Kleine Wespenbok - Clytus arietis 13 feb 2011

Gestart door Violet (en Remco), februari 13, 2011, 21:35:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Violet (en Remco)

Zat vandaag bij ons in huis. Hebben hem buiten los gelaten.

We lazen op een eerder topic dat ze met haardhout naar binnen komen, en met de hogere temperaturen verpoppen/uitkomen.

Wij hebben geen houtkachel of brandhout, de buren echter in overvloed. Is het logisch dat dit exemplaar bij de buren vandaan komt, of zouden we zelf ergens in huis aangetast hout hebben?

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52296124
Kleine Wespenbok - Clytus arietis gezien op 2011-02-13 te Soest - Overhees
foto`s :
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Twan martens

Ik denk niet dat ze in bewerkt hout leven. Het ligt voor de hand dat ze uit brandhout komen.
Ik hoop het maar voor jullie.
Groet, Twan.

Violet (en Remco)

Dan hopen we inderdaad maar op het brandhout van de buren...

En welk probleem hebben we anders Twan? Toch geen afgevroten huis...  :-\
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

thijsdegraaf

#3
Dat valt wel mee, denk ik. Ik heb voor de zekerheid nog even op wikipedia gekeken. Daar staat het volgende:De larven leven veel langer, ongeveer anderhalf jaar en eten rottend loofhout, liefst van de beuk en enkele exemplaren die door een bepaalde schimmel zijn aangetast.
Alleen dus als het hout in je huis aan het rotten is of door een schimmel is aangetast. Maar dan is deze boktor niet het grootste probleem lijkt me.

Twan martens

Monumentale gebouwen zoals kerken en oude landhuizen lijden soms grote schade door boktorrenvraat. Maar daarvan is vast en zeker niet de kleine wespenbok de oorzaak. Ik weet zo niet welke boktor dan wel. 
Groet Twan.

Violet (en Remco)

Thanks, dan zal ons huis nog wel even blijven staan  ;D
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

thijsdegraaf

#6

CiteerIk weet zo niet welke boktor dan wel.

Dat is de huisboktor (Hylotrupes bajulus) :)

Twan martens

Dank Thijs. Die heb ik nog niet. (Maar ik hoef hem ook niet.)
Groet, Twan.

blaauw7

Waarom niet? Een erg mooi beest. Zeldzaam aan het worden!
Groeten,
Dick Belgers

thijsdegraaf

#9
CiteerWaarom niet? Een erg mooi beest. Zeldzaam aan het worden!

Toch sta ik ook niet op een huisboktor (Hylotrupes bajulus) te wachten Dick. Hoe interessant ik ze ook vind.
Er zijn inderdaad niet zo veel waarnemingen. Een van jou zie ik.  :)


Twan martens

Grapje Dick. Prachtige kever natuurlijk. Ik hoop hem natuurlijk nog eens tegen te komen, maar ik kan me zo voorstellen dat een eigenaar van een oud huis er niet zo blij mee is als ze aan zijn balken zitten te knagen. Waarom zijn ze tegenwoordig zo zeldzaam? Is dat ivm de rigoureuze bestrijding?
Komen ze in bossen ook voor?

blaauw7

CiteerToch sta ik ook niet op een huisboktor (Hylotrupes bajulus) te wachten Dick

Ik zou ook niet gaan wachten ;D  Kan soms wel 18 jaar duren voordattie te voorschijn komt :D

Beest wordt sinds 1980 minder vaak waargenomen. Vooral door het gebruik van impregneermiddelen. Je moet vooral zoeken bij oude schuurtjes (volkstuinen). Wordt ook wel gevonden 'buitenshuis' op droge, oude stammen van den of spar.

Zie Teunissen, 2009. Versreidingsatlas Nederlandse Boktorren
Groeten,
Dick Belgers

ajdees

Hoi,

Afgelopen herfst vond ik verschillende Huisbokken op een flinke stronk van een grove den, die ongeveer een jaar daarvoor als levende boom was afgezaagd.
Dat was aan de rand van een open plek in een bos op de Utrechtse Heuvelrug.

groet, Albert
met vriendelijke groeten,
Albert Dees