitoring.php?id_gebied=22982&id_soort=110&u[]=1&j[]=2011&j[]=2010&j[]=2009&j[]=2008&j[]=2007&j[]=2006&j[]=2005&j[]=1997&a[]=1&a[]=2&a[]=3&a[]=4&a[]=6&a[]=7&a[]=8&a[]=9&a[]=10&a[]=11&a[]=12&a[]=13&a[]=14&a[]=17&a[]=24&a[]=25&a[]=26&a[]=28&a[]=29&a[]=30&a[]=31&a[]=77&a[]=78&a[]=79&a[]=2002&a[]=2016&a[]=3051&a[]=3052&a[]=3053&a[]=3092) maakt van de Grote Canadese Ganzen op Schouwen-Duiveland blijkt dat er al sinds 2007 waarnemingen worden gedaan van Grote Canadese Ganzen in die omgeving. Vorig jaar en ook dit jaar waren er al aardig wat waarnemingen. Zover ik gezien heb wel allemaal buiten het broedseizoen. Het zullen dus waarschijnlijk broedvogels van elders zijn die gaan zwerven buiten het broedseizoen. Maar waar ze broeden is inderdaad een vraag die niet te beantwoorden is (tenzij een van de vogels geringd blijkt te zijn).


Jan, bedankt voor de link.
Er heeft in de Koudekerksche Inlaag dit jaar een paartje Grote Canadese Ganzen 5 jongen grootgebracht, deze groep (7 exx.) zou dan mogelijk 'samengesmolten' zijn met een gearriveerde groep van bv. Duiveland of Goeree, maarja.. ik heb ze toch liever niet dan wel, ondanks dat ze bij ons nog redelijk zeldzaam zijn!



Bij 't Vroon heeft ook een paartje gebroed/ 5 jongen grootgebracht in de groep met Soepganzen. Dus zoals Herman zei het hek is van de dam.
http://waarneming.nl/waarneming/view/55622449
Stefan Hageman


frankw

Citaat van: Maarten Sluijter op augustus 18, 2011, 17:15:31 PM
Gisteren een groep van 18 Grote Canadese Ganzen in een inlaag, erg zeldzaam voor deze hoek van het eiland!
Ik zou daar persoonlijk niet al te vrolijk van worden.. Verrekte Canadezen! (en soep en Nijl en, en, en...) >:D

HPM

Dit jaar heeft er een Cetti's Zanger in Meijendel gezeten, wat zeer uitzonderlijk is. Volgens mij is het een nieuwe soort als broedvogel. Waarnemingen van een zingende vogel van 25 april tot 27 juni. Dan een ringvangst van een adult op 25 september niet ver daarvandaan en opnieuw in het oude gebied zingend waargenomen op 17 oktober.
Bijna net zo uitzonderlijk is een Cetti's zanger in Vlietland (Starrevaart/Meeslouwersplas). Waarnemingen van 17 augustus tot 30 september, en opnieuw op 12 november. Dat ziet er in beide gevallen dus goed uit voor volgend jaar.

Waarneming.nl noemt Cetti's zanger in Zuid-Holland niet zeldzaam, terwijl hij dat in het overgrote deel van de provincie natuurlijk wel degelijk is. KAARTJE  Maar misschien hebben ze nu de grote sprong noordwaarts gemaakt. Er is genoeg geschikt biotoop in de nieuwe gebieden dus daar hoeven ze het niet voor te laten.
Herman van der Meer

frankmeer

Citaat van: HPM op november 13, 2011, 20:38:31 PM
Dit jaar heeft er een Cetti's Zanger in Meijendel gezeten, wat zeer uitzonderlijk is. Volgens mij is het een nieuwe soort als broedvogel.

Hoeft niet gebroed te hebben toch?
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op november 13, 2011, 21:42:17 PM
Citaat van: HPM op november 13, 2011, 20:38:31 PM
Dit jaar heeft er een Cetti's Zanger in Meijendel gezeten, wat zeer uitzonderlijk is. Volgens mij is het een nieuwe soort als broedvogel.

Hoeft niet gebroed te hebben toch?

Zolang je geen nest met eieren of jongen hebt gevonden weet je het natuurlijk nooit zeker. Dat geld voor elke vogel die het hele broedseizoen aanwezig was. Maar waarom zou hij niet?
Herman van der Meer

frankmeer

Omdat hij geen vrouwtje heeft bijvoorbeeld. Lijkt me correcter om in zo'n geval te spreken van een territorium in plaats van broedgeval, net als SOVON het doet in de broedvogelrapporten.
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op november 13, 2011, 22:20:47 PM
Omdat hij geen vrouwtje heeft bijvoorbeeld. Lijkt me correcter om in zo'n geval te spreken van een territorium in plaats van broedgeval, net als SOVON het doet in de broedvogelrapporten.

Dat laatste is formeel juister ja, maar ik ben dat beest acht keer tegengekomen en ik heb hem maar een keer gezien en het zou me niet verbazen als hij door anderen helemaal niet is gezien. Hoe groot denk je dan dat de kans is om een (niet zingend) vrouwtje tegen te komen?
Herman van der Meer

Vincent Hart

Het feit dat je d'r niet gezien hebt, is een argument voor de aanwezigheid van een vrouwtje?  ;D

Ik zou zeggen zo aan (over) de rand van het verspreidingsgebied van de soort, dat de aanwezigheid van een mannetje gedurende het broedseizoen in geschikt habitat, wijst op een territorium. Maar niet op een broedgeval, noch op het niet hebben plaatsgevonden daarvan.

Overigens wel interessant dat de opmars van de soort zich inderdaad sluipenderwijs voort lijkt te zetten, waar hij uit een eerdere meer noordelijke vestiging (Zwanenwater) inmiddels weer verdwenen is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2011, 00:09:39 AM
Het feit dat je d'r niet gezien hebt, is een argument voor de aanwezigheid van een vrouwtje?  ;D

[...]

Dat schreef ik niet en dat bedoelde ik ook niet. Frank noemde als mogelijke reden om niet van een broedgeval te spreken dat  het beest misschien wel geen vrouwtje had. Ik wees er op dat dat heel moeilijk is vast te stellen en dat daarom het ontbreken van waarnemingen van een (mogelijk!) vrouwtje geen reden is om aan te nemen dat er geen vrouwtje aanwezig was.
Overigens zijn er ook nog de meer noordelijke gevallen langs Gooi- en IJmeer.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Er zitten inderdaad inmiddels in elk geval 3 zingende mannen op de Vijfhoek bij Diemen en naar het zich laat inzien meerdere vogels rond Huizen en Naarden. Ook (toch) weer een ringvangst in september in het Zwanewater, zie ik.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2011, 11:27:03 AM
Er zitten inderdaad inmiddels in elk geval 3 zingende mannen op de Vijfhoek bij Diemen en naar het zich laat inzien meerdere vogels rond Huizen en Naarden. Ook (toch) weer een ringvangst in september in het Zwanewater, zie ik.

En in de AWD
http://www.trektellen.nl/dagrec.asp?telpostland=1&telpost=-3&soort=327&jaar=2011&mnd=
Herman van der Meer

Rikstar

zijn er al eens 3 tegelijk gehoord dan? volgens mij niet meer dan 2.

Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2011, 11:27:03 AM
Er zitten inderdaad inmiddels in elk geval 3 zingende mannen op de Vijfhoek bij Diemen en naar het zich laat inzien meerdere vogels rond Huizen en Naarden. Ook (toch) weer een ringvangst in september in het Zwanewater, zie ik.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op november 14, 2011, 12:07:27 PM
Citaat van: Vincent Hart op november 14, 2011, 11:27:03 AM
Er zitten inderdaad inmiddels in elk geval 3 zingende mannen op de Vijfhoek bij Diemen en naar het zich laat inzien meerdere vogels rond Huizen en Naarden. Ook (toch) weer een ringvangst in september in het Zwanewater, zie ik.
zijn er al eens 3 tegelijk gehoord dan? volgens mij niet meer dan 2.


Voorzover ik kan nagaan zijn er in Diemen maximaal twee Cetti's tegelijk zingend waargenomen. Er lijken wel drie clusters te zijn op afstanden van 400-500 meter. Zie KAARTJE  maar dat zegt niet zoveel. Die van Meijendel bewoog zich in een gebied van 600 meter en verplaatste zich vaak zeer snel.
Herman van der Meer

Folkert Jan

Ook al 2 vangsten in de TOH.

1 in de Makkumer zuidwaard en de andere weet ik zo niet, zou ik lauwersmeer.com moeten doorspitten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Marnix

#110
Citaat van: rnbflavour op november 14, 2011, 15:15:21 PM
Ook al 2 vangsten in de TOH.

1 in de Makkumer zuidwaard en de andere weet ik zo niet, zou ik lauwersmeer.com moeten doorspitten.
De ander is een ringvangst in Lauwersoog in 2003 (zou overigens gefotografeerd zijn maar die foto's zijn nooit boven water gekomen).
Nu eens een veldwaarneming in de TOH!
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Martijn Bot

#111
Gisteren een groep van 13 of 14 Patrijzen bij Paessens, tegenwoordig een regelrechte zeldzaamheid in Friesland (was voor een niet gering aantal vogelaars een nieuwe provinciesoort). Groep bestond uit adulte en juveniele vogels, dus duidend op broedactiviteit in de buurt.
Wat plaatjes staan op mijn website

Jos Welbedacht

CiteerOok al 2 vangsten in de TOH.
1 in de Makkumer zuidwaard en de andere weet ik zo niet, zou ik lauwersmeer.com moeten doorspitten.

CiteerDe ander is een ringvangst in Lauwersoog in 2003 (zou overigens gefotografeerd zijn maar die foto's zijn nooit boven water gekomen).
Nu eens een veldwaarneming in de TOH!

Er is ook een exemplaar gevangen en geringd bij Bergum, dat was op 03-10-2011. Ook zijn er nog 3 vangsten van Vlieland bekend (bron: lauwersmeer.com).

Btw: die Patrijzen zijn inderdaad erg gaaf voor Friesland!
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Folkert Jan

Citaat van: Jos Welbedacht op november 14, 2011, 21:19:54 PM
CiteerOok al 2 vangsten in de TOH.
1 in de Makkumer zuidwaard en de andere weet ik zo niet, zou ik lauwersmeer.com moeten doorspitten.

CiteerDe ander is een ringvangst in Lauwersoog in 2003 (zou overigens gefotografeerd zijn maar die foto's zijn nooit boven water gekomen).
Nu eens een veldwaarneming in de TOH!

Er is ook een exemplaar gevangen en geringd bij Bergum, dat was op 03-10-2011. Ook zijn er nog 3 vangsten van Vlieland bekend (bron: lauwersmeer.com).

Btw: die Patrijzen zijn inderdaad erg gaaf voor Friesland!

Ik bedoelde vangsten in DIT jaar.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bas vd Burg

Vandaag een overvliegende Raaf over het duingebied Berkheide!!!! Toch best een spectaculaire waarneming hier aan de kust. De laatste waarneming van deze soort in het duingebied Berkheide dateert uit 1988
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

frankmeer

Citaat van: Bas vd Burg op januari 25, 2012, 17:03:19 PM
Vandaag een overvliegende Raaf over het duingebied Berkheide!!!! Toch best een spectaculaire waarneming hier aan de kust. De laatste waarneming van deze soort in het duingebied Berkheide dateert uit 1988

http://waarneming.nl/waarneming/view/62782801
En een Matkop (?).
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op januari 26, 2012, 16:41:18 PM
Citaat van: Bas vd Burg op januari 25, 2012, 17:03:19 PM
Vandaag een overvliegende Raaf over het duingebied Berkheide!!!! Toch best een spectaculaire waarneming hier aan de kust. De laatste waarneming van deze soort in het duingebied Berkheide dateert uit 1988

http://waarneming.nl/waarneming/view/62782801
En een Matkop (?).

Ik ben niet overtuigd.
Herman van der Meer

GijsB

Ik zie een duidelijk vlekje, geen matkop dus
Gijs