Advies Porro kijker

Gestart door Timo Roeke, februari 15, 2011, 11:56:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Timo Roeke

Beste forumbezoekers,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een interessante maar niet al te dure vervanger van mijn Bynolyt Stork. Het is een prima kijker maar hij ligt me niet fijn in de hand. Het zijn simpelweg twee buizen met lenzen zonder enige houdvast of grip op het rubber. Toen ik deze kijker kocht was ik in de veronderstelling dat dakkant kijkers altijd beter waren dan porro kijkers maar ik hoor uit meerdere bronnen dat dit tegenwoordig niet meer het geval is. En hierbij moet ik eerlijk bekennen dat een porro kijker me beter in de hand ligt.

De afgelopen maanden heb ik marktplaats en ebay actief in de gaten gehouden maar ik ervaar de Nederlandse 2e hands markt als overspannen. Mensen vragen simpelweg teveel voor kijkers die al jaren oud zijn en er niet meer als nieuw uitzien. Het verschil tussen de nieuwprijs en een tweedehands exemplaar verschilt soms maar enkele tientjes.

Voor mijn Stork kan ik gemiddeld zo ongeveer 120 euro retour krijgen en ik wil liever niet meer dan 300 euro bij betalen. Zijn er modellen waar jullie ervaring mee hebben die in die prijsrange vallen? Ik wil met deze kijker ongeveer 5 jaar verder alvorens ik een Swarovski, Leica of Zeiss ga aanschaffen.

Bovendien zit ik nog in mijn hoofd met de illusie dat een hogere vergroting automatisch de betere kijker maakt. Maar wellicht is het veel verstandiger om een 8x of zelfs een 7x vergroting te nemen. Hebben jullie weleens de overstap van 10x naar 7x gemaakt?

De volgende kanshebbers staan op de lijst:

Waar ligt het verschil tussen deze twee kijkers?
http://www.verrekijkershop.nl/Swift_Audubon_8.5x44_BWCF-p-252.html
http://www.verrekijkershop.nl/Swift_Audubon_8.5x44_BWCF_ED-p-251.html

Dit schijnen prima kijkers te zijn al zijn het geen porros
http://www.verrekijkershop.nl/Bushnell_Legend_Ultra_HD_8x42_Als_beste_getest-p-791.html
http://www.verrekijkershop.nl/Minox_BL_10x42_BR_Groen_Nu_van_595.00_voor_469.00__euro_!!!!!!!!-p-910.html

Opnieuw een Bynolyt
http://www.verrekijkershop.nl/Bynolyt_Hawk_10x42_BCF-p-464.html


Bovendien zag ik op de site van de Twense Vogelwerkgroep waar uitvoerige testen staan van diverse kijkers het merk Docter. Bij Roskamp te leiden zijn deze kijkers te bestellen. Zij verkopen ook een porro kijker die er goed schijnt te zijn. Iemand ervaring met dit specifieke merk?

Natuurlijk neem ik geen genoegen met een achteruit gang in kwaliteit maar ik besef me dat ik ook geen grote sprong vooruit kan maken in deze prijsklasse.

Wie kan me wat nuttig advies geven?


fkdeboer

Hallo Timo,
Als je zoekt op het forum, dan vind je over al jouw genoemde kijkers wel iets, omdat de vraag voor advies voor een nieuwe kijker met gezonde regelmaat terugkeert ;) .

Zelf heb ik een Nikon Monarch 8x42 . Daar ben ik ZEER tevreden over en ik heb het idee dat die wel langer dan 5 jaar meegaat. ik denk dat je deze rond de 250euro nieuw kan moeten krijgen.
Verder heb ik een Vixen Ultima 8x42 porro (van mijn opa) en ook die bevalt zeer goed. Deze is misschien nog wel wat goedkoper.

Over de discussie 8x vs 10x is ook al veel geschreven en ik denk dat het vooral afhangt van persoonlijke voorkeur en hoe veel je handen trillen.
succes met je keus!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

KorHaan

Hoi Timo,

Als ik het goed heb begrepen, heb je het liefst een porro (dogleg) omdat je die fijner in de hand vind liggen.

De Swift Audubon 8,5x44 BWCF is een beste kijker, en in je budget waarschijnlijk de beste keus. De Swift Audubon 8,5x44 BWCF ED heeft extra-low dispersion lenzen, een speciale glassoort die ervoor zorgt dat de kleuren van het spectrum minder verspreid worden voor ze op het netvlies vallen, waardoor je minder kleurrandjes om je object ziet ( je hebt dus minder chromatische aberratie en een hogere resolutie, grof gezegd een scherper beeld). Dat verschil is niet altijd zichtbaar als je niet gevoelig bent voor kleurranden om je object; voor de helderheid van het beeld maakt het weinig uit, ik heb zelfs gelezen dat mensen de non-ED SWift Audubon helderder vinden dan de ED-versie. Je zou ze allebei moeten bekijken. De kleur van het logootje op de kijker geeft aan of het de ED-versie of de non-ED versie betreft.

De Swift Audubon porro heeft een trouwe schare volgelingen op Birdforum en wordt wel de 'poor mans Swarovski EL' genoemd.
Het zijn prachtige kijkers, zeer geschikt om all-round mee te vogelen.

De Bynolyt Hawk 10x42 is een porro met echt inwendige scherpstelling, zodat hij waterproof is, maar het gezichtsveld vond ik erg tegenvallen. Nu heb ik een bril op, en als het eye-relief van een kijker niet minstens 16 mm bedraagt, kun je daarmee niet het gehele gezichtsveld overzien. Van niet-brildragers heb ik begrepen dat de Bynolyt Hawk 10x42 ook teleurstelt in gezichtsveld.

De Minox BL BR en de Busnell Legend Ultra HD sla ik even over, want het zijn geen porro's.

Als je over 5 jaar een Swarovski, Zeiss of Leica wilt, kom je automatisch uit in de dakkant-kijkers. Als je dat wilt, prima natuurlijk, maar het gaat je heel veel geld kosten. En het zijn dakkanten, dus wil je dat werkelijk?
Als je een top-kwaliteit Swarovski porro wilt, is het misschien de moeite waard om daar nu in te investeren, al liggen de Habichts qua prijs iets boven je budget.
Norman heeft een Swarovski 7x42 Habicht porro waar hij nogal hevig van gecharmeerd is, als porroliefhebber, en qua beeldkwaliteit doen die Habichts niet onder voor SLC en EL Swarovski dakkant-kijkers.
De porro Habichtserie is er in de modellen 8x30, 10x40 en 7x42. De laatste 2 in een rubberen versie en een lederversie. Ze zijn waterproof en zeer degelijk gebouwd, beter dan de Swift Audubon.
De Habichts hebben dezelfde Swarovski-garantie als de SLC's en de EL's, dus zou je er nu één kopen, dan hoef je over 5 jaar geen dure dakkant te kopen als vervanging.

De Docter ken ik persoonlijk niet. Het zijn voor porro's nogal grote en zware modellen, die als lood om je nek hangen, lijkt me. Een verrekijker-harnas lijkt me dan wel op zijn plaats. Ze zullen in dezelfde prijsklasse vallen als de Swarovski Habicht porro's, denk ik.
Persoonlijk zou ik dan voor de lichtere Swarovski gaan.

Hoewel de keus in goede porro-kijkers veel kleiner is, denk ik, dat als je liever een porro dan een dakkant hebt, er zeker schitterende kijkers voorhanden zijn, die je geen arm of been hoeven te kosten.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Norman

Timo,

De Docter porro kijkers zijn zeer goede kijkers.
2 voor mij belangrijke minpunten om deze niet te kopen.
Gewicht, ze zijn erg zwaar en ze zijn niet voldoende waterdicht.
Dit zijn eigenlijk de oude Zeiss porro kijkers. (Docter zit ook op het oude adres van Zeiss)

De Swift Audubon en dan met name de ED versie is een juweel van een kijker.
Maar ook weer niet waterdicht en ik lees veel klachten over de bouwkwaliteit.
Daarom is deze kijker destijds voor mij afgevallen, alhoewel ik het nog steeds een optisch mooie kijker vind.

De Minox en Bynolyt heb ik geen ervaring mee. De service van Bynolyt is wel erg goed.

Toen ik in was voor een nieuwe kijker stond de Bushnell Legend Ultra HD hoog op mijn lijstje.
2 minpuntjes voor mij waren vnl de ergonomie. De kijker was te klein voor mijn grote handen en ik had niet zo'n goed gevoel bij de bouwkwaliteit.

Als je echt een goedkope kijker wil met een zeer behoorlijke optische kwaliteit kun je eens kijken naar de 8x42 Vixen Ultima. Deze koop je voor slechts 249,00. Ondanks dat deze niet waterdicht is hoor ik eigenlijk nooit klachten hierover.

De genoemde Monarch vond ik zelf zeer behoorlijk in de 8x56 versie. De 8x42 was mij net te donker en te klein in de hand.

Ik heb zelf een Swarovski Habicht 7x42. Voor mij de ideale kijker. Ligt erg prettig in de hand en heeft een hoge mate van lichtdoorlatendheid (meer dan elke andere Swarovski kijker). Licht in gewicht, zeer helder en natuurgetrouw beeld. Een minpuntje voor sommige is de wat smalle kijkerbeeld. Zelf is dit geen enkel probleem voor mij.

Ik ben zelf ooit begonnen met een 7x50 (porro) kijker en later overgestapt op een 8x42 en een 10x42 kijker. Waarom? Geen idee, iedereen had een 8x of 10x kijker en automatisch ben ik bij aanschaf van een nieuwe kijker gaan kijken naar deze vergrotingen. De 10x heb ik nooit een preetige kijker gevonden en de 8x beviel op zich wel. Toen ik ging kijken naar een nieuwe kijker was ik erg gecharmeerd van de Habicht. De 10x vond ik niet prettig (te trillerig). De 8x was te klein, ik zat met mijn pinken voor de objectieven. De 7x beviel meteen erg goed en tot op de dag van vandaag, ruim een jaar later, nog steeds erg goed. 

Timo Roeke

@ Roland, Norman & Folkert,

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoorden. Het zijn stuk voor stuk reacties met toegevoegde waarde. Volgende week vrijdag ga ik naar de verrekijkershop om daar het één en ander te testen. Helaas hebben ze geen Vixen Ultima maar wellicht kan ik die nog ergens anders testen. Jullie antwoorden hebben me écht geholpen want op een gegeven moment zie je door het bomen het bos niet meer. Je kijkt op wat verrekijker verkoop sites en je ziet een redelijk aanbod - je leest wat testen via de Twentse vogelwerkgroep - en vervolgens kom je op Birdforum.net en je bent meteen de weg kwijt. Wat een keus!

Ik houd jullie sowieso op de hoogte van de zoektocht en wat ik ga kopen. De keus voor een 7x kijker wordt voor mij steeds interessanter. Ik merk vooral tijdens het trektellen dan ik vogels soms moeilijk terug kan vinden wanneer ze worden aangewezen. Hier had ik vroeger beduidend minder moeite mee met een 7x kijker (een Bresser, dat was toen nog een degelijk merk). Eigenlijk ben ik ook automatisch meegegaan met de trend om de verhoging continue te verhogen. Maar dit is een mooi voorbeeld dat meer niet altijd beter hoeft te zijn.

De Habicht klinkt wel heel interessant. Aan welke prijzen moet ik denken bij dat model? En waar zijn ze nog te krijgen?

Norman

De Vixen Ultima kun je waarschijnlijk alleen nog krijgen bij Ganymedes in Amstelveen.
http://www.ganymedeshop.nl/epages/61805549.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61805549/Categories/Verrekijker/Vixen/Ultima 

De Habicht kostte destijds € 760,00.

Een aanrader is een bezoek aan House of Outdoor in Maarssen. Hij zal ook een van de weinigen zijn die de Habicht heeft staan.
Deze heeft het grootste assortiment kijkers van NL en is zeer deskundig en schrijft service met hoofdletters.
http://www.houseofoutdoor.com/

Timo Roeke

Hij wordt hier, letterlijk bij me om de hoek, voor 300 aangeboden.
http://www.fotovideoboom.nl/producten/p/swift-audubon-8-5x44-bwcf/14333/676/


Het is echter wel een demo model. Wat zijn daar de eventuele nadelen van?

KorHaan

De enige nadelen zijn dat veel mensen erdoor gekeken hebben, vermoed ik, waar de kijker wel tegen kan. Kijk of alles mechanisch in orde is, het scherpstelwiel soepel en regelmatig loopt, de brug van de oculairs die in- en uitschuift, geen speling vertoont (wiebelt), kijk door de objectieven door de kijker om te zien of de binnenkant schoon is, test de collimatie door de kijker op een horizontale balk te richten en vervolgens beweeg je hem langzaam van je ogen af tot op een centimeter of twintig, waarbij je door de uitreepupillen blijft kijken. Als de horizontale balk die je ziet in de twee uitreepupillen van de kijker, een knik vertoont (verspringt, als het ware) dan is de kijker niet goed uitgelijnd.

Vraag verder of je de volle garantie krijgt, als je tot aanschaf overgaat. Dit is normaal gesproken voor een demokijker hetzelfde als voor een nieuwe kijker-zo-uit-de-doos.

€ 300,- is een goede prijs, als de kijker inderdaad helemaal goed is. Het hangt van jouw ogen af hoe je hem optisch vindt.
Ik weet niet of je een bril draagt, maar mocht dat zo zijn, bedenk dan dat het eyerelief van de Audubon effectief maar 11 of 12 mm bedraagt en je dus van het  theoretische gezichtsveld van 144 m maar iets van 130 m ziet. Als je geen bril draagt, biedt de Audubon een 'walk-in' beeld dat heel breed en comfortabel is, en ragscherp.

Ik zou hem gaan uitproberen, als het toch om de hoek is.

Vriendelijke groet,

Ronald

f_a_roos

#8
Ronald, ik probeer even mee te denken. Ik vind deze Swift een snoepje (altijd al een oogje gehad op Swifts), maar is deze voorzien van ED glas? Is ED eigenlijk niet de bottom line voor een kijker voor het "grote werk"? Ik merk dit op omdat van dit model zowel een ED als niet-ED versie bestaat.

Citaat van: KorHaan op februari 16, 2011, 00:10:18 AM
De enige nadelen zijn dat veel mensen erdoor gekeken hebben, vermoed ik, waar de kijker wel tegen kan. Kijk of alles mechanisch in orde is, het scherpstelwiel soepel en regelmatig loopt, de brug van de oculairs die in- en uitschuift, geen speling vertoont (wiebelt), kijk door de objectieven door de kijker om te zien of de binnenkant schoon is, test de collimatie door de kijker op een horizontale balk te richten en vervolgens beweeg je hem langzaam van je ogen af tot op een centimeter of twintig, waarbij je door de uitreepupillen blijft kijken. Als de horizontale balk die je ziet in de twee uitreepupillen van de kijker, een knik vertoont (verspringt, als het ware) dan is de kijker niet goed uitgelijnd.

Vraag verder of je de volle garantie krijgt, als je tot aanschaf overgaat. Dit is normaal gesproken voor een demokijker hetzelfde als voor een nieuwe kijker-zo-uit-de-doos.

€ 300,- is een goede prijs, als de kijker inderdaad helemaal goed is. Het hangt van jouw ogen af hoe je hem optisch vindt.
Ik weet niet of je een bril draagt, maar mocht dat zo zijn, bedenk dan dat het eyerelief van de Audubon effectief maar 11 of 12 mm bedraagt en je dus van het  theoretische gezichtsveld van 144 m maar iets van 130 m ziet. Als je geen bril draagt, biedt de Audubon een 'walk-in' beeld dat heel breed en comfortabel is, en ragscherp.

Ik zou hem gaan uitproberen, als het toch om de hoek is.

Vriendelijke groet,

Ronald

Timo Roeke

Ik heb even gebeld met de winkel om de hoek en ik kan hem waarschijnlijk voor 200 euro krijgen. Eerst maar even testen. Kijker staat ongeveer een 5 maand in de winkel (zegt men). Maar aangezien er een nieuwe lijn aankomt gaat deze eruit.
http://www.facebook.com/pages/Swift-Optics/275600183297

Norman

Voor 200 euro: DOEN!!!!
Mits natuurlijk in goede staat, zoals door Ronald omschreven.
Als je deze kijker nog eens wilt verkopen krijg je er vast weer 200 euro voor.

Voor een verrekijker is een ED toevoeging geen must, maar wel een mooie extra feature.
Voor een scope welke een veel grotere vergroting hebben is ED een must.
Je zou anders te veel last krijgen van kleurrandjes.

KorHaan

Citaat van: FrankR op februari 16, 2011, 17:13:25 PM
Ronald, ik probeer even mee te denken. Ik vind deze Swift een snoepje (altijd al een oogje gehad op Swifts), maar is deze voorzien van ED glas? Is ED eigenlijk niet de bottom line voor een kijker voor het "grote werk"? Ik merk dit op omdat van dit model zowel een ED als niet-ED versie bestaat.




Frank,

De BWCF is niet voorzien van ED-glas, tenminste als je de demo van Fotovideo Boom bedoelt; de BWCF ED is de versie met ED (Extra-low Dispersion glas). Je kunt zeggen, dat de ED versies beter zijn als je tot het uiterste wil gaan in het binnenhalen van beeldkwaliteit, maar het verschil is subtiel. De Leica Ultravid heeft ook een ED versie, waar je meer voor betaalt, maar ik moet erbij zeggen dat niet iedereen het verschil ziet. Ook bij reviews wordt gesproken van een subtiel verschil, de non-ED versies zijn op zich al buitengewoon goed in de Leica's en de Swift Audubon. Als je een dikke portemonnee hebt en je wilt het beste, moet je gewoon voor de ED versie gaan.

Overigens komt de Audubon in een nieuwe vormgeving uit, zoals Timo al aangeeft.
De oude modellen gaan er tegen aantrekkelijke prijzen uit.
De nieuwe modellen doen me aan de Pentax porro's denken, qua uiterlijk. Ik heb er nog niet door gekeken. De oude Swift Audubon heb ik een hele tijd geleden ( halverwege de jaren 1980 ) gehad, maar ik kon niet het hele gezichtsveld overzien met bril en dus ging hij eruit. Wat ik me ervan kan herinneren is, dat hij wel knetterscherp was, en ondanks mijn bril een heel aanvaardbaar gezichtsveld had.

Ik heb van Birdforum begrepen dat de nieuw uit te brengen Audubon een eyerelief van 17 mm heeft, zodat OOK brildragers het gehele gezichtsveld van 144 m kunnen overzien. Als je van porro's houdt, lijkt me de nieuwe Audubon zeer het bekijken waard.

Vriendelijke groet,

Ronald




KorHaan

Citaat van: Norman op februari 16, 2011, 18:18:07 PM
Voor 200 euro: DOEN!!!!
Mits natuurlijk in goede staat, zoals door Ronald omschreven.
Als je deze kijker nog eens wilt verkopen krijg je er vast weer 200 euro voor.

Voor een verrekijker is een ED toevoeging geen must, maar wel een mooie extra feature.
Voor een scope welke een veel grotere vergroting hebben is ED een must.
Je zou anders te veel last krijgen van kleurrandjes.



Helemaal mee eens. Voor € 200 is dit een buitenkansje.

Vriendelijke groet,

Ronald

Timo Roeke

#13
Gereserveerd en vanavond ga ik een kijkje nemen. Voel me net een klein kind voor sinterklaasavond.

Ik heb in meerdere reviews gelezen dat het ED gebeuren een interessante toevoeging is voor een ieder die het geld heeft liggen. Het is echter geen must! Op het forum van birdforum.net zijn er bovendien veel gebruikers die niet gecharmeerd zijn van het extra ED tintje. Of dit conservatisme is weet ik natuurlijk niet maar het is mij duidelijk dat het geen extra 150 euro waard is.

De nieuwe Audubon spreken mij qua design minder aan dan de oudere modellen. Deze zien er een stuk minder compact uit.

Timo Roeke

Nou.. binnen :D. Wat een pareltje zeg. Verschrikkelijk helder beeld en ligt ideaal in mijn grote handen. Door de grote van mijn handen moest ik soms een haast onmogelijk hoek maken om scherp te stellen. Daar heb ik bij een Porro minder last van.
De kijker is nog helemaal gaaf en heb hem meegekregen voor 200 euro. Volle garantie, doos, alle lenskappen en een lerenhoes. Lijkt me een goede deal!


Bedankt voor jullie advies.

Norman

Nou Timo, ontzettend gefeliciteerd. Hele mooie deal heb je gesloten hiermee. Ik weet zeker dat je heel veel plezier zult beleven aan deze kijker. Porro's zijn ook gewoon mooier dan dakkanten.  ;)

Timo Roeke

Het wordt nog sterker. Ik kom er net achter dat het een ED is  :rolleye: . Wow.. wat een blunder. Maar je hoort mij niet klagen na deze monsterdeal.
Morgen lekker het veld in.

Kan het nog steeds niet geloven...

fkdeboer

Super Timo, mooi snel gehandeld!
veel plezier ermee, maar dat gaat wel lukken volgens mij, ED of niet ;)
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Norman

 :duim:  Wow een nog mooiere deal!!
Nogmaals veel plezier ermee.

f_a_roos

Ik begon het al een beetje te vermoeden, dat van die ED versie. Vandaar dat ik het even voorzichtig opbracht. Prachtige deal gedaan! Ik ben benieuwd hoe hij bevalt, m.n. optisch. Laat maar weten na de eerste field trials.

Citaat van: Timo Roeke op februari 17, 2011, 20:12:08 PM
Het wordt nog sterker. Ik kom er net achter dat het een ED is  :rolleye: . Wow.. wat een blunder. Maar je hoort mij niet klagen na deze monsterdeal.
Morgen lekker het veld in.

Kan het nog steeds niet geloven...

KorHaan

Timo,

Van harte!

Ik heb net nog even de advertentie gecheckt van je kijker, er zit een rood logo op dus is het de ED versie, inderdaad. Stom dat ik dat niet meteen zag, maar ik ging op de beschrijving af.

Je hebt een topkijker voor een zacht prijsje. Goed gedaan!

Vriendelijke groet,

Ronald

Timo Roeke

Mijn bevinden van vandaag en dus de kijker zijn te lezen op mijn BLOG. Het is een wat lang verhaal maar onderaan vind je dan écht de bevindingen ;) . Helaas ben ik niet zo technisch onderlegd als jullie (qua kijkers) en is het in Jip en Janneke taal. Nogmaals bedankt voor jullie advies. Ik heb er echt wat aan gehad.

Ik heb bovendien de topic-titel aangepast. Op die manier kunnen andere zoekenden ook worden verlicht :)

Groeten van een porro liefhebber!

Norman

#22
Na het lezen van (mooi vormgegeven) blog kan ik je bevestigen dat er ook porro-kijkers zijn met een vergelijkbare vergroting als een scope.

http://www.ganymedeshop.nl/epages/61805549.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61805549/Products/%22KUBA730/50x120%22


Echter kun je dit zien als 2 scopes tegen elkaar geplakt. Het grote voordeel is dat je prettiger kijkt doordat je door met twee ogen kijkt.
Voor het zeetrek werk lijkt me dit nog steeds heel aardig. Maar als je wat meer mobiel wilt zijn, moet je je realiseren dat je dus ook een loodzwaar apparaat meetorst en dus ook een zwaarder statief nodig hebt.

Daarnaast heb je voor deze prijs niet de kwaliteit die je nu gewend bent van je Swift. Terwijl het wel een bak geld is.

Er bestaat ook een kwaliteit beter, maar daar koop ik een auto voor.  ;D

http://www.verrekijker-expert.nl/kowa-highlander-32x82.html

Voor deze bak geld koop je overigens, ik ben KorHaan hier even mee voor, ook een 15x of 18x Canon kijker met beeldstabilisatie.
Deze staat nog steeds hoog op mijn lijstje. Wat een verschil maakt zo'n stabilisatiesysteem! Een goed stilstaand beeld maakt een belangrijker verschil dan de vergroting. Met mijn 7x kijker vogel ik makkelijker dan met een 10x bijvoorbeeld, omdat ik 7x voldoende stil kan houden en met een 10x bibber als een gek.

Maar ik wil ook geen afscheid nemen van mijn Pentax Scope met statief, niet in de laatste plaats omdat ik deze ooit voor mijn verjaardag heb gekregen en hier ook graag mee vogel, maar het gewicht van zo'n scope, dat breekt me regelmatig flink op. Ik merk dat ik hem steeds minder vaak meeneem tijdens het vogelen. Maar ik vogel dan ook graag in de duinen of bossen. Hier gebruik je zowieso minder vaak een scope. Ik kom daar eigenlijk altijd uit de voeten met mijn 7x kijker.

Tipje voor een scope; Altijd een ED versie. Bij dergelijke vergrotingen is dat wel een must.
De merken; Leica en Swarovski uiteraard. Het topmodel van Kowa TSN-883 is optisch ook heel fraai. De bouwkwaliteit vind ik minder. De focusknop voelt zo wiebelig. Zeiss vind ik niet meer gelijk aan de topmodellen en hiermee te duur.

Als de Nikon EDG scope net zo mooi is als de EDG kijkers dan heb je een topproduct. Ik heb nog niet door deze scopes kunnen kijken en kan geen goed oordeel geven, maar ik zou er zeker eens naar kijken.

Mooie Subtoppers;

Pentax PF-80 ED of PF-65 ED serie
Nikon Fieldscopes met ED
Kowa met Fluoriet

Vraag je wel af hoe vaak je een scope gebruikt en hoe. Loop je er veel mee? Koop dan een 65 mm met een groothoek oculair.
Ik heb een 80 mm, optisch heel fraai, maar het is een flinke sjouw iedereen keer. 

Timo Roeke

Dat sjouwen soort me meestal niet. Door mijn jaren bij defensie bij ik het één en ander gewend en bovendien ben ik nog geen 30. Ik neem eigenlijk standaard een scope mee en dan vooral om plassen af te speuren en kleine zangvogels van ver te kunnen determineren. Met de kijker kom ik soms simpelweg wat te kort. De IS kijkers van Canon zijn nu ook flink afgeprijst bij Foto Video Boom in Almelo. Volgens mij is zelfs het duurste model (18x) nu onder de 950 euro. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Als ik voor een telescoop ga dan pak ik waarschijnlijk de KOWA TSN-883. Hier heb ik een paar keer mee in het veld gekeken en deze bevalt me zelfs nog beter dan Zeiss en Leica telescopen. Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de Nikon telescopen aangezien ik daar veel goede verhalen over hoor. Zelfs de kleinere telescopen schijnen erg goed te zijn.

Nog even over de IS modellen van Canon. Ik sprak laatst iemand van the House of Outdoor of andere specialist en die vertelde me dat hij er mee was gestopt omdat hij er ontzettend veel terug kreeg. De kijkers bevielen niet goed of gingen snel kapot. Op birdforum.net lees ik daar echter niets over terug. Ik vind de garantietermijn echter wel belachelijk kort. Dit geeft mij niet het gevoel dat Canon vertrouwt op hun eigen kwaliteit.

KorHaan

Hoi Timo,

De garantie van de Canon IS-kijkers mag inderdaad wel een flink stuk langer; dat ze zo gauw kapot zouden gaan geloof ik niet, als je leest hoe ruig sommigen ermee omgaan zonder dat dat impact heeft. Ik ben er zelf ook niet bepaald zuinig mee, en ik heb de indruk dat ze heel wat kunnen hebben.
Ik denk eerder dat mensen er niet aan kunnen wennen, en ze daarom terugbrengen. Het heeft wel wat gewenningstijd nodig. Ook zijn de grotere modellen zwaar en niet erg ergonomisch gebouwd op het eerste gezicht, maar ook daar wen je snel aan.
Hoe het ook zij, ik heb destijds (anderhalf jaar terug) mijn vooroordelen opzij gezet en daar heb ik geen spijt van.

Ze vervangen echter geen telescoop.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

snwja3

Hoi Ronald,
wil het volgende even naast jouw verhaal zetten (niet er tegenover), want hier is ook een stuk persoonlijke voorkeur van toepassing.

Als je de Canon pakt en het knopje aanzet van stabilisatie, zie een een goed en degelijk verschil. Heerlijk die rust!
Maar dan doe je de vergelijking met de kijker zelf.

Want de meeste mensen niet doen is hem ook direct vergelijken met een andere kijker, bijvoorbeeld de Swarovksi. Dan blijkt het verschil (mijn mening) toch een stuk minder, want ik kan de Swarovski een stuk stiller houden dan die zware/logge Canon (mijn mening).

Verder haal je bij een stilstaand beeld (vogel in rust) er het optimale voordeel eruit. Echter bij een vogel die snel door een bosje beweegt of overvliegt, valt het nut van de stabilsatie geheel weg en ben je beter uit met een kijker die goed in de hand ligt, waarmee je de vogel snel kunt volgen zonder al teveel kwaliteitsverlies. Dan verliest (mijn mening) de Canon weer op de betere merken.

Ofwel aan elk systeem zitten voor- en nadelen, vaak geeft de persoonlijke voorkeur de doorslag, reden voor mij om nog niet over te stappen, hoewel ik een aantal (door jou genoemde) voordelen beslist ook zie, maar nog niet opwegen tegenover de voordelen van de andere.
Wietze Janse

KorHaan

Citaat van: snwja3 op februari 21, 2011, 11:15:06 AM
Hoi Ronald,
wil het volgende even naast jouw verhaal zetten (niet er tegenover), want hier is ook een stuk persoonlijke voorkeur van toepassing.

Als je de Canon pakt en het knopje aanzet van stabilisatie, zie een een goed en degelijk verschil. Heerlijk die rust!
Maar dan doe je de vergelijking met de kijker zelf.

Want de meeste mensen niet doen is hem ook direct vergelijken met een andere kijker, bijvoorbeeld de Swarovksi. Dan blijkt het verschil (mijn mening) toch een stuk minder, want ik kan de Swarovski een stuk stiller houden dan die zware/logge Canon (mijn mening).

Verder haal je bij een stilstaand beeld (vogel in rust) er het optimale voordeel eruit. Echter bij een vogel die snel door een bosje beweegt of overvliegt, valt het nut van de stabilsatie geheel weg en ben je beter uit met een kijker die goed in de hand ligt, waarmee je de vogel snel kunt volgen zonder al teveel kwaliteitsverlies. Dan verliest (mijn mening) de Canon weer op de betere merken.

Ofwel aan elk systeem zitten voor- en nadelen, vaak geeft de persoonlijke voorkeur de doorslag, reden voor mij om nog niet over te stappen, hoewel ik een aantal (door jou genoemde) voordelen beslist ook zie, maar nog niet opwegen tegenover de voordelen van de andere.


Daar kan ik me helemaal in vinden, Wietze, mooi samengevat.

Ik denk zelf dat de gestabiliseerde Canons in de hogere vergrotingen (15x en 18x) wel nuttig zijn, een 10x42 van Canon zou ik niet zo gauw kopen. Ik gebruik nu een Zeiss 10x40 Dialyt die mijn 10x30 IS van Canon vervangt. Betere scherptediepte, mooier beeld, hoewel de trillingen dan weer niet fijn zijn.
Ik vind mijn 18x50 van Canon dan weer wel fijn, want met die vergroting in een stilstaand beeld zie je gewoon veel meer detail. Ik denk dat Canon vooral in de hogere vergrotingen een unieke plaats inneemt, en daar werkelijk iets toevoegt; ik vind een gedetailleerd beeld zonder gesleep met een statief wel zo fijn. Daarvoor tolereer ik ook graag het gewicht en de lompheid van het ding. Dat zou ik met een 10x42 van Canon niet hebben, daarom koop ik die ook niet.

Binnenkort ga ik de nieuwe Swarovisions eens bekijken, die schijnen sensationeel te zijn. In april komen ook de 10x50 en 12x50 van de Swarovision op de markt. Uit testrapporten door gerenommeerde vogelaars  is dit een nieuw hoogtepunt in de kijkeroptiek. Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zoek nog een uilenkijker, al meer dan een jaar, maar ik denk dat ik het nog even uitstel tot april.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Timo Roeke