Boomkruiper of Taiga Boomkruiper?

Gestart door milvusmilvus, februari 12, 2011, 11:26:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

milvusmilvus

Hi,
Net een boomkruiper in de tuin. Nu discussie of het een taiga of gewone boomkruiper is. Ik denk gewone, mijn vrouw denkt de taiga omdat deze wel heel wit is. Wie kan uitsluitsel geven? Excuus voor de belabberde kwaliteit van de foto's, zijn door het raam gemaakt.
Bvd.
Groet, Edzard


frankw

Geen Taiga, kijk idd eens bovenstaand topic door en toets dit aan deze vogel. Dan zal je tot de conclusie komen dat het het een gewone is, als het goed is. :angel:

milvusmilvus

Bedankt voor de bevestiging en de link. Eerlijk gezegd vind ik het zelfs met die duidelijke uitleg nog steeds moeilijk om het verschil te zien. Wellicht valt me het verschil beter op als ik ooit een taigaboomkruiper 'live' zie.
Groet, Edzard

JohanvantBosch

Citaat van: milvusmilvus op februari 12, 2011, 11:59:00 AM
Bedankt voor de bevestiging en de link. Eerlijk gezegd vind ik het zelfs met die duidelijke uitleg nog steeds moeilijk om het verschil te zien. Wellicht valt me het verschil beter op als ik ooit een taigaboomkruiper 'live' zie.

Ha Ed, je hebt het helemaal begrepen: het is moeilijk. Het gaat om detailkenmerken in de vleugel en om geluid (hoewel dat laatste niet altijd straightforward is). Er zitten geen gemakkelijke kenmerken tussen. Een geheel witte buik (anders dan die op jouw foto, die een donkerder deel van de buik heeft) kan een aanwijzing zijn om op te gaan letten. Maar het is op zichzelf geen doorslaggevend kenmerk.

APellemans

Wat ik me dan altijd afvraag hoe die boomkruipers zelf het onderscheid zien. Ze zullen zich ook regelmatig vergissen, en dan krijg je hybride vormen, en dus veel 'soep'. Of zit ik er nu helemaal naast ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Oenanthe

Dieren weten veel beter dan wij hun eigen soortgenoten te onderscheiden. Misschien herkennen ze het geluid beter, misschien is het een kwestie van biotoopvoorkeur of zijn ze gevoeliger voor soortkenmerken dan wij. Geen twee soorten zijn volkomen gelijk aan elkaar, al lijkt dat voor ons wel eens zo.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Sterker nog: ze weten elkaar ook individueel te herkennen.

Herman van der Meer