Wat is de naam van deze bekerzwam ? deze foto behoort bij mijn vorige vraag

Gestart door pagie1944, februari 21, 2011, 18:29:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

pagie1944

zelfde exemplaar als de vorige, zelfde groeiplaats (grote Heide  te Venlo ) op zandgrond tussen het mos en onder aangeplante dennen-boompjesgeen. Dit zwammetje heeft geen of een heel kort steeltje

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

weet je zeker dat hij geen steelachtig iets heeft de eerste foto lijkt dat te laten zien? Ik dacht aan een sowerbyella
Groeten Ismaël Wind

Gulistan

Groeten van Christiane

Ismael

christiane ik denk dat je gelijk hebt, goed zeg! Een zeldzaam geval mooi :duim: Een kenmerk is de groenverkleuring bij aanraking, dat is waarschijnlijk die donkere buitenkant.Google er maar eens op

http://www.google.nl/images?hl=nl&client=firefox-a&hs=cF0&rls=org.mozilla:nl:official&q=Caloscypha+fulgens&um=1&ie=UTF-8&source=univ&sa=X&ei=wO5iTfukIMWgOtukgOQN&ved=0CDEQsAQ&biw=1366&bih=547

let dan ook op die donkere buitenkant
Groeten Ismaël Wind

lucknijnsberg


pagie1944


pagie1944

De naam Lentebekerzwam blijkt juist te zijn. Bedankt!!
Op advies van Ismael heb ik de vondst ook doorgestuurd naar de consul voor Limburg, Dhr P.K. wonende in Valkenburg-Houthem
en die antwoordde : -Citaat-      === Beste Paul, macroscopisch zonder enige twijfel C.fulgens! De soort is uiterst zeldzaam, naar mijn weten eenmaal gevonden, voor wat Limburg betreft, hier in het zuiden. Je kunt je vondst doorgeven met opgave coördinaten of KM-hok en vondstdatum aan de heer P.E.   ===  Einde citaat

Pagie 1944     
Paul Giebels