Determinatie Oostelijk Grauwe gans

Gestart door Rikstar, februari 16, 2011, 18:31:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rikstar

Beste iedereen,

vandaag in een groep van 2000 grauwe ganzen, 2 grauwe ganzen met fel roze snavels.
Dit is volgens mij een kenmerk voor de Oostelijk grauwe gans.
Toch ben ik benieuwd of iemand weet waar je precies op moeten letten als het gaat om verschillen tussen grauwe gans en de Oostelijke ondersoort?
Verder waren er in die groep diverse andere grauwe ganzen met een soort lichtroze  (oranje/roze) snavel. In hoeverre is er overlap in snavels etc?
Even door de duidelijkheid: de 2 mogelijke oostelijke beesten hadden knalroze snavels en waren nog veel feller roze dan hun poten. de diverse andere grauwe ganzen (ca. 12) die ik had met lichtroze snavels kwamen ongeveer overeen met de kleur van de poten.
Wie zou mij daar iets meer over kunnen vertellen of links kunnen geven.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Oenanthe

Er staan de laatste dagen regelmatig claims van oostelijke grauwe ganzen op waarneming.nl. In verband hiermee is het misschien goed om erop te wijzen dat in het verleden (toen er nog grauwe ganzen werden uitgezet om de wilde populatie te versterken!) in Het Zwin bij Knokke in Belgiƫ oostelijke grauwe ganzen zijn uitgezet (ondersoort rubrirostris) gebruikt en later werden deze ook op diverse plaatsen in Nederland losgelaten. Aldus de Atlas van de Nederlandse broedvogels (1979), die voor 1977 voor heel Nederland 100-150 broedparen opgeeft.

Het zal bij waarnemingen van grauwe ganzen met roze poten en snavels dus kunnen gaan om nakomelingen van deze uitgezette dieren. Ze zullen zich trouwens ook wel met gewone grauwe ganzen hebben gemengd waardoor allerlei tussenvormen mogelijk zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Vincent Hart

De ANWB geeft wel wat (meer) kenmerken ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Berend Voslamber houdt de oranje/roze tint bij van de snavels van Nederlandse Broedvogels. Daarbij is heel veer variatie...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Bedankt voor jullie reactie!
Er valt volgens mij veel te leren over deze ondersoort. ik zal mij er eens in verdiepen. raar genoeg had ik nog niet in mijn anwbgids gekeken dus ik zal daar ook eens kijken.
Die variatiebeesten heb ik dus ook gezien in de groep. ik ben zelf overtuigd dat het roze van betreffende 2 vogels toch wel TE fel roze waren voor normale variatie bij gewone grauwe gans.
Jammer dat ik geen camera bij mij had.
En mochten mensen nog meer informatie hebben over oostelijke grauwe gans, post deze gerust hier.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

In de 'Advanced Bird ID Guide' noemt Nils van Duivendijk nog als kenmerken: "Bill pinker and bulkier....., greyer plumage with more obvious whiter fringes to upperside feathers and stronger barred rear flanks." Verder zegt Nils ook min of meer hetzelfde als Maarten hierboven: 'Status and identification in western Europe muddied by introductions and occurrence of intermediate types due to interbreeding with native population."
Overigens  stonden ook in de Kempen (eerste broedgevallen 1981, Budel-Dorplein) vogels met kenmerken van   oostelijke GG (en zeer waarschijnlijk escapes of uitgezet) aan de basis   van de huidige broedvogelpopulatie.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'