Leeftijd van vogels

Gestart door frankneijts, februari 15, 2011, 13:38:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Ook op dit forum wordt er nogal eens gestoeid met de leeftijd van bepaalde vogels, soms is het zelfs onderwerp van discussie 'an sich'. Dat lijkt niet zelden op een potje verenn*...ken en menigeen vindt dat boven zijn/haar pet gaan en/of haakt af omdat het niet veel (meer) toevoegt aan de soortherkenning.  Echter kan een juiste leeftijdsbepaling wel degelijk van belang zijn voor de determinatie (bijv. bij rovers, kwikstaarten enz.) maar in overwinteringsgebieden ook nuttige informatie geven over broedsucces (bijv. ganzen, steltlopers) die in het broedgebied slechts met heel veel moeite verkregen kan worden.
Voor een juiste leeftijdsbepaling is een goede kennis nodig van vogeltopografie en ruistrategie en dat vereist normaliter nogal wat opzoekwerk. Het is dan ook prettig een website te kunnen bezoeken war dat alles over- en inzichtelijk is samengevat en uitgelegd met duidelijke voorbeelden. Via 'Belgian Birds' (Dominique Verbelen) kwam ik op http://www.birdguides.com/webzine/article.asp?a=2544   terecht.... Veel plezier ermee!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Als ringer maak ik al jaren gebruik van deze informatie. Ik wil er dan ook twee kanttekeningen bij plaatsen. Ten eerste: lang niet alle verschillen tussen oude en nieuwe veren zijn even gemakkelijk te zien en al helemaal niet op een foto van een vogel in het veld. En ten tweede: uit het ontbreken van de aanwezigheid van restanten van oude veren mag niet automatisch de conclusie worden getrokken dat je met een overjarige vogel te maken hebt. Er is altijd een percentage van de populatie die bijvoorbeeld alle armpendekveren ruit en er dus uitziet als een overjarige vogel terwijl het om een eerstejaars vogel gaat.

Niettemin: veel plezier en heel veel succes. En als ik nog een advies mag geven: begin te oefenen met mannetjes merel.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jeroen Nagtegaal

http://www.ibercajalav.net/actividades.php?codopcion=2251&codopcion2=2502
Ook erg waardevol, de soorten met een "C" zijn volgens mij compleet. Datum staat wat vreemd. Dagen in normale cijfers, maanden in romijnse cijfers.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

CiteerOok erg waardevol, de soorten met een "C" zijn volgens mij compleet.

Dat klopt, Jeroen:

The completed documents are marked with a icon.

Groet,

Date