Determinatie adhv Veren

Gestart door BWoets, september 19, 2006, 19:17:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

In dit topic kunnen voortaan foto's geplaatst worden van onbekende veren.
Suc6!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Kaja

Weet iemand of deze veren van een tjiftjaf of van een fitis zijn? (of toch iets anders)
alvast bedankt


klaas van haeringen

De kleuren van de veren komen er op de foto niet goed uit, ik zou de veren in het echt moeten zien. Om verschil te zien tussen de veren van een fitis en een tjiftjaf moet je in ieder geval de eerste 6 handpennen van de vleugel hebben. De tjiftjaf heeft 1 'versmalde' handpen meer.

De bases van de 5 handpennen rechts lijken op de buitenvlag wat lichter (onduidelijk), de veren zijn wat flets van kleur en de linkerhandpen is nog niet helemaal volgroeid. Het lijkt me een juveniele huismus, maar ik weet het niet zeker.

Groeten, Klaas

Geert-Jan Kroon

Heeft ook wel iets weg van Koolmees..  
Groet,

Geert-Jan Kroon

BWoets

#4
CiteerHeeft ook wel iets weg van Koolmees..
Probeer het eens te onderbouwen Gert-Jan, voor er weer zomaar wat wordt geschreeuwd.. anders wordt het zo onoverzichtelijk. Er zijn vast redenen waarom je aan Koolmees denkt, geef deze dan ook!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Kaja

#5
Nee koolmees zeker niet, daar heb ik ook veren van en die komen niet overeen (ze zijn grijzer)
Klaas, ik zal ze eens vergelijken met juv. huismus(die heb ik ook) Nu niet want ik moet naar school <_<
Maar is dat niet te vroeg in het jaar voor een juv. huismus die de veren al (bijna) helemaal heeft volgroeid.
Ik probeer nog eens betere foto's te maken, ze waren in iedergeval aan de basis van de binnenvlag heel licht.

PS heb je hier wat aan?

Debby Doodeman

Ik hoorde het al, je bent nog jonger dan mij hoorde ik! Komt ook niet zo vaak voor hier volgens mij.
Maar ik heb er nog 5 een voor je..
Gevonden in de bossen van bussum, diep in het bos en bij de bosrand aan het ijselmeer. Gevonden 18 juni.

Groetjes, Debby

klaas van haeringen

#7
@Kaja: Ik durf het nog steeds niet zeker te zeggen, maar ik blijf bij een juveniele huismus.

@Debby: 0 lijkt me een borstveertje van een soort eend, 1 en 2 zijn dekveren van een buizerd, 3 is een buik/flankveertje van een bosuil, 4 is een armdekveer van een post/stadsduif, 5 lijkt me de (eerste) alula (duimvleugel) van een grauwe gans (niet 100% zeker).

@Eline: inderdaad twee armpennen van een mannetjesfazant, het rode veertje is niet van een inheemse soort, misschien een soort parkiet?

Groeten, Klaas

Geert-Jan Kroon

Citeer
CiteerHeeft ook wel iets weg van Koolmees..
Probeer het eens te onderbouwen Gert-Jan, voor er weer zomaar wat wordt geschreeuwd.. anders wordt het zo onoverzichtelijk. Er zijn vast redenen waarom je aan Koolmees denkt, geef deze dan ook!
Sorry, sorry, sorry...

Beetje te snel geantwoord. Idd iets te kort door de bocht.

Waarom ik dacht aan Koolmees: Ik heb zelf een behoorlijke verzameling veren, waaronder ook die van de Koolmees. De veren op deze foto deden mij qua kleur en grote denken aan een Koolmees...

Maar blijkbaar zat ik ernaast.. <_<

Met zeer vriendelijke groet,

Geert-Jan
Groet,

Geert-Jan Kroon

William

@ Klaas: de veren van Kaja doen mij qua doorzichtigheid aan heggemus denken. Heb jij een reden om daar niet aan te denken?

Pauline

He, leuk dit forum!

Ik had namelijk deze veren ook nog 'liggen'.
Gevonden in het Wilpark 'Anholter Schweitz' in Anholt. Dit is ongeveer 20 km oostelijk van Emmerich.

P.s. De veren lagen ergens langs de route, die heel ruim van opzet is en vooral bebost. Deze lagen in het bos. Het is dus niet van de vogels uit het park zelf.

Met vriendelijke groet,

Pauline van Marle

Kaja

@klaas: Volgens mij zijn de veren veel te wit aan de binnenvlag voor een huismus. Zo ongeveer

klaas van haeringen

@ William en Kaja: Het 'doorzichtige' van de veren is iets wat bij enorm veel kleine zangvogels voorkomt.

Het lijkt me geen heggemus, ik geloof dat die veren donkerder en smaller zijn, met rossige randen of de buitenvlag en top. De lichte zomen van de binnenvlaggen zijn normaal bij onvolwassen huismussen.

Nogmaals, ik durf aan de hand van de twee foto's niet met zekerheid te zeggen wat het voor veren zijn, daarvoor zou ik de veren in het echt moeten zien.

@ Pauline: een ongelukkige (ontsnapte?) kalkoen!

Groeten, Klaas

Robert

Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Nico

Enig idee aan welke vogel deze veer behoorde?
Vindplaats onbekend, kan ook buitenland zijn geweest.

Groeten,Nico

Pauline

@Klaas:
Kalkoen? Weet je dan ook om welke soort het gaat? Ik zat zelf namelijk te denken aan een roofvogel.

groeten, Pauline

klaas van haeringen

Pauline, ik ben er echt zeker van dat dit armpennen zijn van een kalkoen, werden die daar in de buurt misschien gehouden?

@ Nico: Met die veer kan ik je helaas niet helpen, van tropische soorten heb ik geen verstand.

Groeten, Klaas  

Kaja

Citeer@ William en Kaja: Het 'doorzichtige' van de veren is iets wat bij enorm veel kleine zangvogels voorkomt.

Het lijkt me geen heggemus, ik geloof dat die veren donkerder en smaller zijn, met rossige randen of de buitenvlag en top. De lichte zomen van de binnenvlaggen zijn normaal bij onvolwassen huismussen.

Nogmaals, ik durf aan de hand van de twee foto's niet met zekerheid te zeggen wat het voor veren zijn, daarvoor zou ik de veren in het echt moeten zien.

Ik zal het dus maar houden op onzeker juv. huismus.

Jan2002

#18
@ Nico,

De kleurcombinatie van jouw veertje doet me denken aan de geel/oranjerode oorvlek van een valkparkiet. Google er maar eens een plaatje bij. Of de afmeting van de veer daar bij past kan ik niet beoordelen, misschien dat iemand anders dat weet.
Groet,
Jan

Pauline

@ Klaas:

Ik zou het niet weten of er kalkoenen in de buurt werden gehouden. Zou je misschien weten waardoor deze ongelukkige kalkoen te grazen is genomen. Een vos misschien?

groeten, Pauline

Geert-Jan Kroon

Volgens mij zie ik afgebeten schachten. Dus vos lijkt mij een goede optie!
Groet,

Geert-Jan Kroon