Iemand ervaring met.....

Gestart door rrrrr, januari 14, 2011, 19:30:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

200mm f/4D ED-IF AF Micro NIKKOR?
Ik had het plan opgevat om meer macro werk op "afstand" te gaan doen.
B.v. niet met mijn neus IN een libel kruipen, maar deze van 0.5 - 1 meter op de plaat proberen te zetten.
De prijs voor dit exemplaar is uiteraard Nikon eigen en ik heb er een hekel aan om met dit soort bedragen er achter te komen dat het een miskoop is.
Dus: wie heeft hier ervaring mee? (statief, uit de hand....alles is welkom)

Rob

jpdejong

hoi,

ik heb geen ervaring, maar wel wat ervan gehoord Af is wat traag en niet echt stil. Voor libellen en vlinders gebruik ik veel de 300 afs f4, kan scherpstellen op 1.5 mtr.

Meestal heb je ze dan vol in beeld of je moet wat afsnijden. eventueel kan je ook nog werken met een 1.4 convertor heb je een 400mm, die ook scherpgesteld op 1,5 meter.

ik heb ook de 105 vr macro, maar voor vlinders en libellen is die te kort.

zie hier op mijn site voor voorbeelden: http://www.flickr.com/photos/21884363@N04/

groeten jan-peter


rrrrr

Hm, klinkt als de beruchte 80-400.......
Dat moet beter kunnen.
Die 105 werkt prima, maar inderdaad wat kort op de beestjes (vooral de libellen).

Bedankt Jan-Peter.

Rob

gko

een 180 mm macro is behoorlijk universeel bruikbaar op insectengebied
met vr gr gkoopman

rrrrr

Ik vind bij Sigma wel een 150........geen 180.
Mijn voorkeur gaat uit naar een lens met ingebouwde scherpstelmotor (=HSM bij Sigma?).
Misschien een Sigma 150 met 1.4 convertor? Is dat wat?

Rob

jpdejong

hoi,

heb je de 105 vr al? die zou je ook kunnen gebruiken met een 1.7 converter.

groeten jan-peter


rrrrr

Die combi gebruik ik al een tijdje, maar dan blijft er van de scherptediepte helemaal 0,0 over en contrastherkenning is dan een crime.

Rob

gko

#7
scherptediepte heeft met verschillende instellingen te maken,
tegenwoordig kun je standaard met 800 of 1600 iso fotograferen,