Iemand ervaring met.....

Gestart door rrrrr, januari 14, 2011, 19:30:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

200mm f/4D ED-IF AF Micro NIKKOR?
Ik had het plan opgevat om meer macro werk op "afstand" te gaan doen.
B.v. niet met mijn neus IN een libel kruipen, maar deze van 0.5 - 1 meter op de plaat proberen te zetten.
De prijs voor dit exemplaar is uiteraard Nikon eigen en ik heb er een hekel aan om met dit soort bedragen er achter te komen dat het een miskoop is.
Dus: wie heeft hier ervaring mee? (statief, uit de hand....alles is welkom)

Rob

jpdejong

hoi,

ik heb geen ervaring, maar wel wat ervan gehoord Af is wat traag en niet echt stil. Voor libellen en vlinders gebruik ik veel de 300 afs f4, kan scherpstellen op 1.5 mtr.

Meestal heb je ze dan vol in beeld of je moet wat afsnijden. eventueel kan je ook nog werken met een 1.4 convertor heb je een 400mm, die ook scherpgesteld op 1,5 meter.

ik heb ook de 105 vr macro, maar voor vlinders en libellen is die te kort.

zie hier op mijn site voor voorbeelden: http://www.flickr.com/photos/21884363@N04/

groeten jan-peter


rrrrr

Hm, klinkt als de beruchte 80-400.......
Dat moet beter kunnen.
Die 105 werkt prima, maar inderdaad wat kort op de beestjes (vooral de libellen).

Bedankt Jan-Peter.

Rob

gko

een 180 mm macro is behoorlijk universeel bruikbaar op insectengebied
met vr gr gkoopman

rrrrr

Ik vind bij Sigma wel een 150........geen 180.
Mijn voorkeur gaat uit naar een lens met ingebouwde scherpstelmotor (=HSM bij Sigma?).
Misschien een Sigma 150 met 1.4 convertor? Is dat wat?

Rob

jpdejong

hoi,

heb je de 105 vr al? die zou je ook kunnen gebruiken met een 1.7 converter.

groeten jan-peter


rrrrr

Die combi gebruik ik al een tijdje, maar dan blijft er van de scherptediepte helemaal 0,0 over en contrastherkenning is dan een crime.

Rob

gko

#7
scherptediepte heeft met verschillende instellingen te maken,
tegenwoordig kun je standaard met 800 of 1600 iso fotograferen,
dat scheelt al een dure lens. liever een goede 180mm,
dan een 150 met converter, converters zijn natuurlijk
verantwoordelijk voor een achteruitgang in scherptediepte.
met vr gr gkoopman

rrrrr

De 150 Sigma is een f/2.8, HSM, APO enz.....
Lijkt mij wel goed.
Ik ben mij heel goed bewust van het nut van goed glaswerk. Daar bezuinig ik liever niet op.
De camera kan het wel trekken.
Maar:
Boven de 150mm ben ik voor Nikon nog maar weinig tegengekomen (Canon past niet...)

Ik maak veel macro foto's met ISO 100, f/22 en een (Nikon)macroflitser op de kop geknoopt.
Soms zelfs met convertor er achter en een +2 voorzetlens er voor om facetogen goed in beeld te krijgen (je hebt een tic of niet.... :rolleye: ).

NOOIT op de automaat. Daar was ik al vrij snel klaar mee. Het gaf niet de plaatjes die ik voor ogen had.
Om nu eens geen registratieplaatjes op een afstand van 20cm te schieten maar een ECHTE foto, wilde ik eens een poging wagen met een langere brandpuntsafstand  ;D .
Maar ja: het geld kan maar 1x uitgegeven worden.
Eerst vragen, dan kopen dus....

Rob

jpdejong

er zijn ook die tussen de 300 afs nog ringen van kenko zetten, dan kan je nog dichter erop, en je verliest er niks door. Er zit geen glas in die ringen. Die van kenko bijft alles gewoon werken, je heb ze ook voor handmatig.

kosten z'n 120 a 150 euro.

gko

#10
je foto's zien er in ieder geval nu al prima uit,
als ik je goed begrijp is je enige probleem de scherptediepte,
heb misschien je eerste mail een beetje verkeerd begrepen

ik begin trouwens zelf ook een beetje genoeg te krijgen van
al die (te) dichtbij foto's

met vr gr gkoopman

rrrrr

Inderdaad, iets verder weg (meer omgeving) zodat het meer "natuurlijker" plaatjes worden.
Met de 105 maak ik best wel goede plaatjes, maar b.v. een libel blijft (bij mij altans) niet altijd wachten tot ik op 30cm genaderd ben...
Ik doe dat meestal als volgt: voorzichtig er naar toe, beetje terug, er naar toe, enz. enz. totdat ik het idee heb dat het beeld klopt en dan hopen dat 'ie er nog zit (vaak wel....).
Ik hoop dezelfde uitsnede te kunnen maken met behoud van scherptediepte (die kleiner wordt met een convertor er tussen), maar dan van iets verder weg: dus minder beestjes lastig vallen voor een mooi plaatje.
Vandaar de extra lengte (was het idee).
Interne focus MOET vanwege de macroflitser. Een zoomlens of externe focus kan niet met het gewicht van de macroflitser uit de voeten naar verluidt.

Rob

wijnands

Citaat van: rrrrr op januari 14, 2011, 19:30:16 PM
200mm f/4D ED-IF AF Micro NIKKOR?
Ik had het plan opgevat om meer macro werk op "afstand" te gaan doen.
B.v. niet met mijn neus IN een libel kruipen, maar deze van 0.5 - 1 meter op de plaat proberen te zetten.
De prijs voor dit exemplaar is uiteraard Nikon eigen en ik heb er een hekel aan om met dit soort bedragen er achter te komen dat het een miskoop is.
Dus: wie heeft hier ervaring mee? (statief, uit de hand....alles is welkom)

Rob

Ik. Tikkie sloom maar verder prachtding. Wel even opnieuw leren scherpstellen want je zit er zo naast. Had alsnog moeite met teruggeven van de lens. Ander interessant alternatief is de oude 70-180 of de 180mm tamron.
Groeten,
Jeroen Wijnands

rrrrr

Danks voor de input allemaal.

Jeroen: Hier zit geen VR op. Maak je foto's uit de hand of gebruik je een statief?
Met de 105VR+1.7 TC is scherpstellen een precisieklusje geworden waar ik aan gewend ben geraakt, dat zou geen probleem moeten zijn.
Ik doe eigenlijk alles "uit de hand" omdat het opstellen/verplaatsen van een statief als prima insectenverschrikker werkt en het scherpstellen na het bewegen van het beestje weer overnieuw moet.....
Ik heb de tele 80-400 maar die gebruik ik slechts in noodgevallen vanwege de ONTZETTEND trage AF. Als de 200 macro een soortgelijk systeem heeft is dat misschien niet wat ik zoek. Een beetje snelheid mag wel, zeker gezien mijn idee om toch veel uit de hand te platen.

Rob

clintdemooij

Hallo daar.
Ik gebruik voor dergelijke afstanden mijn 400mm lens. Werkt super echt. Op een afstand van 1.50 beeldvullend knallen (de grote libellen) en niet meer zoveel kans op wegvliegen. Voor de spectaculaire details oke dan moet je terug naar de macrolens, maar evenvaak pak ik voor het vlinder/libellen werk de 400mm. En niet met een statief want daar val ik over. Nee uit de losse pols en echt hoor, werkt super...