paddestoelen omver vs spiegeltje

Gestart door ludotje, september 20, 2006, 12:28:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

ludotje

Hallo allemaal,

Ik wil niet te bemoeierig overkomen, maar waarom zie ik zo enorm veel foto's met een paddestoel ondersteboven en een rechtop? Waarom gebruiken we niet een spiegeltje? Die dingen zijn zo klein en ik moet toegeven, het is soms een beetje lastig, maar vaak kan je juist hele leuke foto's krijgen van boven- en onderkant van exact dezelfde paddestoel. Is dat misschien een leuke tip? Scheelt weer heel wat paddestoelen ondersteboven en uit de grond gerukt.

Groeten .... Ludo (die net komt kijken)

Cees Veenema

#1
Hallo Ludootje,

Mooie foto's maken is bijzaak, goede bruikbare foto's maken die kunnen helpen bij determinatie is hoofdzaak.

Mijn procedure is dan ook als volgt.

1. indien mogelijk macro opname maken van hele paddestoel.
2. hoed en steel appart.
3. met een mesje vlak boven de grond afsnijden.
4. macro opname maken onderkant hoed.
5. steel en hoed doorsnijden en foto maken.
6. zo mogelijk een stukje proeven en er flink aan ruiken.
7. afhankelijk van de soort nog enkele handelingen. b.v. aftrekbaarheid hoed testen zoals b.v. bij russula's.

Een spiegeltje gebruik ik slechts bij keiharde of zeer taaie houtzwammen en voor het geval ik een leuke boswachterin tegenkom.
Kan ik nog even mijn wilde haren fatsoeneren.

Veel succes met het opsporen van al dat moois.
Groet,

Cees

ratje

Ik kan me wel een beetje inleven in Ludo, Ik ben ook van mening dat als er maar 1 exemplaar staat je er gewoon niet aankomt, hoe mooi die ook kan zijn.  Als er meerdere exemplaren staan kan ik het wel met Cees eens zijn, dan zou je hem wel kunnen opsplitsen.

JW_2all

Meestal maak je de foto pas als de paddestoel al is gedetermineerd. Je hebt het dan bijna altijd al over een exemplaar dat uit de grond is gehaald.
Maar soms doe je dat niet. B.v. omdat je de soort al kent, en er een mooie, determineerbare foto van wilt maken, zoals bijgaande zalmzwam foto.
Groet,
Jan

kvb

Ik  denk dat er altijd een gulden midenweg is. Ik haal een paddestoel alleen uit de grond bij de aanwezigheid van minimaal 10 exemplaren op een groeiplek.  Ook ga ik er  dan vanuit dat deze vruchtlichamen allemaal identiek zijn, de vruchten van een (1) mycelium. De functie van het individu wordt dan vervult: de voortplanting van de soort. In die zin staat het gelijk aan het plukken van een appel van een boom.
In geval van een rariteit (of vermoedelijke rariteit) met minder dan 10 exemplaren breek ik de helft van de hoed er af. Minder dan 5 dan gaat de vindplaats in mijn database voor een ander moment. Ik heb een 40 tal vindplaatsen met rariteiten die ik niet afdoende gefotografeerd heb om iets zinnig mee te kunnen doen.
Je moet je wel realiseren Ludo dan 95% van het totaal aantal soorten niet gedetermineerd kan worden zonder destructief onderzoek.
Ik voel me goed met mijn gulden middenweg.

Kik

ludotje

Bedankt voor de reacties!

Groeten .... Ludo