Het zou best eens het eerste jaar van een teruggang van de koloniegrootte kunnen zijn. Een jarenlange sterke parasitaire druk zou lijkt me op enig moment een omslag te kunnen hebben. Ik heb mij steeds verbaasd over de omvang van de nestaggregatie.
Ons doel is inderdaad om te kijken hoe het verloop van deze kolonie is.
In 2011 was 'de ontdekking' van deze grote kolonie, in 2012 hebben we er meer aandacht aan besteed en werden er enorme aantallen gezien. Dit jaar, 2013, hadden we helaas een zeer lange koude-periode en hebben we nog geen topdag zoals in 2012 gehad.
In 2012 hebben we duidelijk een paar topdagen gehad wat Stylopsen betreft. In 2011 waren we daar nog niet heel erg mee bezig, en in 2013 hebben we nog geen echte topdag gehad.
Opties:
1. We hebben de topdag/topdagen gemist
2. De langdurig aanhoudende koude heeft e.e.a. in de war geschopt
3. De kolonie was in 2012 op z'n hoogtepunt en is in 2013 'ingestort'
4. ... Wie roept?
De bijen moeten ver vliegen om stuifmeel te halen. Het zou me niet verbazen als ze tot in de bebouwing bij Soest vliegen, want ik kon in de buurt niets vinden van vroegbloeiers als wilg of paardenbloem. Een paar duizend bijen moeten echt een flink foerageergebied hebben.
Op korte afstand ligt een terrein van Vitens of zo, grote kans dat daar wilgen staan. Meen me ook behoorlijk zeker te herinneren dat ik vorig jaar niet ver van de kolonie een Wilg heb gezien, maar ik weet niet meer waar...
Gisteren (8 april 13) heb ik in Zeeuws-Vlaanderen nog een kolonie van Andrena vaga bezocht. Het was 11° C. Die waren nog niet actief. Ik heb er nooit Stylopsen aangetroffen en dan zijn ze dus later. Er was geen bij te zien.
Bijzonder dat er dus blijkbaar op sommige plaatsen echt niet Gestylopiseerd wordt, terwijl bij ons elke kolonie A. vaga gestylopiseerd is.
Zowel gisteren als vandaag zeer weinig activiteit op De Stompert. Enkele geparasiteerde bijtjes, maar ook niet-geparasiteerd.
Geen Stylops paradise dit jaar?!
We zijn in ieder geval benieuwd naar de komende jaren!