Reiger met muis/hamster?

Gestart door Aad G., februari 15, 2011, 18:39:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Aad G.

Na vorige week deze plaatjes te hebben geschoten,heb ik die gepost op een ander,verder ongerelateerd forum.
Tot mijn grote verbazing en niet geringe geirriteerdheid,werd ik er zowaar van beschuldigd,dit 'in scene' te hebben gezet en de reiger een syrische hamster te hebben 'gevoerd'. :o
(In eerste instantie ging ik uit van een grappig bedoelde reactie en dat een siberische hamster werd bedoeld,maar deze Fawlty Towers-referentie werd jammer genoeg ook compleet gemist.)

Voor alle duidelijkheid,dit zou een actie zijn,die totaal niet bij mij zou passen en ik als behoorlijk verwerpelijk zou beschouwen.

Ik ben geen veganist(alle respect,ben daar zelf te zwak voor helaas),maar het gebruiken van levende wezens puur voor vermaak is iets waar ik van walg(oa lid van proefdiervrij etc.).
Ik heb dat forum even links laten liggen,omdat ik zowaar wat wijzer word met de leeftijd en niet al teveel vanuit emotie wil reageren.
Maar om even alles uit te sluiten,dacht ik hier te vragen of het zowiezo aan de hand van de helaas nog best onduidelijke foto's,er een soort van determinatie mogelijk is(zelf helaas totaal niet thuis in de knaagdieren)?
De observatie was in Hitland-Zuid op een grasveld in de voormiddag.




Alvast hartelijk bedankt voor enige zekerheid,ook al of die bv. wel of niet kan worden gegeven.

Met vriendelijke groet,Aad.

Jan vH

Volgens mij is dit geen hamster. Wat het wel is weet ik niet, al is het zeker een knaagdier. Maar er zijn vast mensen die meer kennis hebben over knaagdieren.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Aad G.

Bedankt Jan vH,ik hoop ook dat er misschien wat uitsluitsel kan worden gegeven door de kenners.
Leek mij ook niet een hamster,ik dacht dat de inheemse hamsters donkerder waren,dacht zelf ook meer aan een muis(veld wss?).

HPM

Een Hamster is wel iets van drie keer zo groot dan een veldmuis.
Herman van der Meer

Aad G.

#4
Dank Hpm!
Dus is het als hamster uit te sluiten?
Ik wil svp zoveel mogelijk munitie voor ik de beschuldiging weerleg. ;)

ecotex

Niet helemaal duidelijk maar foto 1&2 lijkt wel erg veel op een woelmuizensoort, Veldmuis kan maar Aardmuis zeker ook in mijn ogen , zeker gezien de staart,vachtkleur en de ietswat zichtbare oren .

Let ook eens op het verenkleed van de Reiger!

Kees Verschoor

Aad G.

#6
Wederom dank.
Ik had gehoopt op het in ieder geval kunnen uitsluiten van de syrische hamster,aangezien dat(naar ik aanneem) geen inheems exemplaar kan zijn geweest en een treurig slachtoffer van dumping geweest had moeten zijn.
Dan zou de reactie nog enigszins verklaarbaar zijn geweest,hoewel de verontwaardiging dan toch wel echt aan het verkeerde adres was gericht.

Ik heb nog even alle foto's nagelopen,maar er helaas geen een meer gevonden,die mogelijk nog verder had geholpen.

Graag let ik op het verenkleed van de reiger,maar ik vrees dat ik een hint waarop precies erg goed kan gebruiken. ;)

Grt. Aad

Theo Linders

Ook syrische hamster kan je uitsluiten. Wat je ziet is dat hij een "worstje" aan het eten is, een typische woelmuizenvorm. Hamsters zijn meer propjes, vooral die syrische hamster die ook vrij klein is....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

diertjesvriend

haha een worstje of een propje,
dat is net zoiets grappigs als de omschrijvingen van geluiden (mét trema's etc) die vogels maken. ;)

uteindelijk TS, wat voor muis of knager het ook was, jij kan er toch niks aan doen dat die reiger dat diertje zit op te eten voor je camera?
reigers eten zoveel geks, jonge konijnen zelfs of eendenkuikens, wat ze maar kunnen vangen.

wanneer was gebleken dat het wel een syrische hamster was geweest die gedumpt is, dan nog kan je er niks aan doen.
ik vind het een vreemde en aanvallende reactie van iemand die boos werd om je foto.
wie zou er nou echt een hamster meenemen en die snel naar een reiger gooien om er dan foto's van te maken, dat is toch wel heel ver gezocht..


maurice.lahaye

Een hamster? Welnee, het is gewoon een mooie dikke woelmuis en zeer waarschijnlijk een veldmuis. Een aardmuis kan ik op basis van de foto's niet uitsluiten. Niets bijzonders (wel een leuke foto!). Reigers zijn fanatieke muizen-eters, dus wat je hebt vastgelegd is volstrekt natuurlijk. Een syrische hamster (of een andere soort) heeft vaak een compleet witte buik (zwart bij Europese hamster)en je kan duidelijk zien dat de buik grijs is. Voor de rest is het kenmerk 'worstje' of 'propje' ook een goede. Kortom, ze lopen je op het andere forum ten onrechte zwart te maken.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Aad G.

Dat dacht ik dus ook!
En was dan ook (zeer onkarakteristiek ;D) enigszins met stomheid geslagen.

Blaat,Lotte en Maurice.lahaye erg bedankt voor de feiten en het delen van het onbegrip over de vreemde reactie.
Gewapend met deze kennis en zelfs nog een beetje met wat hart onder de riem,waarvoor grote dank :duim:,ga ik vanavond maar weer eens kijken of er nog een vervolgreactie is geweest en indien nodig nog wat rechtzetten.

Muchos gracias!

HPM

Citaat van: Olympus E-420 op februari 16, 2011, 18:40:42 PM
[...].
Gewapend met deze kennis en zelfs nog een beetje met wat hart onder de riem,waarvoor grote dank :duim: ,ga ik vanavond maar weer eens kijken of er nog een vervolgreactie is geweest en indien nodig nog wat rechtzetten.


Steek ze maar eens flink hard onder de riem.  ;)

Herman van der Meer

Aad G.

#12
Gedaan! ;D

Edit : Verwijzing naar ander forum verwijdert wegens iets te hoog kleutergehalte(van mijzelf wel te verstaan ;)).

Ik heb het sarcasme helaas niet al te goed onder controle kunnen houden,maar ja hij begon! :angel: :P
Nogmaals dank voor de steun en ook voor het niet afkraken van de foto's. :duim:
Hier zou ik ze niet durven geplaatst te hebben,omdat ze vergeleken bij de meeste foto's hier,van vrij slechte kwaliteit zijn en het fenomeen hier ook niet echt een verrassing meer zal zijn.
Inmiddels heeft de amusementswaarde het van de irritatie gewonnen,dus ben benieuwd hoe ver de soap zal gaan. ;)

Met vriendelijke groet,Aad.