Buizerd of ruigpootbuizerd ?

Gestart door Leo Verkoelen, februari 16, 2011, 20:30:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leo Verkoelen

Hierbij 3 fotos ,naar ik hoop zit er een ruigpootbuizerd tussen ?
Ik blijf het moeilijk vinden, kan iemand wat helpen.
Groeten Leo Verkoelen.

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Ruben Vermeer

Ik weet niet welk vogel boek je hebt maar deze buizerds zijn vrij makkelijke allemaal te determineren hoor...
Groeten, Ruben Vermeer

JohanvantBosch

Leo, ik heb je vraag verplaatst naar het subforum over buizerd en ruigpootbuizerd. Kijk ook eens even rond bij alle ander topics in dit subforum.

Folkert Jan

Citaat van: Ruben Vermeer op februari 16, 2011, 20:33:28 PM
Ik weet niet welk vogel boek je hebt maar deze buizerds zijn vrij makkelijke allemaal te determineren hoor...

Misschien voor jou, iedereen is anders. Een beetje respect aub.

Een groot verschil is het als je eens een echte ruigpoot gezien hebt. Daarna is het een stuk makkelijker.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Ruben Vermeer

Ik heb ook respect maar een echte ruigpootbuizerd kan je ook in een vogelgids zien en daarmee vergelijken... buizerds zijn in kleed zijn zeer variabel en ruigpoten nauwelijks. Heeft niks te maken met respect, slechts een kwestie van even opzoeken in je vogelboek.
Groeten, Ruben Vermeer

BramtK

De boodschap moet en mag natuurlijk best zijn dat met bijvoorbeeld een vogelboek in de hand deze vogels uitstekend te determineren zijn. Voor de waarnemer is het zinvol om zich af te vragen waarom dat niet lukt, althans, zinvol als we er vanuit mogen dat de waarnemer op een dag zelf deze soort wil kunnen determineren.
Groeten,

Bram ter Keurs

Timo Roeke

Bovendien beschikt niet iedereen over de meest recente gids(en). Ik kan me voorstellen dan beginnende vogelaars dit zelfs nog lastig vinden met boek. Vogels.. leer je kijken. Dat kost tijd.

frankneijts

#8
Citaat van: Timo Roeke op februari 17, 2011, 11:37:25 AM
Bovendien beschikt niet iedereen over de meest recente gids(en). ....

Je hebt heus geen 2e druk ANWB-gids nodig om een Ruigpootbuizerd juist te determineren, dat lukte ook al wel met de vroegste drukken (jaren '50 en '60 van de vorig eeuw) van de Petersons..... Hoewel daarin geen al te duidelijk onderscheid werd gemaakt tussen adult en onvolwassen zie ik daarin (mijn oudste exemplaar is een 2e druk uit 1955) toch een prima afbeelding met in de tekst o.a. "in het algemeen van Buizerd te onderscheiden door witte staart met brede donkere eindband; gewoonlijk veel witter op ondervleugel en onderdelen met donker borstschild; kop lijkt licht.  Opvallend donkere polsvlekken op lichte ondervleugel en donkere vleugelpunten zijn kenmerkend. Poten witachtig bevederd tot op teenbasis (Buizerd heeft onbevederd, geel loopbeen)"
De cursieve gedeelten staan ook zó in de tekst. Weliswaar is e.e.a. tegenwoordig wat genuanceerder komen te liggen met meer kennis van de diverse RPB- kleden (ad/onv, man/vrouw) en van de variatie van Buizerd (die ook opvallende polsvlekken op lichte ondervleugel kan hebben) maar de meest 'harde' kenmerken stonden dus al ruim een halve eeuw geleden luid en duidelijk vermeld (èn afgebeeld!) in de destijds (en tot laat in de 20e eeuw) meest gangbare veldgids....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Leo Verkoelen

Nu 3 fotos van vandaag , wie wl me helpen?
Groeten  Leo Verkoelen.

Robertmeer

Ik zou zeggen: 1 en 3 Buizerd en 2 juveniele Ruigpootbuizerd (door lichte vleugelvensters en witte staart met brede staartband).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Folkert Jan

Citaat van: Robertmeer op februari 17, 2011, 18:24:04 PM
Ik zou zeggen: 1 en 3 Buizerd en 2 juveniele Ruigpootbuizerd (door lichte vleugelvensters en witte staart met brede staartband).

En vergeet hier vooral de ruige poten niet ;-)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JohanvantBosch

Citaat van: rnbflavour op februari 17, 2011, 19:08:09 PM
Citaat van: Robertmeer op februari 17, 2011, 18:24:04 PM
Ik zou zeggen: 1 en 3 Buizerd en 2 juveniele Ruigpootbuizerd (door lichte vleugelvensters en witte staart met brede staartband).

En vergeet hier vooral de ruige poten niet ;-)

Lastig te zien op deze foto, toch? Heb je niet nog een foto van die vogel?
En heb je de andere topics al gelezen, zodat je zelf misschien wat verder komt?

Leo Verkoelen

Nog enkele fotos v.d. middelste, dus Die Ruigpootbuizerd duidelijk te herkennen a.d. staart, overwegend wit met een zwarte rand.

Jammer de vogel vloog op 150 mtr afstand ,dus alles wat onscherpte.


Groeten leo Verkoelen   ( allen dank voor de tips )

jonas D

Citaat van: Leo Verkoelen op februari 17, 2011, 20:07:21 PM
Nog enkele fotos v.d. middelste, dus Die Ruigpootbuizerd duidelijk te herkennen a.d. staart, overwegend wit met een zwarte rand.

Jammer de vogel vloog op 150 mtr afstand ,dus alles wat onscherpte.


Groeten leo Verkoelen   ( allen dank voor de tips )

Toch een duidelijke ruigpoot met deze foto's hoor  :duim:
Groeten,
Jonas

BramtK

Tjee, weet de waarnemer nou ook waarom?
Groeten,

Bram ter Keurs

Jos Welbedacht

Hey Leo,
Foto 1 van de vorige serie (enkele berichten naarboven) met de naam rpb neff2.jpg kan never nooit een Ruigpootbuizerd zijn omdat deze vogel totaal geen witte staart met een donkere eindband of een donker buikschild vertoond. Daarnaast is de tarsus knalgeel en onbevederd. De 3e foto van diezelfde serie kan ook geen Ruigpootbuizerd zijn omdat de staart duidelijk gebandeerd is zonder dat er sprake is van een grote, witte basis met een afstekende donkere eindband.

Leuk dat je wel een echte Ruigpootbuizerd hebt gezien, maar probeer ze wel te herkennen. Deze vogel is heel duidelijk vanwege die typische staarttekening (witte staartbasis en een donkere eindband), opvallend donker buikschild en opvallende polsvlekken op een lichte (wat mij betreft typische) kleur ondervleugels.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space