Rode Wouw?

Gestart door colossus, februari 19, 2011, 16:58:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Staat hier nou een Rode Wouw op mijn foto's of is het gezichtsbedrog?

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan vH

Volgens mij heb je inderdaad een Rode Wouw op de foto!  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

colossus

Geweldig Hisko en Jan! De gevorkte staart viel me het eerst op.

Bedankt voor de hulp, zo'n snelle reactie had ik nodig om de spanning te kanaliseren ...
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

KorHaan

Mooie soort, Kees!

De keren dat ik Rode Wouwen zag, waren stuk voor stuk gedenkwaardige momenten.
Dat maakt je dag helemaal goed.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

colossus

Bedankt voor je extra opsteker, Ronald!
Ringmus staat gisteren op 2, dus ik had 'm nodig.
Niets tegen Ringmussen, natuurlijk ... :angel:

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

CeesvanDijk

Rond Winterberg heb in in de zomer wel Rode wouwen gezien maar nog nooit in Nederland.
Mooie waarneming, gefeliciteerd.


colossus

Bedankt Cees. Duitsland is het nr 1 land voor de Rode Wouwen, las ik. Aan onze oostgrens proberen ze ook al jaren voet aan de grond te krijgen. Mijne was zo'n pionier.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankw

De jouwe was waarschijnlijk gewoon een doortrekker, of heb je m vorige jaar gefotografeerd?

frankneijts

#9
Voor de aardigheid eens gekeken op trektellen.nl naar het overzicht van Rode Wouwen op de NL telposten in de laatste 5 jaar: via http://www.trektellen.nl/doortrekpatroon.asp?site=0&taal=1&land=1 (soort en datumgrenzen 01.01.06 en 31.12.10 invullen en schaal v.a. 10 exx.). Het zal niemand verbazen dat het O en ZO van Nederland de beste kansen bieden op het zien van een Rode Wouw waarbij ZO-Brabant (Kempen en Peel) daar weer de beste plek vormen: de 3 belangrijkste telposten daar (Loozer- en Strabrechtse Heide + Grote Peel) zijn goed voor ruim 300 RW in die 5 jaar = ruim 25% van alle RW in NL (1195 exx.). Veruit de beste telpost voor RW in Nederland is de Loozerheide met 162 exx. in die 5 jaar, op gepaste afstand gevolgd door Oelemars/Losser met 91 exx., Kamperhoek met 89 en de Strabrechtse Heide met 85 exx. Voor veel vogelaars, die niet of nauwelijks aan trektellen doen, zullen deze aantallen wellicht wat hoog lijken. Maar voor wie regelmatig, al of niet vanuit een luie stoel, naar boven kijkt zal al gauw het adagium onderschrijven dat "(veel) wouwen zien = zitten blijven".......... 8)
(Met heel veel dank aan Gerard Troost c.s. voor de mogelijkheid om dergelijke leuke overzichtjes/kaartjes te maken!)

         
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Eerste Frank, je hebt ongetwijfeld gelijk een doortrekker natuurlijk. Afgelopen zaterdag gezien.

Tweede Frank, wat veel! Er ontgaat er ons dus geregeld een. Ik heb inderdaad gezien dat er tussen mijn waarneming (zaterdag) en nu in het zuidoosten alweer een paar zijn gemeld. Maar mijne was in regio Zwolle en daar is het een zeldzame soort (te zien op http://zwolle.waarneming.nl).
Leuke website is dat trouwens, dat trektellen!

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

frankneijts

#11
Citaat van: colossus op februari 21, 2011, 18:15:26 PM
Eerste Frank, je hebt ongetwijfeld gelijk een doortrekker natuurlijk. Afgelopen zaterdag gezien.

Tweede Frank, wat veel! Er ontgaat er ons dus geregeld een. Ik heb inderdaad gezien dat er tussen mijn waarneming (zaterdag) en nu in het zuidoosten alweer een paar zijn gemeld. Maar mijne was in regio Zwolle en daar is het een zeldzame soort (te zien op http://zwolle.waarneming.nl).
Leuke website is dat trouwens, dat trektellen!

Kees

Dat "zeldzame soort in Zwolle e.o." valt toch best mee Kees? In dezelfde periode als ik hierboven gebruikte (01.01.06 t/m 31.12.10) zijn er voor jouw regio hier 62 Rode Wouwen ingevoerd, grotendeels verschillende exemplaren. Dat is toch ruim 12 exx. gem. per jaar en ik weet wel zeker dat als je wat vaker in de goeie periodes (maart/april en oktober) lekker een aantal uurtjes op je luie kont gaat zitten op een plek met veel uitzicht (dat kan desnoods ook je zolderraam zijn..), je dat gemiddelde wel op kunt krikken...... 8)
EDIT: Jammer dat het groepje roofvogelaars hier http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?taal=1&land=1&site=0&telpost=123 blijkbaar niet erg fanatiek is (en 's morgens veel te laat begint: de 1e kieken bijv. komen vaak al in de ochtendschemering!)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Frank, dat 'zeldzaam' haal ik van de subsite van Zwolle.
Daar staat de Rode Wouw in het rood
Zie bijvoorbeeld deze pagina.
Het is wel zo dat er af en toe een wordt waargenomen. Maar zeldzaam is ook een subjectief begrip natuurlijk. Rode (en Zwarte) Wouwen zijn hier zeker geen alledaagse waarneming.
Hoewel ik overigens als flatbewoner een dakraam mis, begin ik standaard vóór de ochtendschemering! :angel:

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper