Goed nieuws voor de Korenwolf!

Gestart door Harm058, februari 15, 2011, 20:15:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ecotex

En nu maar hopen dat dit kabinet de Korenwolf alsnog niet de "nek omdraait"!   ;D

Kees Verschoor

mystacinus

hoi Maurice,

Is dit rapport ergens te downloaden?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

JohanvantBosch

schrikdraad plaatsen tegen de vossen om de korenwolf te beschermen.... dat vind ik toch wel een heel bizar voorstel  ???

mlahaye

Het rapport is te downloaden op de site van Alterra:
http://www.alterra.wur.nl/NL/publicaties+Alterra/Alterra+rapporten/default.htm

Zoeken op rapportnummer 2022 of (1e) auteur 'Kuiters'.

@ Johan. Het nadeel van persberichten is altijd dat ze kort door de bocht zijn. Het schrikdraad wordt met name toegepast in de eerste kritieke fase van de uitzet: om de gekweekte hamsters een betere overlevingskans te geven. Nadien is het geen 'regulier' beheer-middel, omdat de korenwolven/hamsters het dan op eigen houtje zouden moeten kunnen redden. Overigens worden ook vrijwel alle nesten van de grauwe kiekendief in Groningen met schrikdraad beschermd om voortijdige predatie te voorkomen. Jaar in, jaar uit.....  ;-)!

Groeten,
Maurice


JohanvantBosch

Citaat van: mlahaye op februari 16, 2011, 13:56:46 PM
@ Johan. Het nadeel van persberichten is altijd dat ze kort door de bocht zijn.
Ik weet het, dank voor de toelichting.

Citeer
Overigens worden ook vrijwel alle nesten van de grauwe kiekendief in Groningen met schrikdraad beschermd om voortijdige predatie te voorkomen. Jaar in, jaar uit.....  ;-)!

Dat wist ik niet, maar dat vind ik ook behoorlijk bizar. Gaat mij veel te ver!  :rolleye:

Jarinka

Sinds wanneer houdt schrikdraad wolven tegen? Die springen er toch zo overheen/tussendoor?
Groeten, Jarinka Heijink

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jarinka

Citaat van: Harm058 op februari 16, 2011, 16:34:42 PM
@ Jarinka

Vossen bedoel je zeker? :rolleye:
Sorry, inderdaad vossen ;D Ik zit met wolven in m'n hoofd door school.  We moeten een politieke partij 'oprichten', en mijn partij is voor de uitbreiding van de Oostvaardersplassen. We willen een ecologische snelweg aanleggen om de OVP te verbinden met de Veluwe, en dan gooien we er een hoop wolven in ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Harm058

#10
En het onderwerp gaat ook nog eens over een soort wolf ;) :D
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Marina

Citaat van: JohanvantBosch op februari 16, 2011, 16:31:36 PM

Citeer
Overigens worden ook vrijwel alle nesten van de grauwe kiekendief in Groningen met schrikdraad beschermd om voortijdige predatie te voorkomen. Jaar in, jaar uit.....  ;-)!

Dat wist ik niet, maar dat vind ik ook behoorlijk bizar. Gaat mij veel te ver!  :rolleye:

Gaat het zo slecht met de Grauwe Kiek in Groningen dat ze het niet op eigen houtje redden of komt gewoon niemand op het idee om de draad weer te verwijderen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

mystacinus

is schrikdraad (of ander type raster) dan nog nodig naast bejaging?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

maurice.lahaye

Ha Ludy,

Wat bedoelde je? Als het over de hamster/korenwolf ging: zie pagina 34 van het eind-rapport.

Groeten,
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

mystacinus

Hoi Maurice,
Ik vroeg mij af of de middelen tegen vos, bejaging en schrikdraad, in hamsterreservaten gelijktijdig moeten worden ingezet. Bejaging van vos in het voorjaar schijnt een effectieve maatregel tegen predatie te zijn. Als vossen dan toch afgeschoten worden, waar is schrikdraad dan nog voor nodig?

In Heer staat een schapenraster en daar graven de vossen zich zo een weg onderdoor...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

maurice.lahaye

Hallo Ludy,

Bejaging van de vos is juist geen effectief middel, althans in de meeste gevallen. Alle mitsen en maren staan uitgebreid in het rapport beschreven, evenals in een artikel in De Levende Natuur 109 (5): 187-191. Overigens is bejaging in het voorjaar wel het meest effectief om de populatie vossen tijdelijk op een lager niveau te krijgen, maar het is sterk de vraag of de hamsterpopulatie er wel profijt van heeft. Maar nogmaals, zie het rapport of het artikel in De Levende Natuur. Daar is de kwestie met alle valkuilen en mitsen in uitgewerkt.

Het grappige is dat er zelfs in het raster (zonder stroom!) bij Heer een vossen-burcht gezeten heeft, maar dat er toch meer hamsters in het omrasterde deel te vinden waren dan in het niet uitgerasterde deel. Kennelijk is alleen al de aanwezigheid van een raster voldoende om de hamsters een betere overlevingskans te geven. De hele kwestie vraagt eigenlijk om meer onderzoek, maar ja, wie is daar nu in geïnteresseerd in Nederland?

Groeten,
Maurice

2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

mystacinus

Ha Maurice
Ik ga het rapport nog lezen, maar nu bekruipt mij al het gevoel dat het succes van het hamsterproject aan een raster (of schrikdraad) te danken is. Mag hopen van niet...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mlahaye

Ha Ludy,

Als het hamster-project enkel succesvol is vanwege 1,5 raster (1x vast in Heer en 0,5 tijdelijk raster in Sibbe) met een oppervlak van nauwelijks 6 hectare dan zijn je zorgen meer dan terecht.... Lees het en je weet het!

Groet,
Maurice