Hoofdmenu

Europese Flamingo

Gestart door Rikstar, februari 17, 2011, 20:11:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

hoi Iedereen,

Ik had vandaag een Europese Flamingo met een Witte kleurring.
Rechts wit met zwarte inscriptie mogelijk met de letter E maar dat weet ik niet zeker.
links had hij een Allu knijpring.
ook in diezelfde groep nog een euro Flamingo met alleen een Allu knijpring aan rechterpoot.
Ik ken alleen Rode kleurringen bij Flamingo's dus wie weet waar deze vandaan komt?
Het zou in theorie ook een verkleurde gele ring kunnen zijn.
Edit: de kleurring is dus niet helemaal afgelezen en zal hem ook niet invoeren.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

hoi Rik,

Je schrijft niet waar nu bent: ergens in Nederland of bv in het Middellandse Zeegebied.

Maar in het eerste geval zou ik even een mailtje sturen naar Joop Treep ( zie http://www.flamingosinnederland.info/ ) met een zo exact mogelijke omschrijving wat je precies allemaal hebt gezien (met aantallen, plaats en wat voor soort ringen; links / rechts; tibia / tarsus etc). Dus ook met onzekerheden qua kleur en inscripties. Joop is hier vast in geïnteresseerd en weet hier misschien wel meer van af.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Spanje ringt Flamingo's volgens mij niet met Lipringen. Benieuwd waar? Zou leuk zijn in NL.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

hoi Klaas, het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/52361058

gewoon in nederland gezien dus! bij het Veluwemeer tussen Flevoland en Gelderland.
Waren aan bovenloopbeen = tibia dacht ik  :-[ geringd
ik ga eens kijken op de site
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Het kan wel zuidelijke vogels. In principe worden alle vogels geringd in Duitsland, toch duiken er soms ongeringde jongen op!

Verder is het toch niet zo moeilijk om bij zo'n vogel te zien of een ring aan de tibia zat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

aan Jeroen:
ik wist niet meer zo goed of tibia nou boven of onderloopbeen was ;) maar ik herstelde mij.
alle tibia's van de euro flamingo's heb ik af kunnen kijken dit resulteerde dus in 2 geringde en 4 niet geringde vogels.
onderloopbenen/tarsus niet kunnen zien van alle flamingo's

De 2 Chileense stonden helemaal in het water en ook niet de tibia's/bovenloopbeen kunnen bekijken.

ik heb trouwens een mail gestuurd naar die Joop



Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 17, 2011, 20:55:24 PM
Het kan wel zuidelijke vogels. In principe worden alle vogels geringd in Duitsland, toch duiken er soms ongeringde jongen op!

Verder is het toch niet zo moeilijk om bij zo'n vogel te zien of een ring aan de tibia zat?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

Citaat van: Rikstar op februari 17, 2011, 20:43:19 PMhoi Klaas, het betreft deze waarneming:
http://waarneming.nl/waarneming/view/52361058 gewoon in nederland gezien dus! bij het Veluwemeer tussen Flevoland en Gelderland. Waren aan bovenloopbeen = tibia dacht ik geringd. ik ga eens kijken op de site
hoi Rik, bedankt voor je vlotte reactie. Joop vindt het altijd leuk om mailtjes over flamingo's in Nederland te krijgen, zeker over flamingo's die gekleurringd zijn. Ik vroeg naar de plaats, omdat de situatie in het Middellandse Zeegebied (of bv in Portugal) totaal anders is. Daar heb je (bijna) uitsluitend wilde Flamingo's en ook daar kun je allerlei verschillende gekleurringde Flamingo's tegenkomen. E-mail adres van Joop Treep is treepdevries@hetnet.nl

Groetjes, Klaas

Rikstar

Stom, had ik eerst moeten doen, maar ik heb net even op cr birding gekeken en kwam aan deze informatie:
mogelijk dus een Frans of Spaans project.
Het enige raadsel is nu alleen of hier echt niet met knijpringen word gewerkt.

White ring (starting with letter T), a bar and a 3 letter code on right  tibia.
Christophe Germain, Station Biologique de la Tour du Valat, Le Sambuc,  13200 Arles, France.
e-mail: flamingoring@tourduvalat.org  OR germain@tourduvalat.org
note 1 : 200 juv. birds were ringed on the 17th of August  2003 in Camalti Tuzlasi, Gediz Delta.
note 2 : metal ring is on the left tibia.
note 3 : these rings are very similar with the Spanish project (1|###,  sometimes the 1 and the T are difficult to diffrenciate. The main difference  between these projects are the place of the ring : right for Turkish, left for  Spanish.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar


White ring (on right tibia) with an alphanumeric code.
Christophe Germain, Station Biologique de la Tour du Valat, Le Sambuc,  13200 Arles, France.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

gko

White ring (on right tibia) with an alphanumeric code.
Christophe Germain, Station Biologique de la Tour du Valat, Le Sambuc,  13200 Arles, France.
met vr gr gkoopman

Rikstar

dank je Gko :)

Citaat van: gko op februari 17, 2011, 21:41:38 PM
White ring (on right tibia) with an alphanumeric code.
Christophe Germain, Station Biologique de la Tour du Valat, Le Sambuc,  13200 Arles, France.

met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ted van der Knaap

Citaat van: Rikstar op februari 17, 2011, 21:19:20 PM
ik wist niet meer zo goed of tibia nou boven of onderloopbeen was ;)

Rik, ezelsbruggetje  tiBia  = Bovenbeen 
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rikstar

Jij ook bedankt ted. ik raak soms gewoon wel eens in verwarring  ;D

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 17, 2011, 22:17:27 PM
Citaat van: Rikstar op februari 17, 2011, 21:19:20 PM
ik wist niet meer zo goed of tibia nou boven of onderloopbeen was ;)

Rik, ezelsbruggetje  tiBia  = Bovenbeen
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Gert Ottens

Citaat van: Rikstar op februari 17, 2011, 21:25:56 PM
Stom, had ik eerst moeten doen, maar ik heb net even op cr birding gekeken en kwam aan deze informatie:
mogelijk dus een Frans of Spaans project.
Het enige raadsel is nu alleen of hier echt niet met knijpringen word gewerkt.

White ring (starting with letter T), a bar and a 3 letter code on right  tibia.
Christophe Germain, Station Biologique de la Tour du Valat, Le Sambuc,  13200 Arles, France.
e-mail: flamingoring@tourduvalat.org  OR germain@tourduvalat.org
note 1 : 200 juv. birds were ringed on the 17th of August  2003 in Camalti Tuzlasi, Gediz Delta.
note 2 : metal ring is on the left tibia.
note 3 : these rings are very similar with the Spanish project (1|###,  sometimes the 1 and the T are difficult to diffrenciate. The main difference  between these projects are the place of the ring : right for Turkish, left for  Spanish.

Volgens Joop Treep (in litt) krijgen Franse Flamingo's alleen een kleurring aan één der tibiae (dus geen metalen ringen), maar hij geeft aan dat het (als het een Zuideuropese Flamingo is) dan waarschijnlijk een Turkse vogel is (!). Maar van die vogels is bij hem niet bekend of ze ook met metalen ringen dragen.

JoopTreep

Hallo,

Het volledige schema van de in Europa gebruikte ringen bij flamingo's is te vinden op http://flamingoatlas.org/downloads/FlamingoBands.pdf

In dat schema staat helaas niet of er naast de kleurband ook een metalen ring gebruikt is. In Zwillbrock doen wij dat altijd wel (verplichting van de ringorganisatie in Duitsland).

Het is nu natuurlijk zaak de ring juist af te lezen. Het zou wel heel bijzonder zijn dat een in Turkije geringde Grote Flamingo opduikt in Nederland en dan ook nog wel in februari na een koude winter. Van ZV15 uit Zwillbrock is bekend dat ze meer dan een jaar in Frankrijk doorbracht, dus enig verkeer tussen de West-Europese en de Zuid-Europese populaties ligt voor de hand.

Groet, Joop Treep

JoopTreep

Hallo,

Ik heb aan Gert een foute informatie gegeven. In Frankrijk worden naast de kleurbanden óók metalen ringen gebruikt. Ook in Spanje en Italië krijgen de flamingo's telkens een metalen ring en een kleurband.
De flamingo in het Veluwemeer kan dus, gezien het ringschema, uit Turkije, Italië, Frankrijk of Spanje komen. Maar weggevlogen uit een collectie is natuurlijk ook nog mogelijk.

Groet, Joop

JoopTreep

Hallo,

Nog een laatste berichtje.
De tweede geringde Grote Flamingo op het Veluwemeer is een bekende. Deze vogel met een metalen ring aan de rechter tibia wordt jaarlijks gezien. Hij kreeg zijn ring in 1994 in het Zwillbrocker Venn, in de tijd dat daar alleen met een metalen ring geringd werd. Vanaf 1995 worden de rode ringen gebruikt.

Groet, Joop

Rikstar

Hoi Joop,

de grote Hamvraag is nu: of die Grote Flamingo die jaarlijks wordt gezien een gewone metalen ring heeft of een metalen knijpring? dit zou betekenen dat ik mij dan mogelijk heb vergist.

Citaat van: JoopTreep op februari 18, 2011, 13:05:08 PM
Hallo,

Nog een laatste berichtje.
De tweede geringde Grote Flamingo op het Veluwemeer is een bekende. Deze vogel met een metalen ring aan de rechter tibia wordt jaarlijks gezien. Hij kreeg zijn ring in 1994 in het Zwillbrocker Venn, in de tijd dat daar alleen met een metalen ring geringd werd. Vanaf 1995 worden de rode ringen gebruikt.

Groet, Joop
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

Citaat van: Rikstar op februari 18, 2011, 17:28:18 PMHoi Joop, de grote Hamvraag is nu: of die Grote Flamingo die jaarlijks wordt gezien een gewone metalen ring heeft of een metalen knijpring? dit zou betekenen dat ik mij dan mogelijk heb vergist.

hoi Rik, wat bedoel je eigenlijk met een 'knijpring'? Een metalen ring bij vogels moet je altijd dichtknijpen. Tenzij het om zogenaamde 'gesloten voetringen' gaat. Maar dat zijn metalen ringen die eigenaren van tamme vogels verplicht moeten gebruiken en die al als kuikens om de tenen geschoven moeten worden. Of heb je het over een zogenaamde 'lipring'?

Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: JoopTreep op februari 18, 2011, 12:38:16 PMDe flamingo in het Veluwemeer kan dus, gezien het ringschema, uit Turkije, Italië, Frankrijk of Spanje komen. Maar weggevlogen uit een collectie is natuurlijk ook nog mogelijk.Groet, Joop

Beste Joop,

Heel erg bedankt voor je informatie.

Het is dus duidelijk wat er moet gebeuren. Vogelaars moeten opnieuw gaan zoeken, liefst zo snel mogelijk, en ervoor zorgen dat de inscriptie van de witte kleurring met 100% zekerheid wordt afgelezen & dat alle andere details van deze vogel ook zo nauwkeurig mogelijk worden vastgelegd. Een mooie foto met daarop een duidelijk leesbare kleurring zou natuurlijk helemaal goed zijn.

Groetjes, Klaas

Rikstar

#20
ehmm ik denk dan dat ik lipring bedoel: zo´n ring wat bijvoorbeeld knobbelzwanen ook hebben.
ter voorbeeld een foto gemaakt van een ring die ik ooit vond: http://waarneming.nl/waarneming/view/52374230
zoals deze foto dacht ik dat de stalen ring van de grote Flamingo ook eruit zag.

edit: http://www.flickr.com/photos/61785074@N00/367308091  hier een foto van een flamingo die ook zo'n ring omheeft.
http://www.jupiterimages.com/Image/royaltyFree/96450927 hier een foto met een flamingo met zowel kleurring als stalen ring
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

Citaat van: Rikstar op februari 18, 2011, 19:46:30 PMehmm ik denk dan dat ik lipring bedoel: zo´n ring wat bijvoorbeeld knobbelzwanen ook hebben. ter voorbeeld een foto gemaakt van een ring die ik ooit vond: http://waarneming.nl/waarneming/view/52374230 zoals deze foto dacht ik dat de stalen ring van de grote Flamingo ook eruit zag.
Ha, dan hebben we het over hetzelfde. De ring van de dode Knobbelzwaan is inderdaad een lipring. Handig om zo'n foto even op internet te zetten. Groetjes, Klaas

JoopTreep

Hallo,

De bekende Grote Flamingo uit 1994 draagt inderdaad zo'n lipring. Het is mij niet bekend welk soort ringen er in andere landen gebruikt worden. Vanaf 2001 worden er in het Zwillbrocker Venn stalen ringen gebruikt die gewoon met een tangetje netjes wordt dichtgedrukt, zodat de uiteinden elkaar raken.

Het groepje van 6 Grote en 2 Chileense Flamingo's werd vandaag niet meer op het Veluwemeer aangetroffen. Niet verwonderlijk, want Willie Smeenk zag ze vandaag in het Zwillbrocker Venn. De twee Chileense Flamingo's waren ongeringd, en bij drie Grote werden ringen afgelezen: De alu-ring-rechts bij de vogel uit 1994, en de rode Zwillbrock-ringen ZV33 en ZV42. De witte ring werd (nog) niet gezien, maar daar werd ook niet op gelet omdat de eerdere waarneming van Rik niet bij Willie bekend was.

Groet, Joop

Rikstar

#23
bedankt Joop, was ik dus toch niet gek en heb ik toch goed gezien dat het om een lipring ging.

Zou het trouwens niet kunnen dat de 2 Chilenen + grote Flamingo met Stalen ring al verder zijn gevlogen en de Grote Flamingo´s nog aanwezig zijn bij Elburg? of dat de hele groep nog aanwezig is bij Elburg? Ik kan mij namelijk niet heugen dat ik bij 2 andere grote Flamingo's rode kleurringen heb gezien en dat terwijl ik de tibia's toch goed heb afgekeken. (ik was juist gefocust op rode kleurringen omdat ik deze kleur alleen kende van Flamingo's) zelfs op ca. 400 meter waarop ik ze heb gezien zou een rode kleurring denk ik wel te zien moeten zijn.
Al met al zullen we het zien, het is weekend dus ik verwacht dat er wel mensen zullen kijken op het veluwemeer en omgeving.

Edit: Ik las net jou mail Joop en de foto zag er goed uit van die groep. Mooi op kleur inderdaad en ik denk dat het inderdaad toch dezelfde groep betreft.
Dannog ben ik natuurlijk (en ik niet alleen) benieuwd waar de witte kleurring uithangt. zowel Zwin als Elburg goed in de gaten houden denk ik.



Citaat van: JoopTreep op februari 19, 2011, 01:41:11 AM
Hallo,

De bekende Grote Flamingo uit 1994 draagt inderdaad zo'n lipring. Het is mij niet bekend welk soort ringen er in andere landen gebruikt worden. Vanaf 2001 worden er in het Zwillbrocker Venn stalen ringen gebruikt die gewoon met een tangetje netjes wordt dichtgedrukt, zodat de uiteinden elkaar raken.

Het groepje van 6 Grote en 2 Chileense Flamingo's werd vandaag niet meer op het Veluwemeer aangetroffen. Niet verwonderlijk, want Willie Smeenk zag ze vandaag in het Zwillbrocker Venn. De twee Chileense Flamingo's waren ongeringd, en bij drie Grote werden ringen afgelezen: De alu-ring-rechts bij de vogel uit 1994, en de rode Zwillbrock-ringen ZV33 en ZV42. De witte ring werd (nog) niet gezien, maar daar werd ook niet op gelet omdat de eerdere waarneming van Rik niet bij Willie bekend was.

Groet, Joop
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre